Semester

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Troja
    • February 2013
    • 91

    Semester

    Hej

    Jag ska åka på semester i 4 veckor till sommaren. Och ha 3 st akvarium med dessa fiska: scalare, gurami,svärdbärare + yngel, elecktric blue, apistogramma hoignei, flamtetra, khuliiål, kardinaltetror, ancistrus mal, otocinclus, palettciklid, silverhaj, regnbågs haj, black molly, praktbotia och red crystal räka.

    Vilket set är bäst att göra när jag är borta. Har ingen som kan komma och mata dom.

    hade gärnat velat ha hjälp
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Hyr in grannen? ^^

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Foderautomat av bra kvalitet (så att fodret hålls tort) som du testar noggrant innan du reser bort.

      Sedan gör ett vattenbyte några dagar innan du åker.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ecco
        • November 2010
        • 500

        #4
        Finns några saker man kan göra.
        Men foderautomat skulle nog jag lägga sist på listan.

        Börja med att kolla om grannen kan gå in 2 gånger i veckan och mata.
        Bara göra "matlådor" till alla kar som han/hon kan tippa i en åt gången.

        Man kan ju även skriva var man bor så kanske någon på Zoopet kan göra det åt dej.

        Ingen på jobbet/skolan som kanske kan göra det åt dej??
        Sambons blogg om våra akvarium.
        http://mizan3.bloggsida.se/
        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          Jag tycker en bra foderautomat är helt suveränt att använda om man ska bort. Jag har eheim och hydor och de har gått i flera år, mycket tillförlitliga. Viktigt att använda granulatfoder!
          Grannar skulle jag aldrig använda mig av, om de inte är akvariekunniga förstås. De står nog för 99% av katastrofer som uppstår under semestrar Även om du portionerar ut maten, vilket iofs kanske är bra, så är risken stor att grannen tycker att fisken verkar sååå hungrig och letar snart upp en burk med mat
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Jag tycker en bra foderautomat är helt suveränt att använda om man ska bort. Jag har eheim och hydor och de har gått i flera år, mycket tillförlitliga. Viktigt att använda granulatfoder!
            Grannar skulle jag aldrig använda mig av, om de inte är akvariekunniga förstås. De står nog för 99% av katastrofer som uppstår under semestrar Även om du portionerar ut maten, vilket iofs kanske är bra, så är risken stor att grannen tycker att fisken verkar sååå hungrig och letar snart upp en burk med mat
            Instämmer om det där med grannarna. När jag hade affär så hade vi högssäong i början av hösten när folk kom in och köpte nya fiskar till sitt akvarium eftersom grannara matat ihjäl dom.

            OM man har någon som kommer hem till en och vattnar blommorna (de dör snabbare än fiskarna) så kan denne mata. Men man skall då ha lagt fram exakta matportioner för resp. dag och man måste inpränta att de aldrig får mata mer.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • tazzrat

              • July 2012
              • 211

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Jag tycker en bra foderautomat är helt suveränt att använda om man ska bort. Jag har eheim och hydor och de har gått i flera år, mycket tillförlitliga. Viktigt att använda granulatfoder!
              Beroende på automat och typ av flingor så kan även flingfoder fungera utmärkt. §:o)

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                Ursprungligen postat av tazzrat
                Beroende på automat och typ av flingor så kan även flingfoder fungera utmärkt. §:o)
                Men generellt så är flingor väldigt dåligt val i alla automater pga, att de absorberar fukt och klibbar då ihop sig i klumpar och platta oregelbundna foder är dåligt när det ska ut ur en automat. Ett runt foder är ju alltid bäst i det läget.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Men generellt så är flingor väldigt dåligt val i alla automater pga, att de absorberar fukt och klibbar då ihop sig i klumpar och platta oregelbundna foder är dåligt när det ska ut ur en automat. Ett runt foder är ju alltid bäst i det läget.
                  Ja, men man bör ha en foderautomat som torkar fodret (en del har fläktar, andra har en termostat) och då är det inte något problem.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #10
                    Eheim funkar skitbra för mig också om jag är borta en vecka eller något.

                    Viktigt att tänka på är att du börjar använda automaten några veckor innan du ska åka bort så att du hinner "kalibrera" en lagom mängd etc och hinner göra finjusteringar så att allting funkar innan du åker.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • tazzrat

                      • July 2012
                      • 211

                      #11
                      Kan nog så vara. Jag har ett litet fastare och lite mindre foder (Guppyfoder) så det är antagligen därför jag inte har problem varken med att det klumpar eller blir oregelbundet utdelat.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ja, men man bör ha en foderautomat som torkar fodret (en del har fläktar, andra har en termostat) och då är det inte något problem.
                        Jag håller inte alls med dig om att flingfoder fungerar bra, oavsett fläkt eller termostat, även om flingorna hålls torra så distribueras dem väldigt ojämt så ibland kommer inget och ibland på tok för mycket. Det säger väl sig självt också, om flingorna ska ut genom en glipa så blir det problem. Min eheim har en liten fläkt som blåser just när trumman roterar och det är ju bra tycker jag, min hydor har ingen sån finess men den håller fodret torrt ändå.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Jag håller inte alls med dig om att flingfoder fungerar bra, oavsett fläkt eller termostat, även om flingorna hålls torra så distribueras dem väldigt ojämt så ibland kommer inget och ibland på tok för mycket. Det säger väl sig självt också, om flingorna ska ut genom en glipa så blir det problem. Min eheim har en liten fläkt som blåser just när trumman roterar och det är ju bra tycker jag, min hydor har ingen sån finess men den håller fodret torrt ändå.
                          Flingor har olika storlek - välj de med små flingor. Sedan har förstås öppningens storlek också betydelse.

                          Många foderautomater har också svårt att dosera i tillräckligt liten mängd om man lägger i granulat - dvs det blir lätt att övermata.

                          Kontentan: Foderautomater är bra - men välj en utifrån vilket foder du skall använda
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • tazzrat

                            • July 2012
                            • 211

                            #14
                            Håller med! Det tycks vara omöjligt att hitta en automat som är bra för alla foder! Jag har TVÅ automater till mitt lilla 56-liters av den anledningen... Den som passar för maltabletter passar inte flingor, den som passar flingor passar inte alltid små flingor osv. Man får nog titta noga på vad andra har sagt o hur funktionen är för att se om den automat man tittar på fungerar.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...