Odla artemia inomhus (Utubelänk)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    Det tar tid att få fram alger och med så uppsaltat vatten är det nog bäst med alger dom tål detta vilket jag inte tror dammalger gör. Men som tur är brukar algsporer komma med artemiaäggen så man tar tillvara kläckvattnet och låter naturen (dvs ljuset) ha sin gång. Äggula måste vara knallhårt kokad i så fall.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #17
      Det skadar inte att puffa för detta en gång till.

      Startar idag om den första artemiakulturen (från augusti) och jag är nöjd med utbytet.

      Undrar hur det gått för Mr Woods och om några fler startat upp liknande projekt.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #18
        Jodå jag kläckte dem, men de överlevde bara några dagar...
        Jag försökte ju mata med mjöl, det var väl ingen höjdare så det blir till att göra ett nytt försök med spirulinapulver! Skall finnas i hälsokostbutiker va?
        Just nu har jag inte tid, men det blir fler försök vad det lider!
        Jag vill verkligen ha ett större levandefoder så fisken får jaga lite!

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #19
          Jag köpte mitt spirulinapulver i en life-butik - men det var några år sedan...

          Jag har dock i stort sett bara matat med min jästlösning varannan dag. Alger växer ju däri fritt...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Avlägger nu en slutrapport om detta. Med minskande dagsljus gick det allt sämre och när luftpumpen inte längre ville så ville inte jag heller. Det kan vara en ljusfråga trots att algerna inte tycktes ta illa upp. Även om det inte var en större insats - man kläcker ju artemia ändå osv - så var det till slut inte värt det. Väntar nu på vår och sommar så att jag kan få igång mina artemiatankar utomhus...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #21
              Som vanligt en eminent tråd av något av en guru på färskfoder fronten som är värd att lyftas.
              En fråga till dig erikthur hur mycket salt till 1l vatten?
              Jag har kvar av artemina jag köpte för något år sedan av dig. Tänkte göra en artemia odling då jag har yngel i akvariet jag skall försöka fånga upp o flytta till ett yngel kar skall ner i källaren och undersöka tätheten i det på detta nu!!
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #22
                Jag använder 1 msk grovsalt till 3/4 liter vatten vid kläckning men höjde salthalten till drygt 2 msk per 1 liter vatten vid uppväxten. Detta var hösten 2013. Förra hösten försökte jag inte dra upp artemian inomhus. Och vad som hände utomhus den här sommaren är tyvärr inte värt att nämna alls

                För mej räcker för tillfället: mikro, artemianauplier, moina o grindalsmask som yngelfoder. Jag har lärt mej att yngel kan ta större foder än man vanligtvis tror och att även "större" fisk äter småfoder när det finns tillgängligt.

                Om du kör på så avrapportera gärna dina erfarenheter.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  #23
                  Självklar så hör jag av mig skall ner i källaren o rota fram artemia kläckaren i morgon den har inte varit i gång på fem år... ojsan vad tiden grå
                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  Arbetssätt...