Foder till L-malar - räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Foder till L-malar - räkmix?

    Nu har jag köpt mina två L-134! Otroligt fina dyrgripar så jag vill verkligen lyckas med dem. Säljaren matade med egenlagad räkmix och sa att de åt allt. Normalt sett så matar jag mina fiskar med flingfoder och fryst artemia, inte mycket av det hinner nå bottnen eftersom mina rosentetror är supersnabba på att få i sig allt.

    Ni som har L-malar, matar ni med räkmix eller något annat? Jag tänkte eventuellt prova på att göra en egen räkmix, har aldrig gjort det. Finns ju väldigt många recept på nätet men de flesta verkar vara ämnade för malawiciklider. Mina L-134 kommer ju från en helt annan biotop men det är kanske inget att bry sig om?

    Hur som helst tänkte jag blanda räkor, torsk, ärtor, spenat och gelatin. Behöver man tillsätta spirulinapulver och några vitaminer, isåfall vad, och var hittar jag det?

    Och sista funderingen, ska det vara råa räkor man mixar eller är det sådan färdigkokta frysta som man själv köper och äter på Ica?
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Räkmix fungerar ypperligt till många L-malar, man får givetvis justera proteininnehållet beroende på vilken mal det är, men just L134 kan käka en rätt proteinrik mix.

    Angående mixen: Jag har haft bättre resultat när jag mixat banan samt något blötlagt torrfoder (pellets, granulat) istället för gelatin, upplever att det smular mindre då. Brukar även sätta i en vitlöksklyfta för att göra mixen lite mer attraktiv för fiskarna. Har matat samtliga av de fiskar jag har haft med denna mix, även ett antal olika L-malar.

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Ursprungligen postat av Johanski
      Räkmix fungerar ypperligt till många L-malar, man får givetvis justera proteininnehållet beroende på vilken mal det är, men just L134 kan käka en rätt proteinrik mix.

      Angående mixen: Jag har haft bättre resultat när jag mixat banan samt något blötlagt torrfoder (pellets, granulat) istället för gelatin, upplever att det smular mindre då. Brukar även sätta i en vitlöksklyfta för att göra mixen lite mer attraktiv för fiskarna. Har matat samtliga av de fiskar jag har haft med denna mix, även ett antal olika L-malar.
      Tack för ditt svar! Vilka proportioner använder du dig av när de blandar? Vad säger du om spirulina och vitaminer, är det något man bör tillsätta? Finns det inte tillräckligt ned vitaminer i basfodret fiskarna får?

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        Hej! du bör tillsätta vitaminer i räkmixen. vad använder du för märke utav basfodret?.

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Ursprungligen postat av johnsson_82
          Tack för ditt svar! Vilka proportioner använder du dig av när de blandar? Vad säger du om spirulina och vitaminer, är det något man bör tillsätta? Finns det inte tillräckligt ned vitaminer i basfodret fiskarna får?
          Ser ingen anledning till att tillsätta vitaminer, men det lär ju inte skada. Jag har aldrig gjort det, och då har jag alltid matat med en blandning av torrfoder (pellets, granulat), frysfoder, räkmix och grönt. Jag säger ja, det finns nog med vitaminer så länge du håller en varierad kost åt dina fiskar.

          Hur mycket av varje får man mixtra lite med, beroende på vad du har för fiskar. Jag skulle satsa på att köra mer räkor/torsk/pellets och sen komplettera med någon grönsak då och då (Skalade ärtor, broccoli, zuccini o.s.v.)

          Låt säga att ett grundrecept på räkmix innehåller 50% räkor, 50% ärtor, så skulle jag ta lite mindre ärtor, och samtidigt sätta i någon fisk (Torsk exempelvis), en vitlöksklyfta, en/två bananer och sen höfta lite med pellets, men kom ihåg att blöta dem först. Sen mixa ihop, och är smeten väldigt torr och smulig så tillsätt lite mer vatten så den blir "len".

          Prova dig fram med innehållet, gör en mindre sats först, är du ej nöjd med konsistensen så provar du igen. Personligen så tycker jag detta är mycket lättare, och samtidigt mycket bättre, än att hålla på med gelatin.
          Senast redigerad av Johanski; 11 April 2013, 23:12.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            ett tips.
            kör det läänge i matberedaren. så att allt verkligen blir uppslajsat o mixat.

            typ 5 min

            Kommentar

            • johnsson_82
              • March 2012
              • 289

              #7
              Ursprungligen postat av viktorbj
              Hej! du bör tillsätta vitaminer i räkmixen. vad använder du för märke utav basfodret?.
              Flingfodret jag ger de andra fiskarna är Tropicals Ichtio-vit. De får också lite JBL Granacichlid, små pellets för små ciklider.

              Igår köpte jag lite blandat frysfoder för att se om jag kan få malarna att äta. Påsen jag kom hem med innehöll vita mygglarver, artemia, mysisräka och makawimix. Malawimixen verkar likna sådan räkmix man gör själv. Tänkte jag skulle prova den innan jag ger mig på att blanda egen.

              Kommentar

              • johnsson_82
                • March 2012
                • 289

                #8
                Har nu haft malarna i 2 dagar och jag har fortfarande inte sett dem äta något. Under dagen håller de sig gömda långt in i akvariet bland växterna. Där sitter de mest still faktiskt. Jag testade att lägga en bit räkmix precis bredvid en av malarna igår men den visade inget intresse. Jag har också låtit en bit zuchini gniden med vitlök ligga i men den har dem heller inte rört.

                Satt och ritade på akvariet när det hade släckt igår. Då vågade sig en av malarna fram på de öppna ytorna. Ska jag försöka mata dem på kvällen när det är mörkt tro?

                När jag matar mina fiskar på dagen går all mat åt. Det blir inget som ligger kvar på bottnen någon längre tid. Detta har jag varit noga med tidigare eftersom jag inte vill försämra vattenkvaliten. Problemet är ju att om malarna inte håller sig framme på dagen vid matningen så får de ju ingen mat.

                Hur länge kan de gå utan foder tror ni och kommer de bli mer dagaktiva så småningom?

                Kommentar

                • viktorbj
                  • April 2013
                  • 405

                  #9
                  Hej! har du tittat på om malarna är smala? ja det skulle vara bra om du kunde mata malarna på kvällen när du har släkt akvariebelysningen. angående märket på basfodret så är tropical bra som kompleteringsfoder dom foder jag skulle rekomendera är
                  dr bassler biofish food det är det bästa fodret som finns på marknaden i dag.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    malar är nattaktiva så ja det är bra att mata när man släkt karet. men jag matar aldrig mina malar med nått extra. de klarar sig fint ändå.
                    de kommer nog aldrig bli särskiltl dag-aktiva.


                    o lägg inte så tor vikt vid att de inte äter när du matar dom. de hittar mat själva ska du se.

                    Kommentar

                    • johnsson_82
                      • March 2012
                      • 289

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      malar är nattaktiva så ja det är bra att mata när man släkt karet. men jag matar aldrig mina malar med nått extra. de klarar sig fint ändå.
                      de kommer nog aldrig bli särskiltl dag-aktiva.


                      o lägg inte så tor vikt vid att de inte äter när du matar dom. de hittar mat själva ska du se.
                      Tack hannesc, känner mig lite lugnare nu. Du matar väl på dagen inte när ljuset släcks?

                      Kommentar

                      • johnsson_82
                        • March 2012
                        • 289

                        #12
                        Ursprungligen postat av viktorbj
                        Hej! har du tittat på om malarna är smala? ja det skulle vara bra om du kunde mata malarna på kvällen när du har släkt akvariebelysningen. angående märket på basfodret så är tropical bra som kompleteringsfoder dom foder jag skulle rekomendera är
                        dr bassler biofish food det är det bästa fodret som finns på marknaden i dag.
                        De är inte smala än, har ju inte haft de så länge. Men de är väldigt passiva på dagen. Sitter mest på samma ställe hela tiden. Det är först när det är mörkt som de kommer de fram. Ska kolla upp det fodret du tipsade om!

                        Kommentar

                        • viktorbj
                          • April 2013
                          • 405

                          #13
                          så länge dom inte är smala så har du ingenting att oroa dig för.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            Ursprungligen postat av johnsson_82
                            Tack hannesc, känner mig lite lugnare nu. Du matar väl på dagen inte när ljuset släcks?
                            om jag skulle matat mina malar hade jag gjort det efger karet släckt jo

                            Kommentar

                            • johnsson_82
                              • March 2012
                              • 289

                              #15
                              Ska försöka få tag på en eller två grottor till dem under helgen. I nuläget finns det bara en kokosnöt att gömma sig i bortsett från alla rötter och växter som också finns i karet.

                              Jag räknar inte med att de ska leka på länge. Men om de får för sig att göra det är det då lämpligt med en sådan här avlång catfishgrotta http://www.pwss.se/search.php?mode=search Frågan är vilken storlek man ska ha? Läste att honan inte ska kunna röra sig i grottan när hanen fångat in henne där. Malarna är dagsläget ca 6-7 cm men kommer ju växa mer.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...