Ancistrus i sällskapskar, utfodring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grottkjell
    • February 2013
    • 21

    Ancistrus i sällskapskar, utfodring

    Tjena!

    Tänkte bara höra hur ofta ni brukar ge era ancistrus (har 2 albino/guld ancistrus) grönsaker? Vi har dom i ett kar med andra fiskar där vi främst ger granulat, svarta mygglarver och maltabletter. Dock tycks pansarmalarna (har ca 10) vara snabba med att äta maltabletterna som är det enda vegetabiliska vi ger, utöver ett par gurkbitar en gång i veckan, ca. Maltabletter ger vi 1 gång om dagen, varannan dag de bruna och varannan dag de gröna, har "TetraWafer Mix".

    Så min fråga, är ett par gurkbitar en gång i veckan för lite vegetabilisk föda för 2 guldancistrus?

    Ha det gott!

    Mvh Grottkjell
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Hej!

    Mina ancistrus brukade få grönsaker kanske två gånger i veckan när jag hade dem, samt en vegetabilisk "maltablett" i veckan ungefär. Gurkan kan man ge, men det innehåller mest vatten så det är egentligen mest godis Zucchini t.ex. är annars ett bra tips, likaså brysselkål, ärtor, broccoli o.s.v Annars hittar de ju rätt bra med mat själva, de gnager ju på rötterna om du har såna, och så äter de ju alger och fiskmatsrester de hittar.

    Kommentar

    • Grottkjell
      • February 2013
      • 21

      #3
      Okej, jo som sagt vi ger dom ju sådana där tetrawafer mix en gång om dagen, men vi får väl ge dom någon annan grönsak än gurka lite ibland, det är ju mest vatten som du säger!

      En rot har vi och alger antar jag att dem (och en del andra fiskar i karet) äter av, då vi inte ser särskilt mycket alger i det. En av våra växter har däremot fått ta lite stryk, dock är det just bara en växt, resten ser väldigt fina ut. Det skulle kanske också kunna vara pga vattenvärdena (eller?) som har varit lite dåliga på senast.

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Beror lite på vad det är för växt, t.ex. anubias eller javaormbunke ger ancistrusarna sig nog inte på men däremot kan de uppskatta svärdsplantor väldigt mycket. Speciellt om de inte finns så mycke alger eller annat de kan äta.

        Kommentar

        • Grottkjell
          • February 2013
          • 21

          #5
          Är rätt så dålig på växter, men har tagit ut den dåliga växten. Är inte heller särskilt bra på att beskriva saker och ting men växten i fråga var röd, inte särskilt finbladiga utan hade rätt så stora blad. Övriga växter ser friska och fina ut som sagt dock, vissa av dem växer som ogräs dessutom.

          Har ett par siamesiska algätare och en sewellia lineolata i ett relativt litet kar, så alger går åt ganska fort.

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Papegojblad? Nåja, det behöver inte alls ha varit malarna som gav sig på den, i alla fall papegojblad är rätt svåra att få att överleva.

            Kommentar

            • Grottkjell
              • February 2013
              • 21

              #7
              Ja det skulle det kunna vara. Ja, jag har fått det intrycket faktiskt, när övriga växter har frodats och växt så har denna hela tiden sett lite ledsen ut.

              Kommentar

              Arbetssätt...