Vad brukar ni ge foder till L-malar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scrogge
    • November 2012
    • 40

    Vad brukar ni ge foder till L-malar??

    Jag har testat många som gröna ärter, broccoli, fodertabletter men dom gillar inte mycket för de ger räkmix?? hoppas ni har något tips så jag vill inte dom svälter
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Alla L-malar äter ju inte samma föda, vilken sort har du?

    Kommentar

    • Scrogge
      • November 2012
      • 40

      #3
      Ja det är jag medveten att har olika L-malar äter olika men jag har L-177, L-181, L-138, L-183, L-014, L-114 , jag brukar ge räkmix, räkor, röda mygglarver, gröna fodertabletter mesta äter men inte mycket på L-177 och L-181 dom är kräsna har jag märkt

      Kommentar

      • slade
        • May 2010
        • 159

        #4
        Har L177. De är herbivora (växtätare) och trivs bra om de får grönsaker. Kokt broccoli är en favorit, men även zucchini och gurka går bra. Fodertabletter funkar också. De bästa för mig har varit Hikari Algae wafer och Aquatic nature droppys.
        450 L SA
        80 L SA

        Kommentar

        • Scrogge
          • November 2012
          • 40

          #5
          Tack för tipset :-)

          Kommentar

          • chricka
            • February 2009
            • 198

            #6
            Vill bara tillägga att l177 inte ska ha enbart animaliskt foder alls då denna mal inte klarar av att bryta ner det i stora mägnder och kan dö. Så denna mal bör gå i ett kar med fiskar som bara är herbivora och bara matas med rätt foder annars tror jag inte den kommer klara sig . Läs gärna artbeskrivningen .
            Senast redigerad av chricka; 20 February 2013, 08:31.

            Kommentar

            • Heize
              • February 2013
              • 31

              #7
              Är inte L177 omnivora?

              fish,aquariums,aquaria,fish,freshwater,fresh water,salt water,reef,salt,species,Cichlid,tank,aquaria,fish tank,piranha,freshwater,marine,cichlids,plants,aqua, goldfish,ponds,koi,aquarium,aquarium,aquaria,fish,freshwater,saltwater,marine,coral,reef,fishes,fish,salt water,coral,reef,Reef,ocean,water, shark,serrasalmus,moray,angelfish, tetra,anemone,filtration,ick,ich,oscar,plants,aquatic plants,reef,marine,salt water,freshwater, brackish, native fishes,fishing,piranha, mollusk,underwater photos,mbuna,freshwater,mud skipper,tetra,gourami,eel,moray,Moray Eel,canopy,aquariums,aquariums,aquariums,reef
              Min Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3542642

              Kommentar

              • chricka
                • February 2009
                • 198

                #8
                Har redigerat mitt inlägg lite . Har bara läst tidigare att baryancistrus är herbivora vilket betyder att basfödan bör va sådant foder . Att dom skulle vara omnivora har jag inte sett tidigare.

                Kommentar

                • Heize
                  • February 2013
                  • 31

                  #9
                  Kanske är nya rön? Iofs angav jag bara en källa nu, men den verkar pålitligt. En snabb koll gav också samma svar i andra forum etc.
                  Min Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3542642

                  Kommentar

                  • chricka
                    • February 2009
                    • 198

                    #10
                    Men läser du artbeskrivningar här på zoopet och i back to nature boken om l-malar så säger dom herbivora .

                    Kommentar

                    • Heize
                      • February 2013
                      • 31

                      #11
                      Kunde inte komma in på sidan här eftersom jag inte är guldmedlem, inte heller har jag boken

                      Som sagt angav jag bara en källa så man får nog kika runt lite och bilda sig en uppfattning.
                      Min Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3542642

                      Kommentar

                      • vinbok
                        • November 2011
                        • 147

                        #12
                        Skalade tinade ärtor brukar gå hem om dom gillar grönt

                        Kommentar

                        • slade
                          • May 2010
                          • 159

                          #13
                          Har läst en hel del om l177 där det både sägs att de är strikt herbivora och att de är omnivora. Har den själv i ett kar där det matas blandat med mat. Det funkar. L177:an kommer bara fram i dagsljus när det vankas grönsaker eller maltabletter. Verkar inte bry sig när jag matar med flingor, pellets eller frysfoder. Enligt min erfarenhet går det alldeles utmärkt att ha dem i ett kar med blandat herbivora och omnivora arter.
                          450 L SA
                          80 L SA

                          Kommentar

                          • Berserken
                            • December 2005
                            • 472

                            #14
                            Ursprungligen postat av slade
                            Har läst en hel del om l177 där det både sägs att de är strikt herbivora och att de är omnivora. Har den själv i ett kar där det matas blandat med mat. Det funkar. L177:an kommer bara fram i dagsljus när det vankas grönsaker eller maltabletter. Verkar inte bry sig när jag matar med flingor, pellets eller frysfoder. Enligt min erfarenhet går det alldeles utmärkt att ha dem i ett kar med blandat herbivora och omnivora arter.
                            Ja annars hadde de inte överlevt i det fria

                            Kommentar

                            • Ryskbompa
                              • August 2012
                              • 930

                              #15
                              Mina malar gillar alger skarpt tänker forsätta "utfordra" dom med de

                              Kommentar

                              Arbetssätt...