Biofish Food

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • April 2024

    Biofish Food

    Fick en ny sändning med PMMD från Peter Haack och det var bifogat prov på följande mat från Biofish

    Följande sorter Biofish: Chlorella,Herbal,Aleo och Acai.

    Vad vet ni om detta foder ?
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av Christer5
    Fick en ny sändning med PMMD från Peter Haack och det var bifogat prov på följande mat från Biofish

    Följande sorter Biofish: Chlorella,Herbal,Aleo och Acai.

    Vad vet ni om detta foder ?
    Det är fiskfoder som tillsatts ämnen som man normalt köper i hälsokostaffären. Nyttan för människor är i de flesta fall inte bevisad och att samma ämnen i så fall skulle vara bra för fisk är än mera tveksamt. Aleo innehåller t.ex. Aloe vera som är en suckulent från torra ökenområden. Ingår nog mera sällan i en normal fiskdiet, om man bortser från den bredrandiga ökentetran som ju lever i sand och inte i vatten.

    /Tobbe

    Kommentar

    • Berserken
      • December 2005
      • 472

      #3
      Ursprungligen postat av Tobbe R
      Det är fiskfoder som tillsatts ämnen som man normalt köper i hälsokostaffären. Nyttan för människor är i de flesta fall inte bevisad och att samma ämnen i så fall skulle vara bra för fisk är än mera tveksamt. Aleo innehåller t.ex. Aloe vera som är en suckulent från torra ökenområden. Ingår nog mera sällan i en normal fiskdiet, om man bortser från den bredrandiga ökentetran som ju lever i sand och inte i vatten.

      /Tobbe
      Men folk brukar ge gurka,ärtor och en massa annat som heller inte finns naturligt i fiskars föda.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Biofish Food

        Det är nog svårt att finna ett foder som inte är sammansatt av saker som inte finns i varje arts direkta närhet.

        Jäst, kemiskt tillsatta ämnen som skall likna vitaminer med massa roliga namn, färgämnen..

        Fallet här är tropicals supervit..

        Kan nog gå igenom varenda foder här utom möjligtvis frysfodret och finna tillsatser som kommer från allsköns märkliga ställen..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #5
          Ursprungligen postat av Berserken
          Men folk brukar ge gurka,ärtor och en massa annat som heller inte finns naturligt i fiskars föda.
          Billiga vegetabilier. Det är skillnad på dessa och en dyr tillsats baserad på pseudovetenskap. Inte heller gurka och ärtor är idealiska fiskfoder men det fungerar hyggligt i brist på mera naturlig föda. Dr Bassleer som tillverkar fodret hävdar alltså att tillsatserna är till stor nytta för fisken. Jag hävdar att om man påstår det ska man kunna visa skillnaden. I många länder på kontinenten har man en stor tilltro till alternativmedicinska produkter och detta ligger mycket nära den sektorn. Fodret är sannolikt bra, om man är beredd att betala extra för tveksamma tillsatser är en helt annan sak. Han anses, inte minst av sig själv, vara en ledande expert på fisksjukdomar. Hans karriär har i huvudsak varit inom affärslivet och inte inom forskning. Forskningen sker som en del av hans affärsverksamhet, utan tvekan innebär hans råd i många fall att man ska köpa hans produkter.
          Han är också ordförande i Ornamental Fish International som är en branchorganisation för folk som handlar med fisk.
          Tobbe

          Kommentar

          • Berserken
            • December 2005
            • 472

            #6
            Ursprungligen postat av Tobbe R
            Billiga vegetabilier. Det är skillnad på dessa och en dyr tillsats baserad på pseudovetenskap. Inte heller gurka och ärtor är idealiska fiskfoder men det fungerar hyggligt i brist på mera naturlig föda. Dr Bassleer som tillverkar fodret hävdar alltså att tillsatserna är till stor nytta för fisken. Jag hävdar att om man påstår det ska man kunna visa skillnaden. I många länder på kontinenten har man en stor tilltro till alternativmedicinska produkter och detta ligger mycket nära den sektorn. Fodret är sannolikt bra, om man är beredd att betala extra för tveksamma tillsatser är en helt annan sak. Han anses, inte minst av sig själv, vara en ledande expert på fisksjukdomar. Hans karriär har i huvudsak varit inom affärslivet och inte inom forskning. Forskningen sker som en del av hans affärsverksamhet, utan tvekan innebär hans råd i många fall att man ska köpa hans produkter.
            Han är också ordförande i Ornamental Fish International som är en branchorganisation för folk som handlar med fisk.
            Tobbe
            Jo det har du rätt i .Är väl samma trend på gång till fiskar som varit till människor länge nu

            Kommentar

            • Rebah
              • January 2012
              • 410

              #7
              Har köpt chlorella och acai varianterna nyligen för att testa. Lyckas inte hitta vart det var jag läste om acai fodret nu, men där stod att när dr bassleer och co var ute och fångade fisk fanns där ett ställe där fiskarna var lite extra färgglada och det var där acai bär trillade ner i vattnet och åts upp av fiskarna. De hade sedan tagit hem och testat på deras anläggningar i några månader med goda resultat etc etc. Chlorella är en slags sötvattens alg, så det lät ju inte helt fel. Läste lite om de andra med men vart lite tveksam till dom.
              Nu har jag bara testat i kanske en månad, och kanske 2 ggr/vecka eftersom fiskarna får annat med, så nån skillnad har jag inte sett, men alla verkar gilla det. Till och med de mesiga malarna kommer fram när de känner lukten, och det brukar de bara göra när det serveras svarta mygg och artemia annars.

              Aha! Var ju här på zoopet jag läste om det, http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=512
              Senast redigerad av Rebah; 15 February 2013, 18:06.
              "The trees move... do you not see it?"

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Hans foder verkar annars vara baserat på fisk och det är naturligtvis inte fel. Berättelsen om Acai är till förväxling lik all annan reklam för undermedel. Typisk är att den är anekdotisk, "vi hittade av en slump och provade". Fodret är säkert bra, som jag ser det är tillsatserna marknadsföringstillsatser.
                Tobbe
                Senast redigerad av Tobbe R; 15 February 2013, 21:08.

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Jag ger Biofish Food Forte till mina malar och Garra rufa, och det funkar alldeles utmärkt, de är som galna när de känner lukten av det. Fina färger, friska fiskar, lite avfall, jag är nöjd. Tror ju det är bättre än valsat, färgat flingfoder i alla fall.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...