Frysta mygglarver.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #16
    Ursprungligen postat av Tobbe R
    Alldeles riktig gardering, du har inte förstått. Samtliga foder du nämner har ungefär samma näringsinnehåll. Hur skulle det vara att läsa innehållsförteckningen?
    Hur skulle det vara att hålla en hövlig ton? Klart att jag borde ha bättre underlag, men man kan ju uttrycka sig på olika sätt när man kritiserar.

    Du har rätt i att det man köper fryst är nästan bara vatten, men det tror jag handlar mest om att man vill att det ska vara hanterbart (som i lättdoserat, du slänger bara i kuberna) och att det som kommer fiskarna till del ska vara lagom mycket. Alltså, det som fiskarna verkligen får i sig, är inte detsamma som står på förpackningen. Dessutom finns det många olika sorters protein, liksom det finns olika typer av fett och enligt det jag har fått veta av t.ex. favorit-akvariehandlaren ska dafnier, nauplier osv. innehålla bättre näringsämnen för akvariefisk generellt. Den informationen kan givetvis vara fel och skillnaderna kanske är grovt överdrivna, men det är i alla fall vad jag har fått höra. Dessutom, när man räknar bort vattnet, är det ganska stor skillnad på proteinhalten mellan t.ex. röda mygglarver och artemia.

    Vill man ha mat med högt energiinnehåll per volym (alltså mindre vatten) är väl räkmix det bästa frysfoder man kan köpa (eller göra själv), men det äter kanske inte alla fiskar och det blir lite svårare att dosera.
    Ursprungligen postat av Tobbe R
    När det gäller vuxen artemia beror näringsinnehållet framförallt på vad de ätit innan fångsten. Vill man ha mera näring blir det mask, då i form av fett men det är inte alltid fel, beror på vilken fisk det är.
    Absolut beror det ju på hur fodret är odlat/uppfött, så är det ju med all mat. Och däri låg väl just poängen hos den handlare jag fick min information av, tror jag. Precis som du påpekar, är dessutom olika mat lämplig för olika fiskar.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    Arbetssätt...