Frysta mygglarver.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    Frysta mygglarver.

    Köpte frysta mygglarvet till mina Bolivianska Fjärilar igår. Provade att mata idag. Dom FETskiter i dom.

    Tar det ett tag att vänja dom? ska jag svälta dom innan? Vad kör ni med?

    MVH Rikard
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Och varför skall du vänja dom vid att äta ett dåligt foder? Tycker dina fiskar visar upp ett synnerliogen berömvärt beteende

    Sedan oavsett vilket foder det handlar om så funkar det oftast att svälta dom några dagar så är de beredda att testa ett nytt foder.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag misstänker att det inte är röda mygglarver du testat, då brukar det inte bli det resultatet om de inte är dåliga...
      Frysta svarta och vita mygglarver kan vara lite trixigt ibland att få igång fisken på, men det är bara att göra som Kjell förslog.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Okej men frysta svarta mygglarver är dåligt för mina fjärilar alltså? Vad ska man köra då? ^^

        MVH Rikard

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Svarta mygglarver är ett foder som ofta kan trigga igång fisken till lek, så varva det fodret med lite annat är inte fel.
          Kan du sedan till våren håva levande svarta mygglarver och dafnier/cyklops så ska du få se på välfyllda bukar!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Ursprungligen postat av Ryskbompa
            Okej men frysta svarta mygglarver är dåligt för mina fjärilar alltså? Vad ska man köra då? ^^

            MVH Rikard
            Alla mygglarver har lågt näringsinnehåll, det är väl mest det folk inte gillar med dem. Artemia, dafnier, cyklops är väl alla ganska bra foder, som jag har förstått det. Jag kör också lite mygglarver ibland. Blir ju lite som McDonald's för fisken. Gott, men ger ingen vidare tillväxt.
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Mysis sägs ju vara förbaskat bra, typ bland det bästa man kan ge fiskarna. Men det är tydligen inte så himla gott så det är svårt att få dem att äta det.
              350L Diskus

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Men bra att ha i sin egengjorda räkmix.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jag misstänker att det inte är röda mygglarver du testat, då brukar det inte bli det resultatet om de inte är dåliga...
                  Frysta svarta och vita mygglarver kan vara lite trixigt ibland att få igång fisken på, men det är bara att göra som Kjell förslog.
                  Korrekt kommentar - jag trodde som sagt att det var röda som avsågs
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ryskbompa
                    Okej men frysta svarta mygglarver är dåligt för mina fjärilar alltså? Vad ska man köra då? ^^

                    MVH Rikard
                    Nej - varken bra eller dåligt och som ansjo skriver kan det trigga fiskarna till att leka
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

                      #11
                      Okej. Min plan var att köra frysta svarta mygglarver 2ggr /veckan. Hur skulle ni matat? Vad skulle ni matat med?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det beror på vem du frågar, men jag kör för det mesta med frysfoder och då en räkmix jag gör själv. Denna varvar jag med artemia ibland, och levande foder när detta går att ordna.
                        Men ett par ggr/vecka med svarta mygglarver är inte fel:.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Tobbe R
                          • May 2009
                          • 654

                          #13
                          Ursprungligen postat av Knax
                          Alla mygglarver har lågt näringsinnehåll, det är väl mest det folk inte gillar med dem. Artemia, dafnier, cyklops är väl alla ganska bra foder, som jag har förstått det. Jag kör också lite mygglarver ibland. Blir ju lite som McDonald's för fisken. Gott, men ger ingen vidare tillväxt.
                          Alldeles riktig gardering, du har inte förstått. Samtliga foder du nämner har ungefär samma näringsinnehåll. Hur skulle det vara att läsa innehållsförteckningen?

                          När det gäller vuxen artemia beror näringsinnehållet framförallt på vad de ätit innan fångsten. Vill man ha mera näring blir det mask, då i form av fett men det är inte alltid fel, beror på vilken fisk det är.

                          Att jämföra med torrfoder är bara löjligt, det är torrvikten som ska räknas.

                          Tobbe

                          Kommentar

                          • simpson
                            • July 2012
                            • 666

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tobbe R
                            Alldeles riktig gardering, du har inte förstått. Samtliga foder du nämner har ungefär samma näringsinnehåll. Hur skulle det vara att läsa innehållsförteckningen?

                            När det gäller vuxen artemia beror näringsinnehållet framförallt på vad de ätit innan fångsten. Vill man ha mera näring blir det mask, då i form av fett men det är inte alltid fel, beror på vilken fisk det är.

                            Att jämföra med torrfoder är bara löjligt, det är torrvikten som ska räknas.

                            Tobbe

                            I många trådar på olika forum och tips, samt i böcker etc nämns det ofta mata inte för mycket då många flingfoder etc har för mycket energi och fiskarna mår dåligt av detta på diverse olika sätt.

                            Borde inte då mat med lågt energinnehåll vara mer lämpligt, lite som i naturen att de får kämpa för sin näring?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av simpson
                              I många trådar på olika forum och tips, samt i böcker etc nämns det ofta mata inte för mycket då många flingfoder etc har för mycket energi och fiskarna mår dåligt av detta på diverse olika sätt.

                              Borde inte då mat med lågt energinnehåll vara mer lämpligt, lite som i naturen att de får kämpa för sin näring?
                              Nja det handlar mer om att mata i lagom mängd. Torrfoder innehåller utan tvekan mycket mer vitaminer etc. och om man skall köra huvudsakligen med frysfoder så skall det kompletteras med vitaminer.
                              Dock den här trådens ursprung handlade ju mer om frysfoder som komplementfoder och till det är det ofta bra - själv kör jag en del med cyklops som komplement.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...