Oxhjärta!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter Jönsson
    • October 2012
    • 32

    Oxhjärta!

    Hejsan!

    Håller på att göra lite fiskmat och har gjort Räkmix, vegmix...


    Vill nu prova på att göra Oxhjärta-mix men hittar inget bra recept ...

    Jag har sökt på Google.se, men hittar absolut inget! Så om ni kan receptet på Oxhjärta så dela gärna med er


    MvH
    Peter J
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Oxhjärta!

    Receptet på oxhjärta?

    En oxe är väl en bra start?

    Har du diskus?
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Kiiimpa
      • October 2012
      • 104

      #3
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Receptet på oxhjärta?

      En oxe är väl en bra start?

      Har du diskus?
      Vilken mat rekommenderar du till diskus?

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Nu är svenska inte det största språket på internet så varför inte googla t ex "beef heart mix for discus" så får du träffar så det räcker - tom instruktionsvideos.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Peter Jönsson
          • October 2012
          • 32

          #5
          Tänkte inte på det! Ska kolla detta!

          Ska göra maten pga intresse Har inte diskus, men skalarer och nyckelhålsciklider :P

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            är det inte så att animaliskt kött är egentligen ett fett NEJ NEJ NEJ till akvariefisk ?

            det har iaf jag fått lära mig av mer erfarna personer.

            Om man citerer denna artikel:



            Kallblodiga fiskar
            Fiskar är kallblodiga (växelvarma) djur och kan inte tillgodogöra sig fett från varmblodiga djur (däggdjur) på samma sätt som fetter och proteiner från vattenlevande djur. Istället passerar det nästan osmält fiskarnas matsmältningskanal och förorenar akvarievattnet. Det har t.o.m. visat sig att lax som fått höga koncentrationer av fett från däggdjur har fått leverskador. Idag är det därför mycket ovanligt att torrfoder för akvariefisk innehåller ingredienser från däggdjur (se innehållsdeklarationen på foderburken), något som var betydligt vanligare förr.

            så blir det ju ganska klart och tydligt att fisk är inte lämpade att käka djur från torra land.

            bortsett från då möjligtvis hajar, pirayor, och en och annan liknande firre.

            skalarer tillhör inte alls dom djuren som tuggar kossor eller getter.

            de tuggar räkliknande saker, annan småfisk, larver, etc etc.

            inte oxe.


            just till discus verkar det som att det är 50/50 gällande just oxhjärta, men de tillhör
            iaf undantaget på firre som möjligtvis KAN tugga kossa.

            mer i detalj om discusmat kan läsas i denna artikel:
            http://www.zoopet.com/index.php?opti...=article&id=27

            citat från artikeln.

            Mycket populära foder för diskus är s.k. oxhjärte-foder. Det säger sig dock själv att däggdjursproteiner och fetter inte är något naturligt diskusfoder. De kan inte alls tillgodogöra sig detta, vilket man lätt märker genom den feta hinna och kraftiga algtillväxt som ofta förekommer i akvarier när man matar med sådant foder.
            Det verkar dock inte som om diskusar far illa (t.ex. leverskador) på samma sätt som många andra fiskar vid matning med däggdjursprodukter. Detta kanske har något att göra med att de ofta hålls vid högre temperatur än andra fiskar. Någon forskning har dock inte bedrivits i detta ämne.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #7
              Jag citerar inte Kens inlägg, men det var bra sagt. Killarna i en av mina zoobutiker lurade på oss detta foder och skalarerna fattade ingenting av det. En av dem smakade lite, men det åkte ut lika fort igen och hen försökte sig inte på det igen. Bara att fiska upp och slänga. När jag kom tillbaka till butiken sade (den mer kunnige) kollegan att detta foder enbart lämpar sig, till nöds, för diskus, men han rekommenderade det inte.

              Skalarer ska ha räkmix och sådant gott, som Ken sa.

              Kort sagt: +1 på Kens inlägg och jag har testat.
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Någon har glömt tala om det för dessa malar.

                Studier finns samt många fling o pellets innehåller animaliska produkter idag.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Någon har glömt tala om det för dessa malar.

                  Studier finns samt många fling o pellets innehåller animaliska produkter idag.
                  Fast det är skillnad på animaliska och animaliska produkter.

                  Förr var det rätt vanligt att foder både till akvariefisk och aquakulturen innehöll produkter från däggdjur - idag är det rätt ovanligt.

                  Häftig inspelning förövrigt
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #10
                    Så är det nog inte Kjell jag har flera burkar från de stora tillverkarna hemma och i de flesta kan jag läsa att de innehåller animaliska produkter.
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Så är det nog inte Kjell jag har flera burkar från de stora tillverkarna hemma och i de flesta kan jag läsa att de innehåller animaliska produkter.
                      Ja men för tusan Kaj - tro sjutton att att de inehåller animaliskt foder för det gör väl i stort sett alla foder. Vad är det för konstigt med det?
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Studier finns samt många fling o pellets innehåller animaliska produkter idag.
                        Är inte fisk och kräftdjur ett animaliskt inslag i fiskfoder?
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #13
                          "meat and animal derivates" för o vara exakt Men som vanligt det är upp till var o en o mata tycker bara att som i denna som i alla frågor att det vore kul o få veta var all sk fakta kommer ifrån.
                          För min del tror jag att eftersom köttmjöl är betydligt billigare än fiskmjöl som proteinkälla så frestas många att använda det. Men vet gör jag inte jag bara tror
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Mygglarver, fisk, musslor, mask, räkor - nog är det djur alltihop och alltså animaliskt foder. Jag blir ju rätt förvirrad när jag ser så kallade vegetariska recept med räkor i, jag har i o f s inga problem med att man kan välja vad man vill äta och anse att det är ok med räkor men inte med gris, hur man däremot kan jämställa räkor med grönsaker begriper jag inte.

                            Det finns ju fiskar som med fördel kan få rent vegetariskt foder men det är ju inte så många av dem i akvariehobbyn. För de övriga, naturligtvis är det frestande att blanda i diverse biprodukter från slakterierna i fiskfoder, det är ju mycket billigare att sopa ihop lite jox där än att skicka ut nån att håva mygglarver. Men det kan alltså vara lite tveksamt hur väl fiskarna smälter sånt foder. Man bör nog undvika att låta det dominera som foder åtminstone.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              "meat and animal derivates" för o vara exakt Men som vanligt det är upp till var o en o mata tycker bara att som i denna som i alla frågor att det vore kul o få veta var all sk fakta kommer ifrån.
                              För min del tror jag att eftersom köttmjöl är betydligt billigare än fiskmjöl som proteinkälla så frestas många att använda det. Men vet gör jag inte jag bara tror
                              Jo men fiskmjöl är ju som sagt också animaliskt foder och det är rätt OK till rätt sorts fiskar i rätt mängd.

                              Som du skriver så användes förr mycket köttmjöl från däggdjur för att det är betydligt billigare. Utan att vara insatt i aquakulturen så pratade jag i alla fall med en som jobbade där och han menade att de där idag till största delen har gått över till fiskmjöl istället
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...