Foder till Multifasciatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mert91
    • July 2002
    • 877

    Foder till Multifasciatus

    Undrar vilket som är det bästa och mest lämpliga för Multifasciatus?
    Med vänliga hälsningar!

    //M.M
  • Pierre_N
    • December 2010
    • 24

    #2
    Vet inte om det finns något bästa, de är inte kinkiga. Har du dem ensamma? I så fall skulle jag kombinerat något torrfoder med frysta daphnier/krill/artemia/mysis eventuellt slängt i lite räkmix med.

    Kommentar

    • mert91
      • July 2002
      • 877

      #3
      Ursprungligen postat av Pierre_N
      Vet inte om det finns något bästa, de är inte kinkiga. Har du dem ensamma? I så fall skulle jag kombinerat något torrfoder med frysta daphnier/krill/artemia/mysis eventuellt slängt i lite räkmix med.
      Japp, de är ensamma i akvariet!
      Med vänliga hälsningar!

      //M.M

      Kommentar

      • mert91
        • July 2002
        • 877

        #4
        Skulle "Malawi Mix" funka? Tål dessa fiskar röda myghlarver?
        Med vänliga hälsningar!

        //M.M

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #5
          Ursprungligen postat av mert91
          Skulle "Malawi Mix" funka? Tål dessa fiskar röda myghlarver?
          Första frågan du ska ställa dig, TÅL DU SJÄLV röda mygglarver? Sök runt lite, du behöver inte ens lämna forumet. Många får allergiska problem med mygglarver.

          Jag matar mina snäckskalslekare med tropicals tanganyikamix och det väller fram yngel så helt tokfel verkar det ju inte vara. De flesta tar numera även spirulinagranulat...

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Sv: Foder till Multifasciatus

            Ursprungligen postat av simpson
            Första frågan du ska ställa dig, TÅL DU SJÄLV röda mygglarver? Sök runt lite, du behöver inte ens lämna forumet. Många får allergiska problem med mygglarver.

            Jag matar mina snäckskalslekare med tropicals tanganyikamix och det väller fram yngel så helt tokfel verkar det ju inte vara. De flesta tar numera även spirulinagranulat...
            Jag har aldrig haft problem med röda mygg. Men tveksamt om jag skulle ge det till tanga. Tänker att deras magar borde funka ungefär samma som malawi o då ska du absolut inte mata med röda mygg. Men jag har ingen fakta för att backa upp mitt påstående :-P

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

            Kommentar

            • mert91
              • July 2002
              • 877

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              Jag har aldrig haft problem med röda mygg. Men tveksamt om jag skulle ge det till tanga. Tänker att deras magar borde funka ungefär samma som malawi o då ska du absolut inte mata med röda mygg. Men jag har ingen fakta för att backa upp mitt påstående :-P

              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
              Vad hade du matat dem med då? Vilket frysfoder är att föredra?
              Med vänliga hälsningar!

              //M.M

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Fryst Cyclops kombinerat med ett torrfoder för carnivora arter
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Pierre_N
                  • December 2010
                  • 24

                  #9
                  Just ja, cyclops lyckades jag att glömma. Jag vet att många föredrar cyclops till tanganyika, varför är de bättre än de andra jag nämnde? Jag matar faktiskt inte med något av dem nu men funderar på att börja komplettera med någon av dem.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Multifasciatus betyder ju många ränder och det är ett namn som många arter har, ormar grodor... Det finns åtskilliga fiskar som heter så, dussintals akvariefiskar har namnet, det finns till och ett par ciklider som hålls som akvariefiskar som heter multifasciatus.

                    Så skulle det ändå inte vara en viss poäng att berätta att det förmodligen är Neolamprologus som diskuteras här?
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pierre_N
                      Just ja, cyclops lyckades jag att glömma. Jag vet att många föredrar cyclops till tanganyika, varför är de bättre än de andra jag nämnde? Jag matar faktiskt inte med något av dem nu men funderar på att börja komplettera med någon av dem.
                      Det är ett bättre färgfoder än de flesta andra frysfoder. Av de du nämner så förbättrar även krill och mysis färgerna något (dock inte riktigt så bra som cyclops samtidigt som det är väl stort för multifasciatus.

                      Daphnier och artemia förbättra inte färgerna. En del menar ju att artemia förbättrar färgerna, men det handlar ju om levande nykläckt artemia och inte vuxen (som den frysta är).

                      Röda Mygglarver förbättrar inte något
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bygert
                        Multifasciatus betyder ju många ränder och det är ett namn som många arter har, ormar grodor... Det finns åtskilliga fiskar som heter så, dussintals akvariefiskar har namnet, det finns till och ett par ciklider som hålls som akvariefiskar som heter multifasciatus.

                        Så skulle det ändå inte vara en viss poäng att berätta att det förmodligen är Neolamprologus som diskuteras här?
                        Du har en klar poäng i ditt påpekande - det finns ju rätt många "multifasciatus" och vi som svarat jag ju alla utgått från att det gäller Lamprologus/Neolamprologus multifasciatus fast det kan ju mycket väl vara något annat
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Pierre_N
                          • December 2010
                          • 24

                          #13
                          Haha, så sant Bygert. Som sann tanganyikanerd hade jag inte en tanke på att det finns många fler

                          Tack Kjell.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...