Bästa fiskmaten man kan ha i sällskapsakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henke_90
    • November 2012
    • 10

    Bästa fiskmaten man kan ha i sällskapsakvarium?

    Hejsan!
    Skulle vilja höra vad ni brukar ge era fiskar för "alternativ" mat, alltså utöver flingfoder och mygglarver?
    Hört att man kan ge dom olika grönsaker.
    Och vad är då enligt er den bästa kosten som har mest protein,vitamin osv.
    Det gäller då ett sällskapsakvarium med lite mindre fiskar tex. guppy,neontetra,svärdbärare mm.
    /Henke
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Olika fiskar har olika behov.
    Till dina fiskar skulle ett huvudfoder funka rätt bra och det kan gärna kompletteras med lite smått fryst - typ cyclops.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Henke_90
      • November 2012
      • 10

      #3
      Har även hört att man kan ge dom vanliga gröna ärtor? Eller funkar cyclops bättre som vitamin och proteintillskott?
      Anledningen till detta är att jag misstänker att mina guppy lider av någon form av näringsbrist då de långsamt har kroknat och simmar lite "ryckigare"

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Henke_90
        Har även hört att man kan ge dom vanliga gröna ärtor? Eller funkar cyclops bättre som vitamin och proteintillskott?
        Anledningen till detta är att jag misstänker att mina guppy lider av någon form av näringsbrist då de långsamt har kroknat och simmar lite "ryckigare"
        Ingen av dina fiskar är växtätare och har därför något direkt behov av ärtor. Cyclops och allt annat frysfoder är inte speciellt vitamin eller proteinrikt. Ett vanligt huvudfoder innehåller de allra flesta vitaminer som alla allätare behöver.

        Om guppyna kroknar beror der snarare på att det är en dålig stam från början eller att de har inavlats i lite för många generationer och detta löses inte med något foder
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Halvofftopic:

          Kjell, kan fiskar missbildas av för lite utrymme? Jag adopterade 5 zebrafiskar som hade gått i ett 20liters kar i 3 år. En av dom är blek, två är helt är krokiga, en är smällfet etc. De ser alla helt missbildade ut med andra ord. Beror på dålig stam eller trängsel?
          350L Diskus

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Einarsson
            Halvofftopic:

            Kjell, kan fiskar missbildas av för lite utrymme? Jag adopterade 5 zebrafiskar som hade gått i ett 20liters kar i 3 år. En av dom är blek, två är helt är krokiga, en är smällfet etc. De ser alla helt missbildade ut med andra ord. Beror på dålig stam eller trängsel?
            Svar ja - om de går trångt länge så kan de missbildas, men sannolikare är nog i så fall att de har gått i vatten med dålig kvalité. Sedan är också en mycket vanlig orsak att det är en dålig stam - det är omöjligt att veta vad orsaken är.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Förmodligen både och i detta fallet. Tack för svaret.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Henke_90
                • November 2012
                • 10

                #8
                Men dom var ju så friska och fina när jag köpte dom? Att dom har kroknat har hänt nu bara den sista månaden. (Har haft dom i 4 månader) Eller blir en dålig stam inte så gamla kanske? Är det då bättre att inrikta sig på deras avkommor istället då kanske?
                Så för att göra saken klar så duger flingfoder och mygglarver som föda?
                Tacksam för dina svar!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Henke_90
                  Men dom var ju så friska och fina när jag köpte dom? Att dom har kroknat har hänt nu bara den sista månaden. (Har haft dom i 4 månader) Eller blir en dålig stam inte så gamla kanske? Är det då bättre att inrikta sig på deras avkommor istället då kanske?
                  Så för att göra saken klar så duger flingfoder och mygglarver som föda?
                  Tacksam för dina svar!
                  Nja är det en dålig stam så lär inte avkomman bli bättre.
                  vet inte varför du drar upp mygglarver. det är väl det absolut sämsta frysfodret
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kirre1
                    • February 2012
                    • 126

                    #10
                    Va tycker ni att man skall ha för kopliment till flingor och algtabletter till pansarmalar,pleco,anticitrus,kakaduaciklider och svärdbärare har ni något bra tips på frystorkat eller annat bra så man kan blanda lite.

                    Kommentar

                    • Henke_90
                      • November 2012
                      • 10

                      #11
                      Det är en karta med frysta kuber i olika färg så det är väl olika sorters mixad mat. Du får ursäkta mig men jag är inte så insatt i detta men det är just därför jag frågar.
                      Så vi försöker igen.
                      Huvudfoder (flingfoder?)
                      och kompettera med något fryst foder (dock inte den så omtalade mygglarven? ;P ) några gånger i veckan?
                      Detta skall ge mina fiskar dom nödvändiga näringsämnen dom behöver?
                      Hoppas du har försåelse för min okunskap men vill gärna lära av dom som kan!

                      Kommentar

                      • Scrogge
                        • November 2012
                        • 40

                        #12
                        Jag brukar ge omväxlingar med mat. Flingor, vegetabilisk tabletter mesta till malar men övriga äter. Jag brukar också göra eget räkmix med bland gröna ärtor, broccoli etc. Ger två gånger i veckan fryst foder som röda mygglarver, dom gillar de stort

                        Kommentar

                        • Kirre1
                          • February 2012
                          • 126

                          #13
                          får man fråga hur man gör räkmix och hur mycket av räkor,ärtor,broccoli.
                          Och sen fryser man in det antar jag?

                          Kommentar

                          • Scrogge
                            • November 2012
                            • 40

                            #14
                            http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=91&site=1, kolla där finns bra tips och råd. Det beror på vilka fiskar har ni och vilka som passar det varierar från recept får testa och får se hur det går. Jag har testat många innan får varierar och mina malar, praktbotiorna gillar dem mycket, kan också ge gurka eller broccoli och zucchini. Man väljer vilka som ingår med recept sen man mixar dem ihop får tillägga mer som multivitaminer eller gelatin eller fodertabletter malas dem och insättning med mixen. Man kan göra tärningar på isblock eller vanliga påse och platta sen delas upp och ge till fiskarna Börja försiktigt med matas lätt blir för mycket början men när fiskarna tycker om de då märker hur mycket ni kan ge, beror på fiskarna i karet också.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...