Mata upp Blår lyrstjärtskilli?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Noulja
    • April 2012
    • 19

    Mata upp Blår lyrstjärtskilli?

    Hej!
    Efter att min ena dvärggurami gått bort och lilla damens nya karl var alldeles för aggressiv vilket ledde till att båda fick flytta har jag velat fram och tillbaka vad som skulle få hamna i 43-litrarn här näst (jävligt begränsande storlek!) köpte jag tillslut tre (1+2) killis tidigare i veckan. Trodde att det var vanliga lyrstjärts men insåg när jag kom hem att det var blåa. Enligt zoopet vill dom har större akvarium, men efter att ha letat runt både här och övriga nätet verkar folk hålla dom i tydligt mindre artakvarium, så jag bestämde mig för att behålla dom ändå.
    Nu till frågan: Den ena honan är ganska liten och mager. Hanen bryr sig inte så mycket om henne, men den större honan jagar henne ibland. Nu hänger hon mycket i hornsärvs-trasslet vid ena kanten/vid ytan, och är inte riktig med när det kommer mat. Eftersom det är nystartat vill jag inte mata så mycket heller. Dom får frystorkad artemia och frusen moina, ska köpa artemiaägg nu när pengarna har rullat in. Men hur matar jag upp henne bäst? Låta henne gå med de andra, eller försöka ha henne i ett eget litet kar nån vecka? Samtidigt vill jag inte stressa henne nu när allt är nytt.
    Såå, tips?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    43 liter är mer än väl för en dylig trio enligt min mening. Jag skulle dock försöka mata upp den mindre honan i egen burk som ju behöver vara stor bara man håller god koll och byter rejält med vatten. Om du kan få tag på levande foder är det ju bäst - beror på vad du bor förstås. Annars kanske frusen vuxenartemia eller nedsmulad räka vara av nytta.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    Arbetssätt...