odla blackworms

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    Största skillnaden är att blackworms är akvatiska och enkyträer/grindal är landlevande. Jag har inte sett blackworms IRL men de verkar tjockare på videos, ung som baby-daggmask ungefär. Men grindal är rimligen enklare att producera i mängd och skörda. Jag odlar dem sedan närmare 10 år med goda resultat - närmast min bulkföda. Blackworms är nyheten. Tidigare postorder i bulk men odling har kommit igång på senare tid. Med andra ord har de funnits i tillräckligt stor mängd lokalt för att odlas. Men nu odlas de där så inte är fallet.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Winnie
      • September 2008
      • 115

      #17
      Update:

      Kan idag konstatera att de 5 blackworms som jag släppte ned i en av mina moinakulturer, nu har blivit 11+ på ca 5 veckor. Det kan vara fler och det är tydligt att de vill ha något att "sitta" på. Så gott som alla håller sig i den lilla bit filtersvamp (blå) om 1 x 5 x 7 cm som jag lagt i. Tunnan moinan går i är 50 cm i diameter och vattenståndet 20-25 cm. En kontroll förra veckan visade att värmaren i byttan tröttnat, tempen var bara strax över 20°C och moinan ville inte föröka sig trots hyggligt underhåll med mat o vattenbyten. Detta borde även påverkat masken vars ideal temp enligt odlingsbeskrivningen är ca 24°C.

      Arbetet med att få in rätta känskan för odlinga BW fortsätter... Har någon annan försökt?? Resultat?

      //Johan

      Kommentar

      • UroKajina
        • January 2013
        • 1

        #18
        Odla Black Worms i glasburk

        Hej Filmen visar en odling av ’Black Worms’ Lumbriculus variegatus inhandlade på Södermalms Akvarieaffär 30 dagar efter att en halv tesked ympades in i glasburken (3liters) bottenmaterial av bränt lergranulat, flytande hornsärv Ceratophyllum sp. (demersum) och sniglar som städpatrull. Ingen luftning matas med överblivet räkfoder 2ggr/vecka verkar må toppen och förökar sig mycket snabbt.

        http://youtu.be/0Uulnrn2xbI

        Kommentar

        • Fanbyalperna

          • September 2005
          • 752

          #19
          Hur skördar du dessa? Det verkar vara lite knepigt då de lever i botten.
          Har inte alltid rätt, men fel ibland

          Kommentar

          • cecilienne
            • February 2007
            • 282

            #20
            Varför inte bara försöka plantera in en överlevande kultur direkt i akvariet? Jag har försökt med Tubifex, och de verkar leva och hålla sig kvar efter en vecka iaf.

            Kommentar

            Arbetssätt...