Foder till pansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Foder till pansarmalar?

    Vad är ett bra foder till pansarmalar?

    Har testat broccoli, zucchini och gurka men inget passar dem, maltabletterna slinker ner ibland.

    Helst äter de flingfoder och frysfoder.

    De är rätt magra och jag vill få upp dem i hull s.a.s.

    Några tips?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det finns speciella tabletter för just pansarmalar, som är flingfoder som är ihoppressat till en tablett. Även övriga fiskar gillar dessa.
    Grönsaker äter de inte med någon vidare aptit, men tex frysfoder som fördelar sig i vattnet är inte dumt, så de får hitta fodret lite överallt i karet.
    Problemet kan vara som du upplever det, de får inte i sig tillräckligt med foder och kan tyna bort. Ofta beror detta på att övriga fiskar är lite mer heta på gröten när det vankas mat...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Har inte tänkt på att det även borde finnas tabletter till pansarmalar, ska köpa det!

      De bor med guppy och tetror och det blir alltid mat kvar på botten för malarna och räkorna. Men pansarmalarna kanske skulle bli mer eggade att söka mat om de själva var fler? Har 6 st idag men vill köpa minst 6 st till.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ingen dum idé, de gillar att vara i grupp och kommer att synas bra mycket mer!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Gäller bara att hitta fler, har letat i över 2 månader nu men pandor verkar svåra att hitta för tillfället.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Jag verkar ha tacksamma pansarmalar för de äter det som ges Blir det flingor som hamnar på botten - slurp. I övrigt äter mina frysfoder (artemia, svarta mygg etc) och alla tabletter de får av mig. & jag har ett galet förråd då jag i början köpte på mig allt möjligt till fiskarna

            Så t.ex. vad mina äter -
            Droppys Aquatic Nature, Novo Tab, Hikare sinkin Wafers, Supertabin B, Tabimin, Haquoss tablet mix.

            I mitt nya kar får de mat med sparlåga nu och då har Haquoss tablet mixen funkat jättebra då den löser upp sig "lagom" snabbt för dem.

            Novotaben löser upp sig på några få sekunder (jättesmaskigt dock!) likaså Supertabin B och Tabimin. De sistnämnda löses upp "lagom" snabbt. De andra tar ett tag på sig.
            (Undrar om det kan vara denna typ som Ansjo tänkte på?)


            Om det kunde vara till någon hjälp
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Ursprungligen postat av Likan
              Jag verkar ha tacksamma pansarmalar för de äter det som ges Blir det flingor som hamnar på botten - slurp. I övrigt äter mina frysfoder (artemia, svarta mygg etc) och alla tabletter de får av mig. & jag har ett galet förråd då jag i början köpte på mig allt möjligt till fiskarna

              Så t.ex. vad mina äter -
              Droppys Aquatic Nature, Novo Tab, Hikare sinkin Wafers, Supertabin B, Tabimin, Haquoss tablet mix.

              I mitt nya kar får de mat med sparlåga nu och då har Haquoss tablet mixen funkat jättebra då den löser upp sig "lagom" snabbt för dem.

              Novotaben löser upp sig på några få sekunder (jättesmaskigt dock!) likaså Supertabin B och Tabimin. De sistnämnda löses upp "lagom" snabbt. De andra tar ett tag på sig.
              (Undrar om det kan vara denna typ som Ansjo tänkte på?)


              Om det kunde vara till någon hjälp

              Tack för svaret Ska hålla utkik efter någon av alla sorter du nämner.

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Granulat gillar mina malar skarpt. Bra sjunkfoder och det är lagom i storlek för deras munnar. Sprider sig lätt i hela karet så att de får leta lite. Även övriga firrar äter gärna av det.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #9
                  Ursprungligen postat av MonkanS
                  Granulat gillar mina malar skarpt. Bra sjunkfoder och det är lagom i storlek för deras munnar. Sprider sig lätt i hela karet så att de får leta lite. Även övriga firrar äter gärna av det.
                  Jag har faktiskt inte provat det än då jag vill att de andra sorterna ska ta lite slut först. Jag har hört att Granulat är toppen för många fiskar så jag kan erkänna att jag har en oöppnad burk i skåpet
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    Ursprungligen postat av Likan
                    Jag har faktiskt inte provat det än då jag vill att de andra sorterna ska ta lite slut först. Jag har hört att Granulat är toppen för många fiskar så jag kan erkänna att jag har en oöppnad burk i skåpet
                    Men då är det väl bara att öppna burken och ge dom lite av det godiset ibland...
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...