scalarer vill inte äta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon Bonnevier
    • June 2012
    • 88

    scalarer vill inte äta

    hej jag matar mina scalarer men mygglarver och flingfoder men 2 av dom vill inte äta vad ska jag göra
    I love DISCUS

    Mvh Simon ~_~
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur länge har du haft dem?
    Antal skalarer?
    Storlek?
    Vad har du mer för invånare?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Simon Bonnevier
      • June 2012
      • 88

      #3
      1. En månad.

      2. 5 xl 4 små.

      3. Karet 222l scalarer cirka 10 cm.

      4. Scalarer och fläkig pansarma.
      I love DISCUS

      Mvh Simon ~_~

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Ursprungligen postat av Simon Bonnevier
        1. En månad.

        2. 5 xl 4 små.

        3. Karet 222l scalarer cirka 10 cm.

        4. Scalarer och fläkig pansarma.
        Efter vad jag utläser så är du i värsta nitritstadiet och du har en för tung belastning för en akvariestart. De matvägrar antagligen pga att de mår dåligt av dålig vattenkvalité. Du bär tillsätta en bakteriekultur pronto eller krama ur ett inkört filter i karet för att få ner ev. nitrit och tillsätta några msk salt och gärna höja tempen till 27-28.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av Simon Bonnevier
          1. En månad.

          2. 5 xl 4 små.

          3. Karet 222l scalarer cirka 10 cm.

          4. Scalarer och fläkig pansarma.
          Jag skulle vilja ha en bra bild på skalarerna...går det att ordna?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Peter Jönsson
            • October 2012
            • 32

            #6
            Du har nog dåligt vattenkvalite! Släng i lite torkade Eklöv och kottar så renar du och får ner Ph-värdet i vattnet!

            Kommentar

            • Nailroth
              • July 2012
              • 108

              #7
              Jag skulle tippa på att dom bara är kräsna eftersom det är bara 2 som inte vill äta, jag matar mina fiskar med fling foder 2 gånger per dag och artemia en gång i veckan men mina scalarer får artemia 2 gånger i veckan eftersom mina ena vägrar äta flingfodret, tror hon äter lite gran men det jag mest ser är att hon spottar ut det igen.

              Scalarer är kända för att hunger strejka och kan göra det av flera anledningar, oftas så är det dåligt vatten men då bör fler än bara 2 hunger strejka, men kolla din vatten och se hur det ligger till men om det är perfekt vatten så vet jag inte hur du kan få dom att äta.

              Har även hört att dom kan hunger strejka om dom inte hittar en lämplig partner men vet ej om detta är sant eller inte.

              Kommentar

              • Simon Bonnevier
                • June 2012
                • 88

                #8
                Här

                I love DISCUS

                Mvh Simon ~_~

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Är det de mindre skalarerna som inte äter? Då är risken överhängande att de inte känner sig trygga ihop med de större skalarerna, och är undergivna. Ge det lite tid så kommer de säkert att börja käka...
                  Du kan hjälpa dem med att köpa tex Vallisneria och lite rötter som du inreder med, för att på så sätt få det lite "murrigare" i karet och de får då automatiskt lite egen space om de vill. Fortsätt att mata men med mindre portioner och oftare, kanske även att du delar upp maten på fler ställen när de får den. På det viset är det inte alltid de största som får först utan även de mindre hinner med att komma fram till maten innan den är slut.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Simon Bonnevier
                    • June 2012
                    • 88

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Är det de mindre skalarerna som inte äter? Då är risken överhängande att de inte känner sig trygga ihop med de större skalarerna, och är undergivna. Ge det lite tid så kommer de säkert att börja käka...
                    Du kan hjälpa dem med att köpa tex Vallisneria och lite rötter som du inreder med, för att på så sätt få det lite "murrigare" i karet och de får då automatiskt lite egen space om de vill. Fortsätt att mata men med mindre portioner och oftare, kanske även att du delar upp maten på fler ställen när de får den. På det viset är det inte alltid de största som får först utan även de mindre hinner med att komma fram till maten innan den är slut.



                    Det är dom 2 stora dom små äter nästan mest
                    I love DISCUS

                    Mvh Simon ~_~

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ok, då tror jag det bara är att vänta och se.
                      Men inredningsmässigt kan du göra det tryggare för dem, som tex högre växter och rötter som de kan simma runt blan och kanske skapa sig revir bland.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...