Artemia - Mat skafferi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Artemia - Mat skafferi

    Fick min artemiakläckare igår och har satte igång en sats, blir väl klar idag. Ser redan några svarta prickar simma omkring.

    Nu en fråga till:
    Hur mycket mat skall man ge ynglen. Kan / skall man pytsa i lite eller mycket?
    Min tanke är ju om artemian lever länge så simmar ju bokstavligen ynglen omkring i ett skafferi
    Eller dör artemian tämligen omgående när den inte simmar omkring i saltvatten?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Man ska inte mata mer än vad som äts upp på några minuter. Tänk också på att inte kläcka för mycket åt gången, då nauplierna snabbt tappar i näringsvärde.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Överlevnaden beror på salthalten - ja. Vid 1 ml koksalt per liter vatten kan de leva upp mot 24 tim. Vid 3 ml koksalt per liter vatten flera dygn. Så kör jag de yngel som klarar av det. Och hur man än ser på det hela så är en levande artemianauplie mer näring än ingen alls. Att dom tappar i näringsvärde må vara vetenskapligt korrekt men mindre betydelsefullt i hobbysammanhang. Nedsmutsat vatten pga döda artemianauplier är dock en fara att ta på mer allvar.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      Arbetssätt...