Hur mycket mat är en mal-tablett?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Hur mycket mat är en mal-tablett?

    Hallojsen.

    Ber ödmjukt om någons erfarenheter. : ) Jag har sådana dära runda tabletter till malar, de är runt 6-7mm i diameter. Nu är frågan följande:

    Ni säger att en "matning" (när man använder flakes?) är en pytteliten nypa, sen halverad och halverad igen, dvs typ ingenting i princip. ^.^

    Hur många sånna mini-nypor innehåller en sån mal-tablett i runda slängar? Är det 5 gånger mer, eller 30 gånger mer?

    Vill ha en generell uppskattning så jag kan få mat-mängden rätt i karet.

    (Eller behövs de kanske inte ens, men har 4 glupska zebrafiskar som knycker all mat skitfort och jag vill gärna att något ska hinna ner till corysarna).

    Tack på förhand.
    350L Diskus
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Du kan peta ner lite flingor i vattnet så att de sjunker fortare. Jag ger mina corysar granulat. Det sjunker rätt snabbt och lägger sig på botten. Perfekt för dom att böka lite i bottenmaterialet efter de där småkulorna.
    De där maltabletterna kan bli lite för mycket. Men man kan också dela på dom till mindre bitar med hjälp av en sax eller en vass kniv.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Köpte minigranulat idag. Mycket små korn som sjunker snabbare, det passar även mina små rubintetror som inte är mer än 1,5 cm stora. Och har ju i övrigt inga större fiskar eftersom jag bara har 100 liter så det kan nog passa bättre än flakes.
      350L Diskus

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Einarsson
        Hallojsen.

        Ber ödmjukt om någons erfarenheter. : ) Jag har sådana dära runda tabletter till malar, de är runt 6-7mm i diameter. Nu är frågan följande:

        Ni säger att en "matning" (när man använder flakes?) är en pytteliten nypa, sen halverad och halverad igen, dvs typ ingenting i princip. ^.^

        Hur många sånna mini-nypor innehåller en sån mal-tablett i runda slängar? Är det 5 gånger mer, eller 30 gånger mer?

        Vill ha en generell uppskattning så jag kan få mat-mängden rätt i karet.

        (Eller behövs de kanske inte ens, men har 4 glupska zebrafiskar som knycker all mat skitfort och jag vill gärna att något ska hinna ner till corysarna).

        Tack på förhand.
        Jag har 15 pansarmalar och de får mest granulat, det sjunker snabbt så de får sin kvot men ibland ger jag tabletter och då får de dela på 5-7st.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...