Foder i textlös förpackning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Foder i textlös förpackning

    Hej
    En välsorterad zoobutik i Gbg säljer olika sorters torrfoder bla. små räkor och gråsvarta "kulor". Fodret ligger i små plastbehållare typ pizzasalladsburkar dessa har ingen text och kostar 15 kr st. Fodret skall enligt säljaren vara bra, näringsrikt och inte ge speciellt mycket fet "hinna" på ytvattnet. Är det någon som vet något om detta foder, är det bra, prisvärt, ursprung och inte ger hinna på ytan.

    Hälsningar Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Köpa omärkt foder vete tusan om jag skulle gjort, du vet inte vilket foder det är eller när datummärkningen går ut. Foder som öppnats har sämre hållbarhet med, så tänk efter innan du köper.
    Jag vet inte ens om det är lagligt att sälja foder utan någon innehållsförteckning?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Ursprungligen postat av Marten88
      Hej
      En välsorterad zoobutik i Gbg säljer olika sorters torrfoder bla. små räkor och gråsvarta "kulor". Fodret ligger i små plastbehållare typ pizzasalladsburkar dessa har ingen text och kostar 15 kr st. Fodret skall enligt säljaren vara bra, näringsrikt och inte ge speciellt mycket fet "hinna" på ytvattnet. Är det någon som vet något om detta foder, är det bra, prisvärt, ursprung och inte ger hinna på ytan.

      Hälsningar Johan
      Varför inte fråga i butiken?
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Det går ju att tjäna nån krona på att köpa foder i stora förpackningar och sen packa om det i småportioner, det är ju anledningen till att sånt där förekommer. Det finns ju en risk att fodret försämras av att utsättas för luft under ompackning och om det förpackas i inte helt täta förpackningar. Är det färskt foder som används inom rimlig tid är det ointressant, annars kan det bli kvalitetsproblem.

        Zooaffärer som säljer foder till sällskapsdjur är undantagna från mycket av de krav som finns för övrigt när det gäller foder. Vad som egentligen gäller om affären inte bara säljer utan också packar om känns dock lite osäkert. Klart är dock att oavsett eventuella undantag så gäller kraven på märkning av fodret, det skall deklareras vad det är tänkt att användas till och vad det innehåller för typ av råvaror bland annat. För foder som säljs i lösvikt skall informationen lämnas med separat.

        Att sälja foder i helt omärkta burkar är alltså inte ok, det strider mot EG 767/2009.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #5
          Jag har frågat i butiken allt var bra men säljare ger ju lite färgade svar, dock inte om ursprung det får jag göra nästa gång. Men en datumstämpel bör man ju kunna begära som sagt.

          Hälsningar Johan
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Ursprungligen postat av Marten88
            Hej
            En välsorterad zoobutik i Gbg säljer olika sorters torrfoder bla. små räkor och gråsvarta "kulor". Fodret ligger i små plastbehållare typ pizzasalladsburkar dessa har ingen text och kostar 15 kr st. Fodret skall enligt säljaren vara bra, näringsrikt och inte ge speciellt mycket fet "hinna" på ytvattnet. Är det någon som vet något om detta foder, är det bra, prisvärt, ursprung och inte ger hinna på ytan.

            Hälsningar Johan
            Vilken butik är det ?

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              #7
              Vet ej om det är ok att nämna butikens namn så jag avvaktar med det, man skall väl varken hänga ut nn eller göra reklam.
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Bygert
                Det går ju att tjäna nån krona på att köpa foder i stora förpackningar och sen packa om det i småportioner, det är ju anledningen till att sånt där förekommer. Det finns ju en risk att fodret försämras av att utsättas för luft under ompackning och om det förpackas i inte helt täta förpackningar. Är det färskt foder som används inom rimlig tid är det ointressant, annars kan det bli kvalitetsproblem.

                Zooaffärer som säljer foder till sällskapsdjur är undantagna från mycket av de krav som finns för övrigt när det gäller foder. Vad som egentligen gäller om affären inte bara säljer utan också packar om känns dock lite osäkert. Klart är dock att oavsett eventuella undantag så gäller kraven på märkning av fodret, det skall deklareras vad det är tänkt att användas till och vad det innehåller för typ av råvaror bland annat. För foder som säljs i lösvikt skall informationen lämnas med separat.

                Att sälja foder i helt omärkta burkar är alltså inte ok, det strider mot EG 767/2009.
                Vill bara instämma i det som Bygert skriver - att sälja helt omärkt foder är inte lagligt.

                Sedan vad gäller risken för kvalitetsförsämring är omöjligt att veta eftersom man inte vet bäst före datumet, inte vet hur det hanterades och förvarades vid ompackningen etc.
                Fodret kan vara alltifrån lika bra som originalet (samtidigt som det är billigare) till helt värdelöst och det går inte heller att se på fodret om det är det ena eller det andra.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020

                  #9
                  Tack för alla svar, läget har klarnat jag kommer inte att köpa fodret.

                  Hälsningar Johan
                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ungefär som att köpa liknande foder på Tradera...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Behöver inte vara så förskräckligt - själv köpte jag laxfoder av olika storlekar på 80-talet som iaf föreföll finemang.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        I butiken där jag brukar handla, tar de foder från en storförpackning och säljer i påse i den mängd man önskar. De säger att det är foder som de ger till fiskarna i butiken. Det blir aldrig liggandes särskilt länge. Jag brukar köpa det, men väldigt lite i en påse. Jag brukar sen lägga det i en burk med lock och förvara mörkt.
                        Kanske ska man överväga att inte köpa det och välja förslutna förpackningar i stället. Men kan det bli dåligt för fiskarna?

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          #13
                          Det beror nog vart man köper den omärkta maten. Om man vet att det är en helt ok butik där man är stamkund är det ingen fara. Men i en okänd butik skulle jag aldrig göra det.
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...