Problem med att kläcka artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    Problem med att kläcka artemia

    Jag använder glassbox-metoden som finns på Zoopet. Jag har haft boxen under en varm lampa, vid fönstret, ovanpå ljusrampen, men absolut INGET händer. Började i måndags. Jag köpte det dyraste märket som Guldfisken hade, så kvaliten borde det ju inte vara något fel på?
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hur mycket salt har du i?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Temeraire
      • January 2008
      • 385

      #3
      Till 1l vatten hade jag i ungefär en matsked, enligt instruktioner.
      " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        kanske FÖR varmt? jag har min stående på en bänk i köket. funkar utmärkt

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          säker på att det inte har kläckts några? de är jäääääkla små du vet

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #6
            Vad använder du för salt? En del gör misstaget att använda Seltin som bara innehåller 50% natriumklorid. Hur mycket artemiaägg lägger du i vattnet? Lägger man i för mycket ägg så kläcks de ofta inte, eller så dör de ganska omgående, vet inte om det beror på syrebrist eller att det blir någon form av bakterieblomning men det är viktigt att ha rätt mängd ägg hur som helst. Jag brukar använda kanske 1.5 ml till två liter vatten, det är lagom. Kör man de mer klassiska metoderna med genomluftning tror jag att man kan kläcka mer samtidigt, men jag är inte säker.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Och även dyr och bra artemia kan förstöras av dålig lagring t ex på en butikshylla i en fuktdrypande akvariebutik.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • per.w
                • January 2012
                • 12

                #8
                Jag kör med 3 tsk salt till 1,5 l vatten och så 2 tsk artemia ägg i en uppochner vänd PET flaska,fungerar kalas ,25-26 c i vattnet ,lyse = 24 h!
                Det kläcker då på ca 30-34 h! Om det är dålig kläckning på dina ägg prova att lägga dem i frysen några dygn , kan hjälpa ibland!

                Kommentar

                • Wilhelm
                  • October 2002
                  • 604

                  #9
                  Ursprungligen postat av per.w
                  Om det är dålig kläckning på dina ägg prova att lägga dem i frysen några dygn , kan hjälpa ibland!
                  Det var ju intressant! Varför skulle det bli bättre resultat?
                  Wilhelm
                  Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                  www.ciklid.org www.aquafish.info

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Ibland sägs det tvärtom - att kläckning försvåras efter att ha varit i frysen. Dock har jag inte märkt det - det är min långtidsförvaringsmetod.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    Arbetssätt...