Fånga levande föda i en sjö?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Fånga levande föda i en sjö?

    Jag tycker att det låter spännande att erbjuda sina fiskar levande föda och skulle vilja prova.

    Jag bor i Göteborg och har nära till Delsjöarna och Härlandatjärn. Är det så enkelt att att man bara kan gå ut till sjön och håva lite och mata med det man får upp eller är det något man ska passa sig för? Det är mina Ap. viejita och fjärilsciklider som ska matas.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Risken att du får in parasiter, framförallt karplöss, är ganska stor när du tar foder ur ett vattendrag där det finns vild fisk. Det brukar vara säkrare att håva i fiskfria dammar/småvatten.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1661

      #3
      Efter denna regniga sommaren kan det vara värt att kolla i diverse småpölar, typ vattenfyllda hjulspår efter skogsmaskiner och liknande. De är ofta fulla av svarta mygglarver, som är utmärkta att ge till de flesta av våra fiskar.

      Olle

      Kommentar

      • johnsson_82
        • March 2012
        • 289

        #4
        Ursprungligen postat av Olle A
        Efter denna regniga sommaren kan det vara värt att kolla i diverse småpölar, typ vattenfyllda hjulspår efter skogsmaskiner och liknande. De är ofta fulla av svarta mygglarver, som är utmärkta att ge till de flesta av våra fiskar.

        Olle
        Tack för tipset! Då blir det inte sjön utan ut i skogen att leta, hoppas det inte är för sent på säsongen.

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1661

          #5
          Ursprungligen postat av johnsson_82
          Tack för tipset! Då blir det inte sjön utan ut i skogen att leta, hoppas det inte är för sent på säsongen.
          Hemma (norr om Stenungsund) kryllade det i pölarna när jag var ute igår kväll.

          Olle
          Senast redigerad av Olle A; 31 August 2012, 11:27.

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6
            Ursprungligen postat av johnsson_82
            Tack för tipset! Då blir det inte sjön utan ut i skogen att leta, hoppas det inte är för sent på säsongen.
            I min ungdom var jag och brosan ute och högg upp isarna på vintern, det kryllade av övervintrande mygglarver så det är nog inte försent.
            Johan
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            Arbetssätt...