Mina första fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cube10025
    • August 2012
    • 25

    Mina första fiskar

    köpte 6 fiskar idag, dom sa åt mig på zoo att mata dom idag väldigt lite och sedan om 2 dagar. Jag la i lite mat då en fisk flög upp och åt upp allt på 5sec tänkte att jag lägger i lite till då alla flög upp och åt upp allt... nu äter dom sand sin egen bajs och allt som flyter i deras väg, är detta normalt? eller är dom bara väldigt hungriga??? Det är la så att ingen mat ska vara kvar eller är det någon annan anledning man inte ska mata dom?
  • Najjklas
    • August 2008
    • 77

    #2
    Mina första fiskar

    Är akvariet nystartat?
    Bakterierna i filtret har isåfall inte kommit igång ännu och klarar inte av att bryta ner matrester och fiskbajs ännu.
    Så försök att håll dig från att mata för mycket så att vattenvärdena håller sig bra

    Fiskar klara sig betydligt längre än man tror med väldigt lite / ingen mat

    mvh niklas

    Kommentar

    • cube10025
      • August 2012
      • 25

      #3
      Jo det är ny startat ca 1 vecka haft i balans co2 start. Fast har bara haft i fiskarna i 5 timmar...

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Ursprungligen postat av cube10025
        Jo det är ny startat ca 1 vecka haft i balans co2 start. Fast har bara haft i fiskarna i 5 timmar...
        Mata ytterst lite den första tiden. Fiskar är alltid hungriga och vill ha mera mat.
        Matar du för mycket blir vattnet dåligt.
        Att det ser ut som att de äter sand och bajs beror bara på att de letar rester av mat där.

        Vad för fiskar har du?

        Hur stort är akvariet?

        Läs gärna denna nybörjarguide: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

        Senast redigerad av MonkanS; 29 August 2012, 09:14.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • cube10025
          • August 2012
          • 25

          #5
          Ok, Jag har ett 126l minns inte vad fiskarna heter dom. är ca 3-4cm lång har 3 gula med mussepigg sjärt, och 3 samma sort fast röda. på zoo sa hon att dessa fiskar kommer bra överens med andra fiskar. en mal och 3 sniglar. Satte i fiskarna igår och vattnet var lite grumligt och dom bajsade mycket. idag är vattnet fint och inget bajs flyter. Kan det var så att dom var stressade igår? Idag simmar dom lite lugnare och leker med varandra.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            låter som platys.

            nu råder jag dig starkt två saker:

            1)
            Köp ett nitrittest, och det skall vara DROPPTEST, inte stickor de är värdelösa.

            2)
            Läs igenom denna tråd, mycket noga, särskilt de avsnitt som handlar om uppstart och ntrit:
            Då jag vid ett flertal tillfällen sett forumtrådar som handlar om hur man startar upp ett nytt akvarium tänkte jag försöka mig på en nybörjarguide. Kom gärna med åsikter och/eller rätta mina fel, jag tål kritik :) 1. Akvariumet Det viktigaste att tänka på när du skaffar ditt akvarium är vilka arter och hur många fiskar du



            Det finns en överhängade risk för nitrit med den uppstarten du har gjort.

            Blir det riktigt illa om 8-12 dagar, så blir det massdöd.



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • cube10025
              • August 2012
              • 25

              #7
              Har nitrit test kollat igår och idag ligger på 0 eller gul. Hittar bara ett test i affären varit i två i Göteborg. Man tar 5 droppar av två lösningar till 5mil vatten om det är det testet du menar. Vad gör jag om nitriten går upp?

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Om det blir för höga nitritvärden i ditt kar måste du göra ett större vattenbyte om du vill ha dina fiskar kvar i livet.

                Läs nybörjarguiden och sök i övrigt på detta forum!

                Läs på så mycket du kan!!

                Läs även på om de fiskar du redan har. Platy tex som du redan nämnt.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • cube10025
                  • August 2012
                  • 25

                  #9
                  Yes har läst nybörjargniden innan jag köpte akvarium... Platy var det ja.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av cube10025
                    Yes har läst nybörjargniden innan jag köpte akvarium... Platy var det ja.
                    Och ändå stoppar du i mer fisk i karet än vad som är tillrådligt.....
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • cube10025
                      • August 2012
                      • 25

                      #11
                      ok 2 extra... + snigel det var extra pris står ju 3-4 fiskar

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Tja, ska man vara krass så var det kanske bra att det var extrapris på fiskarna eftersom det finns en överhängande risk att du får köpa nya....
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...