Mat TILL artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plurr
    • August 2012
    • 37

    Mat TILL artemia

    Nu ger jag upp... Har googlat, läst och forskat i flera veckor utan att bli riktigt klok.
    Började kläcka artemiaägg till mina guppysyngel. Det utvecklades fort till en manisk fixering vid att lyckas få upp artemian/naupilen/räk-kräket eller vad det nu heter, till vuxen storlek.
    Har testat med lite olika varianter som jag nosat mig till på nätet men misslyckas fatalt. Det lustiga är att dom så snart jag börjat mata dom fullständigt tappat livsgnistan och dött. MEN så kom det massa skit i mellan och den förra satsen jag kläckte blev stående... Hällde över den i en glasburk och sen blev den bortglömd. Så upptäcker jag till min förvåning att det ca. en vecka senare är något som lever i burken... Större räka/kräfta/gynnare än jag någonsin lyckats driva fram. Ingen mat, ingen syretillförsel, ingenting... bara en kläckning som hällts över i en burk och glömts bort.

    Nåväl! Fick blodad tand igen och inredde ett litet 30(?)liters akvarium med kläckare och möjlighet att fostra upp dom små rackarna. Biffen från glasburken lever än! Simmar runt i alla 30 litrarna och ser förvirrad ut. Frågan är nu HUR I @#€%* håller jag liv i dom??? Vågar knappt mata eftersom det är vad som tagit död på dom var eviga gång tidigare...
    Jag har försökt mata med jäst. Läste att det tydligen finns aktiv och "död" jäst. Utgår från att den där färska jäst"kuben" i kyldisken är aktiv, men nån sån har jag inte. Har matat med den torra varianten från påse. Är det den som dödat mina småttingar?
    Hur är det med turbojäst? Den ska ju jäsa "rent" osv..
    Äggula och vetemjöl används visst också.. Hur? Kokar man ägget och mosar ner gulan i vattnet, eller rör man ut gulan som den är? Alger ska visst också kunna användas. Har en burk med sån där algmatspiller kvar efter nån mal jag ägt. Kan man lösa upp en sån å röra ner i karet?
    Misstänker att det brinner i knutarna. Den "stora" rackaren har varit utan tillsatt mat i närmare två veckor.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Om du inte läst denna länken kan den ju innehålla nyttig information:
    Artemia FAQ 2.0
    Själv försöker jag dra upp artemian utomhus med varierande framgång men idag skall jag iaf ta och mata ett par burkar med någorlunda uppväxt artemia - ett lekande par fanns med i fångsten. Utomhus äter dom av den algblomning som uppstått i burkarna.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Plurr
      • August 2012
      • 37

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Om du inte läst denna länken kan den ju innehålla nyttig information:
      Artemia FAQ 2.0
      Själv försöker jag dra upp artemian utomhus med varierande framgång men idag skall jag iaf ta och mata ett par burkar med någorlunda uppväxt artemia - ett lekande par fanns med i fångsten. Utomhus äter dom av den algblomning som uppstått i burkarna.
      Jag har varit och nosat på den men inte orkat mig igenom...
      Helt enkelt för att den är så hopplöst skriven. Inga stycken, långa meningar och allt i ett gytter av ljusblå bakgrund
      Gjorde till mig och fixade till texten lite. Passade på att översätta den när jag ändå höll på.
      Har bara tagit tag i "5.0 GROWING ADULTS:" så här långt.
      Skulle det vara av intresse för någon annan så kan jag ta mig i kast med resten av texten också. (Semestern börjar göra mig rastlös så jag behöver lite att göra )

      Det är bara en rak översättning och tillputsning. Jag tar INGEN cred för innehållet.

      ************************
      När man matar större fiskar och ryggradslösa djur där mindre mat inte är nödvändigt kan vuxen artemia vara att föredra före nauplii. Men varför ska du göra dig besväret att driva dom till vuxna kanske du undrar? Jag kan ju lika gärna kompensera genom att mata med mer naupliier kanske du säger?
      En vuxen artemia är 20 gånger längre och 500 gånger tyngre än en nauplii. Dom erbjuder därför mera ett riktigt mål mat. Det finns en myt som florerar att vuxen artemia inte skulle vara lika bra mat för dina fiskar som nykläckta. Det är ett korn av sanning i det, men det beror på vad du matar. Så vad vinner dina fiskar på det?
      Nykläckt artemia är fettrik, ungefär 23% av torrvikten.
      Mitt i deras juvenilstadie har fettnivåerna minskat till ca 16%.
      Strax innan vuxen storlek är fettnivåerna nere i ca. 7%.
      Samtidigt har dock proteinhalten ökat för att ersätta fettet. Från ca 45% hos en nykläckt artemia till ca 63% hos en vuxen. Baserat på detta bör du bestämma dig för vad som är bäst för ditt akvarium.
      Unga fiskyngel kräver ett högt fettingag för att växa och må bra, medan äldre fiskar och vuxna behöver mer protein för att hålla sig friska och föröka sig. Dessutom är nauplii kända för att vara bristfälliga i flera viktiga aminosyror medan den vuxna artemian är rik på alla viktiga aminosyror. Vuxen artemia erbjuder därför mer biomassa än nauplii och är mer näringsmässigt komplett.

      Det bästa sättet skola upp vuxna artemier är att skaffa ett billigt akvarium på 40-80 liter. Pressa ner en tunn akrylskiva så att utrymmet blir ovalt. (Detta för att få bort dom tidigare nämnda döda vinklarna och förbättra cirkulationen.)Limma alla skarvar med silicon (3M - Blå tub). Cirkulationen kan ökas genom att limma en del i mitten av akvariet för att skapa en rund bana. Bästa resultat får man genom god matcikulation, djurdistribution och kraftig luftning.
      Nästa steg är det svåraste att förklara utan bilder. Du behöver göra sex eller åtta (beroende på ditt akvariums storlek) luftrör. Dom görs helt enkelt av tunna PVC-skivor. Skär i 45 grader i botten med en 90 graders armbåge på ovansidan. Vattnet ska nå till mitten av armbågen med slangen mot botten, skuren i 45 grader. Borra ett hål i 90 graders-kopplingen så att du kan föra igenom en luftslang 3/4 ner i röret. Limma rören mot mittfördelaren så att 90 graders-armbågarna alla pekar åt samma håll i 45 grader mot mittfördelaren. Du får nu en mekanism som säkerställer att du har ett konstant vattenflöde med- eller moturs. (Jag tror inte att det spelar någon roll vilket).
      Här borde jag ta upp syresättning. Motstå frestelsen att sätta in syrestenar för att öka flödet och syresättningen. Ja, det blir vackra små bubblor och du kan få mycket bra uppström med dom. Men det är dom små bubblorna som kommer att vara förödande för din artemia. Artemia kan fästa luftbubblor i sina bihang eller tillockmed äta upp dem. Detta får dem att flyta upp till ytan och gör det omöjligt för dem att äta vilket tillslut tar död på dem.
      Jag har inte haft några större problem med vattenkvalité, så filtrering är knappast nödvändigt i den lilla skala vi rör oss på. Filtrering kan användas om du känner dig manad till detta men det kräver att du har en avskärmad övergång till en sump eller ett filter. Måttlig luftning med grova eller inga syrestenar, god vattenkvalité och allmänt rena förhållanden är alla viktiga parametrar för att höja tätheten av vuxen artemia.
      Eftersom artemian äter konstant så uppnås snabbare tillväxt och bättre överlevnadsfrekvens genom att mata flera gånger eller ha konstant tillförsel av mat i 24 timmar. Bästa tillväxten får man vid 25-30 grader C med en salthalt på 30-50 ppt och låga ljusnivåer. Kom igåg, artemia dras till starkt ljus, så om du installerar den där 175W halogenlampan som du har kvar från något saltvattensakvarium, kommer dom små rackarna att öka sin aktivitet, göra av med mer energi och växa långsammare. I mörka förhållanden sprider artemian ut sig i vattnet och simmar sakta vilket genererar en mer effektiv hushållning av födan.
      **********************************

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Man bör komma ihåg att artemia FAQ 2.0 är ett "gammalt" dokument på internet. Det verkar vara publicerat jan-98 elller tidigare...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Herregud så bökigt det låter i den texten. Har använt ett ca 30x30x20cm med luftsten och t ex liquifry som mat. Annat oxå bara för att dra upp dom för att testa.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Jag tror nog anvisningarna i FAQ 2.0 är avsedda för mer intensiv produktion.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Bananskal poppade det upp i mitt huvud. Lägga i lite bananskal för att få till mikroorganismer åt dom.
              Det bara poppade upp sådär angående att odla artemia. Eller om vi lade det i yngelakvariet.
              Det där var för ca 30 år sedan då vi bl a drog upp en del skalaryngel till större individer.

              Bara spånar lite...
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • Plurr
                • August 2012
                • 37

                #8
                Vet inte om det är läge att starta en projekttråd eller om jag ska svara direkt här i den här tråden.
                Har i varje fall, med skaplig framgång, utfodrat dom med algtabletter. Krossar dom och strör ut i vattnet. Enda problemet med den metoden är att det känns onödigt kostsamt.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Låter jobbigt - varför inte spirulinapulver istället, kanske inte så billigt heller förstås.
                  Jag matar ju moinan min med jästlösning som ju är ganska billigt. Det kan vara värt ett försök men man kanske måste byta vatten då med viss regelbundenhet och salt kostar ju också.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Spongeduck
                    • June 2009
                    • 366

                    #10
                    Kan man inte mata dem infusorier?

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Sötvattensinfusorier lär dö väl snabbt. Om det finns något rimligt på saltsidan vet jag inte.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      Arbetssätt...