Röda mygglarver+ diskus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elajsa
    • July 2012
    • 160

    Röda mygglarver+ diskus?

    Har just blivit ägare av två vackra små diskusar. Har dem tillsammans med med några skalarer och blå gurami. hade de första dagarna svårt att få dem att käka och köpte därför röda mygglarver som de flesta fiskar brukar nappa på. Mycke riktigt började dom till min lycka äta det. Nu är min fundering, är det en bra kost för dem? Eller ska jag komplettera med något annat? De är ganska unga fiskar. Har försökt med flingfoder men de anra fiskarna äter upp det på 3 sekunder och diskusarna har inte en chans att hinna med..
    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det är inget fel med röda mygglarver till diskus, men det är ett ganska näringsfattigt foder som till största delen består av vatten. Så i längden så duger det inte.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • elajsa
      • July 2012
      • 160

      #3
      Okej! Vad kan man komplettera med? Finns det något frysfoder som man kan göra det med eller är det flingfoder som gäller?
      190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Räkmix och artemia är två höjdare, men det kan vara svårt att få diskusen att äta detta nu när du börjat mata in dem med röda mygglarver.
        Att diskusar inte äter de första veckorna är inget ovanligt, utan det hör mer till vanligheten och ofta inget man behöver oroa sig över.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • elajsa
          • July 2012
          • 160

          #5
          Jaha men va bra, jag var helt säker på att de skulle svälta ihjäl ; ) Tack för hjälpen!
          190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

          Kommentar

          • Mella
            • September 2007
            • 154

            #6
            Kul att du kör discus, här hemma funkar D-50 PLUS, tropicals, sedan ett par ggr/v, så får de handskalade räkor som mixas , detta uppskattar mina ialla fall.
            Sagt är sagt,.....

            Kommentar

            • elajsa
              • July 2012
              • 160

              #7
              Okej tack! Han jag köpte fiskarna av rekomenderade D-50 plus så jag köpte även den. Men sist jag var förbi honom såg jag att det fanns frysmat som odlarna använder till sina fiskar. Så när mygglarverna är slut får det nog bli sån mat.

              En fråga som inte hör till denna tråd egentligen. Hur länge tar det innan fiskarna är fullvuxna? Idag är dem ca. 2,5 månader gamla. Har inga planer på att föda upp diskus, men om de skulle börja leka.. ungefär börjar dem med det?
              190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det beror lite på hur man föder upp dem samt vilken sorts diskus det är, men de brukar leka/para ut vid runt 10-12 månaders ålder.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • bengtarne
                  • October 2010
                  • 165

                  #9
                  Försök lära dem att äta en varierad kost nu när de är så unga. Mata hellre mindre men ofta.. själv köra jag huvudsakligen artemia 3-4ggr per dag. De äter även räkmix D-50 oxhjärta samt pellets dagligen... De växer så det knakar!
                  Skulle de inte vilja äta t,ex artemia, låt dem svälta några dagar (utan mygglarver) och försök igen!

                  Om du fortsätter att köra huvudsakligen röda mygglarver är risken stor att de stannar i växten och kommer bli svaga och tillslut stryka med... Det är min erfarenhet ivarjefall av röda mygglarver
                  Senast redigerad av bengtarne; 14 July 2012, 19:58.

                  Kommentar

                  • woodlund
                    • December 2011
                    • 666

                    #10
                    Varierad kost är det bästa du kan göra , vi kör med ett granulat vi köpte av Tony när vi var där för ett tag sedan och det är samma som han matar sina Diskus med och utöver det ger vi frysfoder vid ett av matningstillfällena 4-5 dagar i veckan samt lite flingfoder någon enstaka gång , vad man ska tänka på när man ger frysfoder är att det lätt skitar ner i akvariumet , en sak som slog mig när jag läste ditt inlägg är att du enbart har 2 små diskus, det som rekommenderas om man köper små diskus är att man skaffar minst 6st då de är en stimmfisk vid låg ålder och känner sig säkrare med fler artfränder i akvariumet , det är inte en billigt akvariefisk det vet jag men det kan vara något att ha i tanken
                    1900Liter Diskusvatten


                    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • elajsa
                      • July 2012
                      • 160

                      #11
                      Har inte varit in på länge men såg era svar nu, tack för dem Jag märkte att det var förlite med 2 discus eftersom de var så otroligt skygga, så jag köpte tre till, två små och en lite större och dom blev direkt mycke socialare. Kör både med frysfoder och flingor, och de äter hur mycket som helst... Matar de en gång och dagen ca. Upplever dock att de stannat av lite i växten.. vad kan detta bero på?
                      190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        För låg temp, för få vattenbyten, för lite mat, lekt vid för tidig ålder osv, så det går sällan att ge något generalsvar innan men ser karet och fiskarna.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • elajsa
                          • July 2012
                          • 160

                          #13
                          Har haft temp på 30 grader fram till igår då jag sänkte till 28 grader för växternas skull.. Vattenbyten, byter ca 10-20% en gång i veckan. Är det förlite?

                          Om de stannat av, kan de komma igång igen om de får bättre förhållanden runt sig?
                          190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            #14
                            De växer ju inte direkt så snabbt så att man märker det tydligt. När man odlar diskus byter man kanske 100% av vattnet varje dag samt matar 5-6 gånger minst. Då växer de klart snabbare.

                            Mycket mat och rent vatten triggar tillväxt. Jag har 350 Liter, 7 diskus 10-12cm. De får mat 4 ggr om dagen och jag byter 30% 2-3 ggr i veckan. Inte för att jag kankse måste alla gånger, mer för att vattenbyte triggar tillväxt och jag vill ha så rent som möjligt. Vid dessa tillfällen suger jag även upp skit från botten.

                            Hur mycket man "behöver" byta minimalt beror ju på hur mycket man matar osv.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Perlan
                              • July 2012
                              • 79

                              #15
                              Ursprungligen postat av elajsa
                              Har haft temp på 30 grader fram till igår då jag sänkte till 28 grader för växternas skull.. Vattenbyten, byter ca 10-20% en gång i veckan. Är det förlite?

                              Om de stannat av, kan de komma igång igen om de får bättre förhållanden runt sig?
                              till mina diskusar bytar jag 15% minst 5 gånger i veckan.
                              matar 4-6 gånger om dagen. med D50 granulat- power glo graulat. frysta svarta och vita mygglarver, oxhjärta, artemia, mysis. och om jag får tag på levande artemia tubiflex och vitamygg är det första alternativet
                              matar aldrig någonsin med röda mygg. det för inget positivt med sig. och näringsmässigt det sämsta man kan mata med.
                              ligger på 29 grader

                              om växer så det knakar.

                              hur stort kar har du och vad har du för filter?
                              Senast redigerad av Perlan; 13 January 2013, 22:02.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...