Räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GlennWiberg
    • May 2011
    • 301

    Räkmix

    Hej letar efter bra recept till räkmix till malawi ciklider. Har gjort en satts för något år sedan som var bra. I veckan gjorde jag en ny men hittade inte receptet så hittade ett på nätet som var bra för malawi men det blir till pulver så fort det hamnar i vattnet typ.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du något bindemedel i, tex Agar-agar?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • GlennWiberg
      • May 2011
      • 301

      #3
      Ja jag körde med detta från ciklider.se "Receptförslag till herbivora fiskar (växtätare)
      0,6 kg hela räkor med skal
      1 kg gröna ärtor
      0,4 kg förvälld spenat
      10 musslor
      25 ml askorbinsyra
      30 ml NatuRose astaxanthin
      7 ml spirulinapulver
      75-100 ml agar-agar"

      Agar-agar skulle blandas som det stod på paketet och 75ml skulle blandas med 1l vatten. 15ml till 200ml vatten stod det på paketet. Jag valde dock att blanda 75ml med 8dl.

      Men det är precis som om det inte finns något bindningsmedel alls i mixen. Har kört förut med vanligt gelatinpulver med goda resultat.

      Kommentar

      • GlennWiberg
        • May 2011
        • 301

        #4
        Bästa räkmixen jag har haft var den jag köpte på Akvarievalvet i Norrköping men vet inte vad han kör med för recept.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Konstigt...en dum fråga kanske, men du värmde upp agarn innan du tillsatte den?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • GlennWiberg
            • May 2011
            • 301

            #6
            Jo jag tycker det med. Ja jag tillsatte agar-agar när vattnet var kallt och lät det lösas upp under tiden jag värmde vattnet. Lät det koka upp och sedan småputtra under omrörning i 3 minuter. Sedan fick det svalna något innan jag blandade ner den i mixen.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det låter som du har gjort allt rätt, en avvägning kanske om du ska fortsätta att använda maten eller göra en ny sats?
              Jag har inte gjort räkmix till just specifikt Malawi, men väl till "vanliga" fiskar utan att ha fått något problem. Det enda "problemet" är kanske att fiskarna älskar det lite väl mycket ibland...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • GlennWiberg
                • May 2011
                • 301

                #8
                Ja det blir nog att använda satsen ändå. Den fungerar ju men är inget vidare då det blir en dimma i akvariet. Kanske skippa agar-agar och ta vanlig gelatin istället. Ja mina fiskar är tokiga i det

                Kommentar

                • lollo99
                  • January 2012
                  • 9

                  #9
                  Jag tycker att det låter som en bra ide att ha gelatin i blandningen!
                  En smart ide.... Kanske borde prova det en gång

                  Kommentar

                  • GlennWiberg
                    • May 2011
                    • 301

                    #10
                    Hej. Men Agar-Agar är ju gelatin fast naturens egna. Det jag reagerade på var att det typ skulle tillagas med nästan 1l vatten. Körde min förra räkmix med vanligt pulver gelatin och det fungerade betydligt bättre men var inte helt nöjd med den. Köpte färdig räkmix i en affär förut och den smulade ingenting.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...