Odla artemisa: Fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danelius
    • February 2012
    • 79

    Odla artemisa: Fel?

    Hallå hallå, kikar in här igen efter en resa till Polen där min införskaffade sig mycket billiga akvariegrejor till 50-20% billigare pris än i Sverige. Införskaffades bland annat en luftpump och artemiaägg för att försöka få lite levande foder.
    Har läst på hur man gjort för att odla och kan väl säga att jag trodde jag fått det rätt, men nu 25h senare syns inga tecken på kläckta ägg.
    Vad kan ha gått fel? Så här gjorde jag:
    Tog en 20l glaskar. I med 3,5 teskedar vanligt hushållssalt (Seltin som det heter).
    Installerade luftpumpen, kopplade på Syresten eftersom detta var ett större kar en en vanlig petflaska, ville alltså ha mer cirkulation. Körde i en skopa ägg som test första gången. Äggen var av märket "JBL Artemio Pur".
    Några ägg hamnade även på botten efter en viss tid så rörde runt lite med syresten för att få upp dom igen.
    Temperatur på rummet : 23-25 grader
    Luftpump: Sera (Mindre modell för upp till 110l/h)


    Väntade, och väntade... Inga tecken på artemia. Visserligen är man lite nybörjare och har aldrig odlat sånna här kräftdjur förut. Så vet inte riktigt hur stora nauplier är, heller inte hur dessa ser ut.
    Vad kan ha gått fel.
    Senast redigerad av Danelius; 01 July 2012, 12:32.
    /Danelius


  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Oftast dåliga ägg - men din beskrivning är inte alldeles glasklar. Hur mycket vatten använde du egentligen och hur mycket salt?
    I balja bör du skippa luftsten förresten - vid kläckning i alla fall.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Karl Holm
      • November 2011
      • 223

      #3
      Om du har 3.5 teskedar salt i 20 liter vatten så är det nog det som ställt till det, om man jämför med zoopets artikel om artemiakläckning. Där rekommenderas dryga matskeden per liter. Det innebär att du har cirka 17 gånger för lite salt. Sedan har jag förstått att havssalt ska främja kläckningen ytterligare.

      Här är zoopets artikel: http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=247

      Kommentar

      • Danelius
        • February 2012
        • 79

        #4
        Tack, hittade inte zoopets artikel på google den verkade bättre ska kolla på den. Har även redigerat första inlägget, lite tydligare information.
        /Danelius


        Kommentar

        • Danelius
          • February 2012
          • 79

          #5
          Kanske det är salthalten som blivit fel? Känner mig lite lurad av denna hemsidas info, lite otydlig guide. http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=74&site=1

          Tog alltså 3,5 teskedar Seltin hushållssalt till 20 l vatten.
          /Danelius


          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Seltin är väl dessutom till hälften kalium istället för natrium.
            Vad håller du på med?
            För lite och fel salt skulle jag vilja påstå.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Här en bra länk om artemia:

              men man kläcka artemia i många olika salthalter - jag kör 1 msk salt på 3/4 liter vatten.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Danelius
                • February 2012
                • 79

                #8
                Så jag ska alltså ha ett annat salt? Vad för sorts salt?
                /Danelius


                Kommentar

                • Karl Holm
                  • November 2011
                  • 223

                  #9
                  Grovt havssalt från Falksalt finns i nästan alla matbutiker. Det rekommenderas!

                  Kommentar

                  • Danelius
                    • February 2012
                    • 79

                    #10
                    Havssalt ska inhandlas. Återkommer så ska vi se ifall jag får någon spurt på det hela. Alltså ca: 20gram salt per l, ca 1 matsked.
                    /Danelius


                    Kommentar

                    • Danelius
                      • February 2012
                      • 79

                      #11
                      Jodå, nu några dagar senare efter att ha inhandlat havssalt har jag tusentals artemia i mitt lilla kar. Tack för hjälpen.
                      /Danelius


                      Kommentar

                      • Karl Holm
                        • November 2011
                        • 223

                        #12
                        Härligt! Hoppas allt går väl nu och lycka till framöver.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...