Hur sällan skulle man kunna mata?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #31
    Ursprungligen postat av Bygert
    Det där med att lämna fiskar: Över en helg eller så är det nog egentligen lika bra att låta det vara, det är ju egentligen inte tillåtet då det finns regler som kräver att djur skall ha daglig tillsyn men, tja, alla regler kanske man inte orkar bry sig om.

    Blir det fråga om längre perioder känns det mer tveksamt och i all synnerhet om det blir fråga om veckor. Fiskarna klarar sig säkert utan mat rätt länge men helt lämpligt är det ju inte att svälta dem längre perioder. Det är ju inte bara fråga om maten heller, det kan hända annat. Det kan dö fisk som skämmer vattnet, belysningen kan ge upp, pumpar lägga igen, akvariet börja läcka, fisk bli utsedd till mobboffer osv osv. Ju längre man är borta, ju större är risken att nåt går galet och ju mer tid nåt som går galet får på sig, ju större är risken att det blir katastrofalt.

    Nåra dar, tja, även om reglerna säger annat tycker ju inte jag det är nåt att moralisera över. Blir det däremot fråga om vecka eller veckor, nja, har man nåt samvete så bör man allt se till att nån tar en titt med i alla fall några dars mellanrum.

    Jag är ju borta en del och jag brukar skriva en lapp till tillfälliga djurskötaren vad som skall göras. Visst händer det väl ibland att det blir nåt gjort som jag nog inte riktigt tänkt mig men det känns ändå bättre att nån tittar till det hela och ser vad som pågår. Det är ju också så att är det nån gång det skall strula ordentligt så är det ju när man är långt hemifrån, strömmen går, akvarier läcker, fåren rymmer, Länsstyrelsen vill göra kontroll, djur blir sjuka, teknik löper amok, tja som sagt, ska det gå riktigt galet så passar det ju gärna på när man inte är hemma.

    Senast var jag borta nu i midsommar och då la en sladdosa av så all teknik till det kalla saltvattnet stannade, kylning, cirkulation, skummare, allt. Det är rakt inte bra när nåt som brukar vara 12 grader blir rumstempererat kan jag berätta.
    <3
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #32
      Når akvaristen bliver syg (Killibladet 2/2012)

      OK -tycker detta bör nämnas i tråden.
      Artikel i killibladet 2/2012 med titeln "Når akvaristen bliver syg". Jag utelämnar förf eftersom tonen i tråden inte alltid varit helt civiliserad.
      Förf fick hjärtinfarkt - och då tar man alltid en lungrtg - och där fann man en misstänkt tumör som man givetvis inte kunde operera direkt pga hjärtinfarkten... Så det blev i stort sett tre månader paus i akvarieskötseln. Årstidarna klarade inte detta. Men där fanns ju torvar med ägg. De flesta växtlekarna hade dock överlevt och kunde tydligen komma tillbaka till äggproduktion.
      Ett tillägg till kunskapen i ämnet. Och egentligen inte någon anledning till fortsatt debatt.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      Arbetssätt...