Hur sällan skulle man kunna mata?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Hur sällan skulle man kunna mata?

    Det är alltså frågan - Hur sällan skulle man kunna mata?
    Varför undrar jag? T ex vid veckopendling. Eller jobba två veckor borta...
    Och eftersom jag inte använder flingor eller granulat och har kanske tio burkar på gång är automater inget alternativ.
    Jag har vid tidigare semestrar lämnat fisken utan mat i 3-4 veckor och de flesta har överlevt men inte alltid sett fräscha ut vid återkomsten. Jag läste på något forum om en amerikansk veckopendlare som slängde i en lagom mängd blackworms och det gick visst bra men det säljs ju inte tubifex t ex på akvarieaffärerna längre.
    Önskar andras erfarenheter om detta - egenupplevda eller uppsnappade på något sätt.
    Killies is a lifetime passion
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Jag kan endast bidra med egen erfarenhet, jag lever just så med veckopendling.

    Pga av detta har jag dragit ner på antalet akvarier, har f.n. ett kar med Heterandria formosa och ett kar med blandade andra levandefödare, Girardinus, Limia och Platy. Ser ingen anledning att kämpa mot vattenvärden utan har valt fisk efter det vatten jag har.

    När jag började pendla gick jag ifrån artemian som utgjorde en stor del av fodret och matar nu bara med torrfoder
    Det är meningen att hustrun ska mata lite då och då men det brukar hon vanligen glömma. Jag är hemma fredag till söndag och då matar jag friskt, betydligt mer än normal dagsranson.

    F.ö. byter jag vatten när jag har tid, varannan till var tredje vecka, och gör inget annat med karen. De är fulla med fisk och alldeles för mycket växter, gott om snäckor har jag också.

    Inget av karen har fått tillskott av fisk eller växter på ca 4 år, det föds ungar och äldre dör, liken tar snäckorna hand om, tror jag, och allt sköter sig själv.

    Tobbe

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Det är alltså frågan - Hur sällan skulle man kunna mata?
      Varför undrar jag? T ex vid veckopendling. Eller jobba två veckor borta...
      Och eftersom jag inte använder flingor eller granulat och har kanske tio burkar på gång är automater inget alternativ.
      Jag har vid tidigare semestrar lämnat fisken utan mat i 3-4 veckor och de flesta har överlevt men inte alltid sett fräscha ut vid återkomsten. Jag läste på något forum om en amerikansk veckopendlare som slängde i en lagom mängd blackworms och det gick visst bra men det säljs ju inte tubifex t ex på akvarieaffärerna längre.
      Önskar andras erfarenheter om detta - egenupplevda eller uppsnappade på något sätt.
      Du borde skämmas när du har plågat dina djur på det här sättet och är du inte villig att byta foder och använda automat så ska du inte ha akvariedjur
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Afrodite
        ingen erfarenhet, men tubifex säljer dom ju på Bromma zoo. köpte senast för någon vecka sedan. Men blir lite förbryllad, menar vi verkligen samma sak. Dom där frystorkade kuberna i gul burk som det står tubifex på?
        Nja, frystorkad tubifex är nog rätt vanligt i handeln.
        Men levande tubifex var det rätt länge sedan jag såg i handeln i Sverige - men visst kan det förekomma
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Du borde skämmas när du har plågat dina djur på det här sättet och är du inte villig att byta foder och använda automat så ska du inte ha akvariedjur
          Nja - mat finns det ju alltid i de flesta akvarium oavsett om man matar eller inte. Trots allt så är för mycket mat i akvariet en oerhört mycket vanligare orsak till dödsfall än för lite mat.

          Jag brukar inte heller ordna så att mina fiskar "matas" när jag åker bort 1-2 veckor och de har inga som helst problem med det. Men visst spelar det in hur mycket fiskar man har i akvarier - i överfulla akvarier så kan det behövas matas för att inte fiskarna skall få någon näringsbrist, men knappast i akvarier som innehåller så många fiskar.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Du borde skämmas när du har plågat dina djur på det här sättet och är du inte villig att byta foder och använda automat så ska du inte ha akvariedjur
            automat med torrfoder skulle innebära inga framtida problem - eftersom utgången är given - allt dött i dom små burkarna jag jobbar med...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ja jag menar givetvis levande tubifex i mitt första inlägg.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                @ Tobbe R.
                Just formosan är ju intressant som jämförelse med mina killis. Vilken storlek har du på burkarna?
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  @ Tobbe R.
                  Just formosan är ju intressant som jämförelse med mina killis. Vilken storlek har du på burkarna?
                  Formosan i ett 40 liters Guppyhotell. Integrerat stort filter. I praktiken blir det 30 liter till fisken, resten filterutrymme.

                  Blandfisken i ett äldre 150 liters Juwel, hörnakvarium. Juwels vanliga innerfilter.

                  I förrådet (jag har ett stort förråd) ett oräknat antal kar inkl. 3 Eheim Classic från tiden innan de hette Classic.

                  Tobbe

                  Kommentar

                  • Kuda
                    • April 2012
                    • 7

                    #10
                    När jag bodde på internat och hade mina kampfiskar brukade jag mata med levande hoppstjärtar, jag hällde på ett gäng och de brukade hoppa omkring under ett par dagar på ytspänningen + sätta sig på flytväxterna jag hade. Kanske skulle kunna vara ett alternativ/extratillskott?
                    Senast redigerad av Kuda; 23 June 2012, 18:21.

                    Kommentar

                    • Tobbe R
                      • May 2009
                      • 654

                      #11
                      Jag, liksom andra medlemmar hos Poecilia, har ju haft fisk ute i baljor på sommaren, hur fungerar det med killis?

                      Tobbe

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Det finns ju killis från tempererade områden - men jag har just fått ägg från två arter (som jag tidigare haft ute men förlorat) så utomhussäsongen blir förmodligen 2013. Arterna är Aus. nigripinnis och elongatus.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kuda
                          När jag bodde på internat och hade mina kampfiskar brukade jag mata med levande hoppstjärtar, jag hällde på ett gäng och de brukade hoppa omkring under ett par dagar på ytspänningen + sätta sig på flytväxterna jag hade. Kanske skulle kunna vara ett alternativ/extratillskott?
                          Jo hoppstjärtarna klarar sej ibland några dagar - beroende på hur hungriga fisken ifråga är...
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Tänkt mer - skulle tro att min moina kraschar när man är borta veckovis. Mycket synd i så fall...

                            Fredag - Matar med bananflugor när man kommer hem - matar samtidigt upp grindalsmasken - Sätter artemia till kläckning.

                            Lördag - Byter vatten - sätter om en grindalskultur (och får då hoppstjärtar att mata med) - sätter också ny bananflugekultur.

                            Söndag - matar med grindalare och artemia.

                            Kanske funkar - men troligen adjöss med moinan. I alla fall en inte alldeles hopplös plan.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Kisekatten
                              • January 2011
                              • 126

                              #15
                              Man kan tvista om hur lite eller mycket mat fiskar ska ha...men att inte mata sina fiskar på 3-4 veckor är djurplågeri tycker jag Hoppas du kan lösa det på något bra sätt för fiskarnas skull...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...