Matmängd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Afrodite
    • June 2012
    • 36

    Matmängd?

    Avslutar medlemskap
    Senast redigerad av Afrodite; 10 July 2012, 13:45.
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2
    Jag tänker:
    tjocka fiskar= mata mindre
    runda men inte feta= bra nivå på matning
    smala fiskar= mata mer

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Jag matar för tillfället med flingor och granulat. Granulaten är bra eftersom det sjunker sakta och sprids över hela bottenytan.
      Jag har två feta "sillar", metallpansarmalar, på botten som gärna blir lite för runda om magen. Kan bli lite problem när vissa fiskar behöver lite mera medan andra bör äta lite mindre.
      Men hur motionerar man fiskar som helst bara ligger och slöar på botten nånstans.. *S*
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • laasesku
        • October 2002
        • 660

        #4
        Ursprungligen postat av Afrodite
        Du får det att låta så lätt. Då kommer den självklara följdfrågan. Hur räknar man ut BMI på en guppy
        Det kan du fundera på! Dock är BMI ofta missvisande eftersom det inte tar med muskelmassan i beräkningen.
        Du kanske borde väga dina fiskar?

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av laasesku
          Det kan du fundera på! Dock är BMI ofta missvisande eftersom det inte tar med muskelmassan i beräkningen.
          Du kanske borde väga dina fiskar?
          var det inte Samuelsson, en gång sveriges och världens starkaste man, som enligt BMI var
          en vandrande hjärtattack...........

          såg ett program om just detta för några år sedan, där de utan att tala om för panelen listade
          upp vad en person åt, och hans BMI, och panelen, bestående av människor som använde BMI
          som mer eller mindre diktat på deras liv, konstaterade att den som åt så mycket, och hade ett
          BMI "off the chart", borde vara död, eller iaf skulle döden dö i hjärtattack vilken dag som helst.

          när det avslöjades att det var samuelsson bakom siffrorna, då extremt vältränad, så blev de tysta.


          BMI kan hoppa och skita om man inte känner verkligheten.




          lite OT men kinde inte låta bli....




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            Afrodite, nu är du lite nojjig Ger du mat 1-2ggr per dag kommer de inte svälta. Om du tycker att vissa inte kommer åt att äta så kan du mata på 2 ställen samtidigt kanske och kanske en algtablett till malen samtidigt, malen kan du med fördel ge en algtablett strax efter att lyset släckts. Tänk bara på att flingor och granulat ska vara borta på ett par minuter och inte ligga kvar på botten, då har du matat för mycket
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • laasesku
              • October 2002
              • 660

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              var det inte Samuelsson, en gång sveriges och världens starkaste man, som enligt BMI var
              en vandrande hjärtattack...........

              såg ett program om just detta för några år sedan, där de utan att tala om för panelen listade
              upp vad en person åt, och hans BMI, och panelen, bestående av människor som använde BMI
              som mer eller mindre diktat på deras liv, konstaterade att den som åt så mycket, och hade ett
              BMI "off the chart", borde vara död, eller iaf skulle döden dö i hjärtattack vilken dag som helst.

              när det avslöjades att det var samuelsson bakom siffrorna, då extremt vältränad, så blev de tysta.


              BMI kan hoppa och skita om man inte känner verkligheten.




              lite OT men kinde inte låta bli....




              .
              Haha! ja BMI funkar nog bara mest som ett mått på övervikt hos dem som inte har särskild muskelmassa.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                Ursprungligen postat av Afrodite
                Nojjig, jag, förstår inte aaaaaals vad du talar om
                Men till mitt försvar får väl hävdas att jag ändå från början varnade om att det va en simpel fråga (som därmed troligen inte hade något vettigare svar *S*)

                Jag är av den karaktären att antingen gör man det ordentligt eller så gör man det inte alls. Och det kan ibland gå lite stick i stäv med att handha akvarier. Jag vill ju gärna göra det så nogrant och ordentligt som det bara går, vilket innebär att jag har en viss "allergi" mot smuts och oljud. Däremot vill ju fiskarna ibland ha det lite "skitigare" och mindre ombonat och skött än vad jag vill. Men vi jobbar på det hela, fiskarna och jag
                Det låter bra Afrodite Om du får till en bra matningsregim och lämpliga vattenbyten i förening med en bra cirkulation och filtrering så kommer karet se väldigt rent och fint ut, jag lovar dig Grävde lite i botten på mina kar häromdagen bara för att kolla läget, inte så mycket som ett korn smuts kom upp från botten
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...