Allergi mot röda mygglarver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vikkipedia
    • May 2012
    • 3

    Allergi mot röda mygglarver?

    Hej!

    Läste i några gamla trådar här på sidan att många människor utvecklar en allergi mot röda mygglarver.

    Jag köpte igår två små eldbukssalamandrar, och köpte röda mygglarver som foder. Har tvättat händerna varenda gång, före och efter, som jag har varit och grejat där, men det verkar ändå inte te sig bättre än att jag har blivit allergisk, trots att jag bara har matat en gång.

    Jag har alltså haft hudkontakt med mygglarverna också - för att klargöra detta.

    Har fått tre kliande, lite större sår (alltså med större menar jag att det röda området är ungefär 1mm i omkrets). Har också lite eksemliknande utslag på högra axeln... Låter detta som vanliga symptom mot mygglarvsallergi?

    Tycker att det var väldigt dåligt av djuraffären där jag köpte fodret och salamandrarna att inte tala om för mig att allergiriskerna finns och att man vid hantering av dessa mygglarver bör ha på sig plasthandskar och vara noga med att tvätta all hud som kommit kontakt med den...

    Jag vill bara få bekräftat från mer erfarna djurvänner här på forumet, som säkert har varit med om liknande själv. Så jag har något att jämföra med.


    ... Och för säkerhetsskull kanske jag ska fråga om risken finns att det är mina små bebissalamandrar jag är allergisk mot?

    Mvh, Vikkipedia
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Ja det är vanligt att man är allergisk mot röda mygg. Jag är själv inte det. Jag har inga problem att hantera röda mygg.

    Men jag är nästan ett undantag.

    Nu är det ju inte så mycket näring i röda mygg så du kanske ska ta o titta på annat foder till dom. Som inte är allergiframkallande

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Bör nog endast ges till totalt matvägrande fisk eller liknande som en sista utväg att få dom att
      börja äta igen.




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Ursprungligen postat av Vikkipedia

        ... Och för säkerhetsskull kanske jag ska fråga om risken finns att det är mina små bebissalamandrar jag är allergisk mot?
        Välkommen!
        Jag har aldrig hört om någon som är allergisk mot salamandrar (eller groddjur över huvud taget). Åtminstone skulle det vara ovanligt.

        Håller med om att det var dåligt att affären inte informerade dig om allergirisken för röda mygglarver. Den är vida känd.

        Fisheye

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Jag har heller inga problem att hantera Röda mygg, men de av barnen som hjälper till med matning och skötsel av karen (3st) är jätteallergisk. Det räcker med att de tar i någn annan fiskmat i frysen som har kommit i kontakt med röda mygg så får de utslag. Jag har slutat helt med det, jag kör svarta istället, prova om det fungerar ?
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Vikkipedia
            • May 2012
            • 3

            #6
            Tack för svaren!

            Ska testa något annat foder. Tur att det inte kostade så mycket att köpa mygglarverna.

            Jag har fått lite tips på vad jag kan ge salamandrar, men räkor, köttfärs och metmask känns fortfarande som att det är för stort för mina knappt 5 cm långa bebisar. Så är det någon som har bättre tips? Har hört att mjölmaskar också kan framkalla allergi, så det vill jag helst också undvika i såna fall.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              "Allt" kan nog framkalla allergi, men att det skulle vara vanligt med allergi mot mjölmask har jag mycket svårt att tänka mig.

              Däremot så utvecklar ju ungefär 1/3 allergier mot röda mygglarver så där är det istället vanligt.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • rudy
                • January 2012
                • 275

                #8
                jag har heller inga problem med dom röda myggen annat än att dom stinker ruttet blod om man glömmer att lägga in dom i frysen igen

                Kommentar

                • Vikkipedia
                  • May 2012
                  • 3

                  #9
                  Ursprungligen postat av rudy
                  jag har heller inga problem med dom röda myggen annat än att dom stinker ruttet blod om man glömmer att lägga in dom i frysen igen
                  Hahaha, jag har inte luktat på dom, men det lät inte vidare fräscht.

                  Jag får väl helt enkelt ha plasthandskar på mig om jag införskaffar mjölmaskar. Men det finns inget annat som är bra och näringsrikt för två små bebissalamandrar så dom kan växa och bli stora och fina?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...