nån som har funderat på? ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    nån som har funderat på? ...

    ... att mata fisk med grodägg? eller grodyngel för den delen?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    många har försökt

    många har oxå sett att fiskar dör av alla de parasiter som de drar med sig.......

    är nog bara lämligt i stora dammar till guldfisk som lever ute hela året.....



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Och grodyngel är liksom grodägg i princip fridlysta!
      Man kan ta in dom för att studera utvecklingen men sedan skall de tillbaka till fångstplatsen!
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Men innan de blev fridlysta för 30 år sedan på ett ungefär försökte jag mata en stor sjoestedtihanne med grodyngel men han blev dålig och dog - kanske pga kosten - kanske inte
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • rudy
          • January 2012
          • 275

          #5
          hum okej det va ju lite synd... petade ner några till min black ghost och jag han knapt blinka innan det va borta...
          men det gör jag uppenbarligen inte om!
          finns det nått som man kan hitta i naturen som man kan ge fisken eller är det bara "affärs mat" som är bra?

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            massor

            Ex
            Mysis och mygglarver


            bara frågan om du har orken / tiden att leta upp ett bra vattendrag och sedan håva in och frysa.


            är det inte erikthur som brukar fånga tonvis med mysis ???



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • rudy
              • January 2012
              • 275

              #7
              va e mysis? och kan man inte ge levande mygglarver?
              ne jag kommer ju inte att lägga ner hur mycket tid som hälst men det vore kul för fisken att få nått annat än va dom får...
              mina lykttetror är galna i flugor så det åker ner i karet då ja lyckas träffa en ... vi har inte så mycket av det böset än

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                problemet är jobbet om du skall ha det levande hela tiden.

                man kan nog hålla mindre mängd levande mygg i en burk under några dagar / någon vecka.

                sedan får man ge sig ut på jakt igen.

                ergo....man fryser in en fet fångst och knaprar av en liten bit till karet varje dag / vecka.



                Mysis:

                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • rudy
                  • January 2012
                  • 275

                  #9
                  vi har en damm 1 meter från huset... så dom får det jag får upp det är inget som dom ska äta på heltid utan bara variation på det fyrsta

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    massor

                    Ex
                    Mysis och mygglarver


                    bara frågan om du har orken / tiden att leta upp ett bra vattendrag och sedan håva in och frysa.


                    är det inte erikthur som brukar fånga tonvis med mysis ???
                    Var det inte eriahl?
                    Jag håller mej till mygglarver och moina...
                    Vättern lär ju innehålla mysis men var någonstans och i vilka mängder är frågan....
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Inga stora mängder men klart att finns det mysis så håvar man lite lagom. Frysen är inte stor och när något onödigt som mat åt oss ska in blir det upprörda kommentarer om att inget får plats för mysis. Men mysis och någon karta med artemia och cyklops är väl naturligt innehåll i varje frys?
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • rudy
                        • January 2012
                        • 275

                        #12
                        har inte kommit så långt i mitt vetande... från att inte ha nått akvarium till att ha 3 igång på heltid så lär jag mig fortfarande
                        vet bara att mina får svarta mygg som basföda sen liten bit fiskbulle och ärter
                        har tänkt att testa artemia är det fryst man ska ha eller är det svårt att föda upp det själv?
                        eller vilken föda passar till

                        teror
                        barber
                        botier
                        väderål
                        black ghost
                        eldstjärt

                        det är väl bas djuren =)

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Jag vet inte när grodynglen blir giftiga, men när de börjar få ben är de definitivt olämpligt foder. Om man har grodyngel i små mängder vatten utan vattenbyten lär de hämma varandras tillväxt. Om detta ämne som avges (om det inte är en myt, men jag har erfarenheter från min skoltid som antyder det) påverkar även fisk vet jag inte.

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Är det inte paddynglen som är giftiga och såna som kan ha följt med in när fisk dött? Det är iofs inget problem längre då dom är fridlysta som sagt
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #15
                              Även grodor är giftiga, men paddor är giftigare, åtminstone som vuxna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...