Näringsvärde på olika frys foder??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annelee Molin
    • September 2011
    • 2

    Näringsvärde på olika frys foder??

    Hejsan! Jag är nyfiken på hur mycket näring det är i dom olika frysfoderna? Tex artemia, dafnier, cyklops, alla mygg larver osv..
    Vad innehåller mest proteiner och fetter osv? Vilket foder har mest vatten eller skal i förpackningen?

    Har läst någonstans att dafnier har mycket skal tex? Och sen läser jag att dafnier är bättre än cyklops? Hur ligger de till egentligen?
    MVH// Annelee
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nja inget frysfoder har väl egentligen så högt näringsvärde, eller innehåller mycket med protein eller fett.
    Det som innehåller mest är väl i så fall räkmixen.

    Sedan vet jag inte om du menar att det är negativt med skal - snarare tvärtom tycker jag eftersom det får fart på tarmarna hos fiskar (speciellt på herbivora) och även ger bra färg på fiskarna.

    Sedan beror det lite på vad man menar med vatten. Dels är ju allt frysfoder utblandat lite med vatten för att det skall få en bättre konsistens när det fryser och om då för mycket vatten används är det ju inte så kul. detta kan man testa genom att låta en förpackning med foder tina över ett melittafilter och kontrollera hur mycket vatten som rinner bort. Hur mycket det är varierar mellan olika fabrikat och inte så mycket mellan olika slag av frysfoder.
    Sedan innehåller ju pckså det frysta djuret i sig en hel del vatten och utan att på något sätt kunna bevisa detta så tror jag att de olika sorters frysta mygglarverana innehåller mest vatten. Har läst nånstans att röda mygglarver till mer än 80% består av vatten och jag tror definitivt inte att t.ex. vita mygglarver innehåller mindre med vatten.

    har aldrig tidigare hört att cyclops skulle vara sämre dafnier - tror nog snarare att det är tvärtom. Förr använde jag mycker levande dafnier (har säkert fångat ett ton totalt) och det var bra i levande form men jag tyckte det var rätt värdelöst som fryst. Cyclops däremot ger ju dessutom bra färg på fisken (vilket dafnier inte gör) så det är idag det enda frysfoder som jag använder (det används som kompletteringsfoder)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Förorenar cyclops vattnet det är ju smått foder och kanske fiskarna inte hinner äta allt då det lätt sprider sig i akvariet ?

      La i en liten bit av fryst cycklop och det blev massor av smått !

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Christer5
        Förorenar cyclops vattnet det är ju smått foder och kanske fiskarna inte hinner äta allt då det lätt sprider sig i akvariet ?

        La i en liten bit av fryst cycklop och det blev massor av smått !
        Allt foder skitar ner om man använder för mycket och sedan beror det också på vilka fiskar man har i akvariet - har man t.ex. inga fiskar i akvariet som går och plockar på botten så bör man inte se till att mata med foder som sjunker till botten.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Allt foder skitar ner om man använder för mycket och sedan beror det också på vilka fiskar man har i akvariet - har man t.ex. inga fiskar i akvariet som går och plockar på botten så bör man inte se till att mata med foder som sjunker till botten.
          Då kan man dock vara lite listig och ha snäckor i akvariet

          Kommentar

          Arbetssätt...