Äter inte vuxna scalarer nykläckt artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sur_som_en_scalare
    • April 2012
    • 46

    Äter inte vuxna scalarer nykläckt artemia?

    Jag har i dagarna debuterat som artemiakläckare för att ge mina vuxna fuskar lite mumsigt skoj, men oj vilken flopp. Mina vuxna scalarer verkar inte förstå att det är mat, de bryr sig inte ett smack om de små vickande liven. Förmodligen ser de artemian bara som övrigt skräp i vattnet. Brukar inte scalarer äta så liten levande mat?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Nä de passar nog bättre för yngel och mindre fiskar

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Halvvuxna scalare brukar gilla nykläckt artemia. Minns inte om jag matat fullvuxna. Men scalare behöver lära sig. Många förstår inte att neontetra är mat tills de fått sin första aha-upplevelse. Sedan tar maten raskt slut.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Så är det. Skalarer är inte världens brightaste fiskar. Prova att mata med smulat torrfoder samtidigt med artemian, då ökar du chansen att skalarerna av misstag hugger en artemia och inser att det är foder.

        Men egentligen är nog nykläckt artemia för smått för skalarer, de får svårt att få i sig tillräckligt för att bli mätta.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Sur_som_en_scalare
          • April 2012
          • 46

          #5
          Tack för era svar! Nu har jag satt en ny laddning artemia som jag ska försöka behålla tills de vuxit sig större.

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Ingen idé. Mata så fort de har kläckt. Alltså efter ca 24 timmar. Skall du hålla artemian vid liv i mer än ett dygn och utfodra den så krävs helt annan utrustning än en vanlig kläckare.

            Kommentar

            • Sur_som_en_scalare
              • April 2012
              • 46

              #7
              Men testa måste man, ;-) Än så länge lever de och frodas. Och växer rackans fort dessutom. De går i havsvatten med några snäckskal från havet. Tomma skal rensar jag bort efter hand. Och så svårt kan det ju i rimlighetens namn inte vara att behålla dem vid liv ett par tre veckor. Mat, syre och bra salthalt i vattnet borde de leva ett tag på. Värt ett försök för skojs skull iallafall. Det är ju alltid kul att försöka.
              Senast redigerad av Sur_som_en_scalare; 10 April 2012, 18:45. Anledning: tangentslinteri

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Du tappar typ allt näringsvärde efter 2 dagar ungefär. För att få ut det mesta ur artemia ska man mäta fiskarna direkt efter kläckning

                Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Ingen idé. Mata så fort de har kläckt. Alltså efter ca 24 timmar. Skall du hålla artemian vid liv i mer än ett dygn och utfodra den så krävs helt annan utrustning än en vanlig kläckare.
                  Att hålla den vid liv går väl bra iaf. Antingen i kylskåpet där de tydligen skall kunna klara sej i en vecka men utan tillväxt dock. eller att den fisk man utfodrar går i högre salthalt (3ml salt per liter vatten om de klarar det). Artemian lever då i några dagar.

                  Ursprungligen postat av hannesc
                  Du tappar typ allt näringsvärde efter 2 dagar ungefär. För att få ut det mesta ur artemia ska man mäta fiskarna direkt efter kläckning
                  Så påstås det men en levande artemianauplie har iaf mer näring än ingen artemianauplie alls och rimligen borde skalade artemiaägg i så fall vara mer näringsrika än nykläckt artemia...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sur_som_en_scalare
                    Men testa måste man, ;-) Än så länge lever de och frodas. Och växer rackans fort dessutom. De går i havsvatten med några snäckskal från havet. Tomma skal rensar jag bort efter hand. Och så svårt kan det ju i rimlighetens namn inte vara att behålla dem vid liv ett par tre veckor. Mat, syre och bra salthalt i vattnet borde de leva ett tag på. Värt ett försök för skojs skull iallafall. Det är ju alltid kul att försöka.
                    Klart du skall testa! (Jag missförstod dig - trodde du lät dem gå kvar i en liten kläckare)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...