Artemiakläckare - hur gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Artemiakläckare - hur gör man?

    Till min stora förvåning hittade jag en sån här i min pappas förråd http://www.ciklider.se/recensioner/s...php?product=76 . Har förstått att det är en artemiakläckare men har ingen aning om hur den fungerar. Är det någon som har erfarenhet av en liknande pryl som kan berätta hur man kan sätta igång en kläckning med den här?
  • rredcichlid
    • December 2011
    • 61

    #2
    Ingen aning! Jag tror att de flesta gör som jag och kör med en glassburk i stället!

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      Ursprungligen postat av johnsson_82
      Till min stora förvåning hittade jag en sån här i min pappas förråd http://www.ciklider.se/recensioner/s...php?product=76 . Har förstått att det är en artemiakläckare men har ingen aning om hur den fungerar. Är det någon som har erfarenhet av en liknande pryl som kan berätta hur man kan sätta igång en kläckning med den här?
      Har ingen erfarenhet av denna mojäng. Men principen är väl den samma som glassburk. Men om jag gissar rätt efter att kollat på bilden så är den lite smartare.
      Jag gissar att man lägger aremia äggen i yttercirkeln och sedan simmar de genom de olika cirklarna in mot mitten och ljudet och du lyfter enkelt upp den sista lilla koppen i mitten.
      1 häll i vatten med rätt mängd salt
      2 lägg artemiaägg i yttercirkeln
      3 ställ på akvariet eller där det är ungefär samma temp runt 22-27
      4 vänta i ett dygn och lyft upp den mittersta koppen och ge dina fiskar

      Låter det rimligt?

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Det var ju ett tag sedan den där var i ropet och fisheyes beskrivning är nog korrekt. Frågan är om det var mindre salthalt i mitten eller ej...
        Men varför inte skicka ett pm till auratusen som använde den i februari...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          man kan ju få en glassburk till att göra likadant. bara ta locket från glassburken (bigpack. fyrkantigt lock) klipp det på hälften och några hål i den ena kanten. sen sätter man ner locket med hålen neråt i glassburken. lägg äggen på den ena sidan av locket. sen när artemian är kläckt sätter man en lampa på den sidan av glassburken där det inte finns artemia. då simmar artemiorna in genom hålen i locket och ut på andra sidan av locket. nu har man artemia på ena sidan och äggskal på den andra

          Kommentar

          Arbetssätt...