Behöver tips att mata unga Arowanor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andree
    • March 2012
    • 16

    Behöver tips att mata unga Arowanor!

    Tja

    Nyss fått hem mina 2 arowanor men som vanligt är dem svårflörtade med maten.

    Dem är 12-15cm, har lyckats fått i dem ett par räkor var men foder är fortfarande
    inget som intresserar det minsta, hade ett par neon över som försvann vilket inte
    var en shock att dem visste hur det funka. Men tar gärna tips hur ni som har har
    matat dem eller kanske någon ni känner som gjort på något speciellt vis?

    Mvh
    / Dre
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Metmask? Kan köpas i närmaste sportfiskeaffär... Funkar bra på stora fiskätande killis...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Andree
      • March 2012
      • 16

      #3
      får ge det ett försök! Nått speciellt eller vanlig hederlig metmask? något annat att rekomendera utöver?

      Kommentar

      • Punkt
        • January 2012
        • 9

        #4
        Små fiskar borde fungera. Mina Parachromis managuensis älskar guppy.
        Annars är räkmix ett alternativ.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av Andree
          får ge det ett försök! Nått speciellt eller vanlig hederlig metmask? något annat att rekomendera utöver?
          Jag köpte den masken som erbjöds. Då kom den från Fibe AB - fanns i storlek medium o large.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • robidobban
            • March 2009
            • 652

            #6

            Kommentar

            • Andree
              • March 2012
              • 16

              #7
              Tack och tack! Länken var mycket hjälpsam! nu när jag matade dem med räkor i morse väntade den ena faktiskt tills räkan hamnade på botten, Tummen upp för framsteg!

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                finfint.. få in den på pellets så är du hemma!
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Andree
                  • March 2012
                  • 16

                  #9
                  Kanon! Dem äter räkor flitigt nu, något speciellt foder, kanske arowana/ciklid fordret? det flytande "koi" fodret jag har nu smakar dem på men spottas ut lika fort

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    mm, de brukar inte gilla just koi-foder.. mina äter det ungefär på samma sätt som en väluppfostrad unge äter en fårhjärna.. de vet att det är fel men äter av artighet..

                    jag rekommenderar hikari cichlid gold starkt.. hikari är vägen att gå med rovfisk.. får jag fråga vad du tänkte ha dem i senare?
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Andree
                      • March 2012
                      • 16

                      #11
                      kanon då fixar jag det idag! hundarna ska få nya koppel så får shoppa till dem med!

                      jag ska bygga en inomhus damm i mitt gästhus, 3m lång, 2m djup och 1m hög, och därefter plexi upp till tak! så dem kan hoppa naturligt och tänkte göra ett trad längst bakre väggen med grenar ut så det finns möjlighet att släppa ut kryp där! tar gärna tips om hur du har det

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        damn.. då är det bara att gratulera arowanorna.. har du de planerna och pengarna att backa upp det med har du ingenting att lära av mig.. haha..

                        och stay the hell away från pacus.. du kommer att vilja fylla på dammen (ta mitt ord på det här, det är ett missbruk) men ge fan i pacus, redtails och aligator gars!
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Andree
                          • March 2012
                          • 16

                          #13
                          Hehe jadå gott ska dem få det, därför jag e mån om kosten, åkte till affären idag och köpte foder, dem hande inte just det du anvisade till, men hade den "afrikanska" av det, Hikari Gold bara, så får se hur det går, sen fick jag även Aquatic Nature basfoder, det använde dem på sina 2 arowanor i affären på 40cm~ Men ska jag helt sluta med räkorna tills vidare så dem får anpassa sig och inse att det är det ända ätbara eller hur ska jag göra? Hehe Arowanor är det ändå som kommer finnas där, har funderingar på att försöka odla Silver och eventuellt jardini och se om det kan utveklas till asiatiska senare i livet! Men vi kan ju hålla tråden vid liv för ser att jag har mycket att lära av dig nu och kan säkert få roliga nya ideer med dammbygget som kanske gynnar oss båda!

                          Kommentar

                          • robidobban
                            • March 2009
                            • 652

                            #14
                            Ska du bygga den dammen så är det krav på att du lägger upp en projekttråd!

                            Angående odling av arowanor så måste man ha ganska stora dammar och man måste få ut ett par och det är inte särskilt lätt.

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #15
                              Jupp.. jardini är näst intill omöjligt pga sitt temperament, folk har funderat på hur de ens parar sig för att de är så aggressiva mot varandra och andra fiskar.. asiater mer eller mindre kräver hormoner om du ska få någon utdelning.. du måste dessutom ha könsmogna fiskar, sätta ett gäng i dammen, vänta på att de parar ut och sen be.. silver har odlats vid vissa få tillfällen.. 4-8000 per ungfisk 15cm.. sen har du några år innan de är könsmogna.. dessutom är det ett projekt bara att få in fiskarna i sverige.. coolt projekt men du bör veta att det inte är helt enkelt..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...