Moina

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    Moina

    Hej,
    Jag har sedan någon månad börjat med en Moina-kultur. Överlag tycker jag det funkar bra. Men fråga och funderingar;
    Men om någon har erfarenheter av hur man kan "boosta" en moina-kultur vore det bra. Idag byter jag 1 liter vatten (av 12 liter) varannan dag typ. Ger jäst som stått i kylskåp över natten ungefär lika ofta (försöker bedöma behov efter hur grunligt det är).

    Sedan undrar jag angående jäst i akvariet; är det på något sätt skadligt att få i jäst i akvariet? Hur mycket ska man skölja Moina innan man lägger i dem? Jag använder Easycarbo i några av akvarierna och om jag fattat det rätt så innehåller Easycarbo-socker (på något sätt?) - finns det då risk för att jästen skapar alkohol av det? Eller är jag helt fel ute?!

    /fisheye
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag kan tillägga att boosta kulturerna kan nog vara svårt. Jag gjorde ett försök tidigare att dubbla både matningen och moinaskörden. Inom kort tid hade 3 av mina 6 kulturer kraschat. Åter till de gamla vanorna blev det direkt.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      OK. Tack.

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Hm, om du med boosta menar att snabba på förökningen så har jag funnit att dagliga vattenbyten är det bästa. Detta är dock under förutsättning att det är vatten som har fått stå över natten. Jag försöker byta 50% dagligen och matar direkt efter, då får jag enligt min mening en stor skörd från två burkar på tre liter vardera. Vidare står de ovanpå några akvarium så de är direkt under ett 30 watts lysrör vilket gör att vattnet hela tiden är knallgrönt. Det kanske hjälper.
        Om jag börjar slarva med vattenbytena så märker jag att kulturerna börjar gå ner sig. Jag har även testat att köra med oxydator i ett lite större akvarium (45 liter), något som verkade funka bra ett tag, enda tills jag råkade öppna oxydatorn och väteperoxiden blandades ut i vattnet.

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #5
          OK. Det blir lite mer jobb än de två veckovisa byten jag gör nu.
          Men lägger du tillbaka de moinas du får med vid vattenbytena då?

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #6
            Nej, den skörd jag gör är den moina som följer med ut vid vattenbytena. Jag lägger helt enkelt en vit håv över en hink.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Även om håven ser tät ut kan den släppa genom den värdefulla baby-moinan. Kommer nykläckt artemia igenom kommer troligen baby-moinan också igenom och den är ett värdefullt yngelfoder förutom att den givetvis växer upp till fullvuxen moina om den får lov. Jag skördar min babymoina just på det sättet. Silar vattnet som gått igenom den "täta" håven med en flergångs kaffe/te-sil som inte släpper genom artemian.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • fisheye
                • November 2010
                • 488

                #8
                Helt plötsligt som en blixt från ovan. Kraschade en moina-kultur. Det började lukta ruttet och antalet levande moina decimerades till några få. Vet inte riktigt vad som hänt. Jag hade tidigare fått något algliknande (kanske cyano?) i burken men de verkade inte göra något illa. Det måste ha varit så att det skett någon massdöd av moina som ruttnat.
                Som tur är så hade jag ytterligare en kultur i en annan burk. Nu får jag väl börja om igen med en till.
                Så kan det gå. Sens moral => ha alltid två kulturer igång.

                Kommentar

                Arbetssätt...