Hjälp! Tips på 'lösa' foder till Molly!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kakan_89
    • March 2012
    • 1

    Hjälp! Tips på 'lösa' foder till Molly!

    Hejsan! Jag ska försöka förklara problemet så bra som möjligt. Jag fick ett akvarium i tidig julklapp av min pojkvän, den 12:e dec satte vi igång det, och nu har det varit i gång sedan dess. Det är 180 liter och jag har följande fiskar:
    2 malar (vet ej vilka stog bara lång stjärtade malar) den ena ca 6-7 cm den andra ca 10 ( 5cm när vi köpte dom för ca 2 månader sedan)
    10 neontetror
    1 kampfisk hane, han är väldigt snäll aldrig gått på någon Annan fisk, jagar inte äns honorna
    2kampfisk honor
    5 guppy hanar
    1guldfisk som nu är 7 cm (4 när vi köpte den för ca 7 veckor sedan)
    1slöjstjärt
    2 segelfens mollys

    Ingen har dött hittills, vilket andra som startat akvarium har sagt mig att det hör till. Alla växer och mår bra utan ena mollyn.

    Jag hade tyvärr inte kollat upp ordentligt om just segelfensmollys och insåg i efter hand att dom vill ha bräckt vatten, men då de inte sa något i affären om det (köpt fiskar där innan och dom brukar vara duktiga att påpeka hur de ska skötas) så jag hoppades att dom var sådana som har odlats i sötvatten.. Jag läste också att de gillar täta vattenbyten så jag byter ca 10-15% varje lördag och häller då i flytande filter från happy life (tror jag dom heter)

    Nu till problemet: när vi haft mollysarna i ca 2 veckor började den ena bli hängig, han höll sig till botten, gömde sig och slutade äta. Det var då jag tog reda på allt jag inte viste innan om fisken och såg att det var ganska vanligt att dom gjorde så här och att dom sedan dog efter några dagar, jätte trist!! Synd att jag inte kollade innan liksom. Men nu har han varit sådan i över 1 månad. Han är nu enormt smal och äter bara några små flingor som kommer i närheten av honom. Ingen annan fisk verkar det minsta hängig och den andra mollyn är hur pigg och tjock (i jämförelse till min stakars dåliga firre) som helst. Jag testade i dag att lägga mollyn i en burk bredvid vid matning och gav honom flingor ur handen (båda två har lärt sig att äta ur handen) och han åt! Men tuggade maten och spottade ut hälften av flingan. Det samlades en liten hög nedanför hans mun i burken och efter ett par minuter började han äta! Han åt upp nästan hela högen men verkade sortera och spotta ut vissa flingor. Jag kom fram till att han åt dom som mjukats upp ordentligt av vattnet och spottade ut de 'hårdare'.

    Så nu undrar jag om det finns någon mat man kan ge som nästan är flytande, för att se om det faller på läppen, jag ger grönsaker och grönsaks + alg tabletter till dom andra (guldfisken, slöjstjärten, den andra mollyn, malarna och kampfiskarna älskar både tabletterna och gurkbitarna!) och undrar om någon varit med om liknande hos en fisk och om man kanske ska testa att blöta upp en tablett och ge lite av den efter en stund, då när den nästan blivit geggamoja.. Någon som har något tips??? (jag vet att det är en fisk som vill ha minst 3 individer men dom har bildat ett lustig trio med guldfisken, meddans slöjstjärten är en 'wanna-be' och följer efter trion.)

    Snälla jag testar allt! När han klarat sig så länge kan det inte betyda att han bara dör, så jag vill försöka hjälpa honom så gott jag kan! Alla tips är välkomna!
Arbetssätt...