Hur göda fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Hur göda fisk?

    Jag har en fjärilsciklidhona som från och till har blivit mobbad och därför är ganska så smal. Nu när hanen är död börjar det sakta se bättre ut. Den andra honan däremot är riktigt rund och frodig.

    Nu är det så att jag nyligen har startat upp ett större akvarium och alla fiskar från mitt gamla akvarium ska successivt få flytta in i det större. Då denna hona behöver gödas så har jag bestämt att hon ska bli den sista som får flytta och kommer därmed få gå kvar i det lilla akvariet i ett par veckor till.

    Så nu undrar jag hur jag göder henne på skonsammast men ändå effektivast sätt?

    Det gamla akvariet har varit stabilt länge, jag är noga med vattenbytena och det kommer vara allt mindre fiskar i det, så jag är inte speciellt rädd för de konsekvenser övermatning kan få på vattenkvaliten.

    Vad bör jag utfodra honan med, hur ofta och hur mycket? I dagsläget varierar jag mellan flingfoder, fryst artemia och räkmix två gånger per dag.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Pellets.
    Jag använder och är väldigt nöjd med Dr Bassleers Biofish Food Forte pellets för gödning, men t.ex. laxpellets går också bra, liksom sannolikt de flesta andra märken.

    Om du kan få tag i levandefoder, framförallt daggmask och svarta mygglarver, är det kanske ännu effektivare, men kom ihåg att levandefoder måste behandlas som en känslig kylvara, och börjar det lukta illa om fodret så mata INTE med det.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • LS10
      • November 2010
      • 258

      #3
      Pellets har jag inte fått mina att äta, det verkar inte fatta att det är mat. Nu har jag i och för sig inte trugat dem, men skulle jag införa det nu skulle jag nog behöva låta honan bli rejält hungrig först och det är ju inte riktigt meningen.

      Men är levande betydligt bättre än fryst alltså? Och finns det någon fryst som är bättre än den andra?

      Sen undrar jag hur ofta jag bör ge henne mat, är två gånger om dagen lagom eller kan jag öka till tre?
      Vill ju inte att hon ska få magknip heller..

      Kommentar

      Arbetssätt...