Vad är vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fabel
    • February 2012
    • 99

    Vad är vad?

    Vad är spirulina och artemia och vilka ska äta det?
    Sett att det finna både skalad och oskalad artemia, varför?
    Vad innebär fryst resp. levande foder och vilka ska äta det?
    Fattar iofs att det innebär att maten är fryst resp levande men du kanske fattar vad jag menar iaf?

    Tacksam för svar!
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Spirulina är en alg och lämpligt foder för växtätande fiskar.

    Artemia är ett kräftdjur som lever i varma hav och speciellt i hällkar och liknande med extra hög salthalt samt i saltsjöar. Dom lägger vilsporer som samlas in och säljs. Man kläcker dem och matar yngel och små fiskarter med nykläckt levande artemia. Istället för att kläcka dem kan man skala dem genom att fräta bort skalet med kemikalier. Det ger ett lika näringsriktfoder, men inte samma stimulans till fiskarna eftersom det inte rör på sig. Även vuxen artemia (ca 1 cm långa) fångas in och säljs frysta. Skillnaden mellan fryst och levande foder (sett ur fiskarnas perspektiv) är ungefär densamma som mellan kläckt och skalad artemia. Många fiskar behöver stimulansen att fånga det rörliga fodret (och några få arter matvägrar om inte maten rör sig).

    Idag är det svårt att få tag i butiker som säljer levande foder, utan man får ofta fånga eller odla själv.

    Kommentar

    • Fabel
      • February 2012
      • 99

      #3
      Tusen tack för det svaret!

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Spirulina är en alg och lämpligt foder för växtätande fiskar.

        Artemia är ett kräftdjur som lever i varma hav och speciellt i hällkar och liknande med extra hög salthalt samt i saltsjöar. Dom lägger vilsporer som samlas in och säljs. Man kläcker dem och matar yngel och små fiskarter med nykläckt levande artemia. Istället för att kläcka dem kan man skala dem genom att fräta bort skalet med kemikalier. Det ger ett lika näringsriktfoder, men inte samma stimulans till fiskarna eftersom det inte rör på sig. Även vuxen artemia (ca 1 cm långa) fångas in och säljs frysta. Skillnaden mellan fryst och levande foder (sett ur fiskarnas perspektiv) är ungefär densamma som mellan kläckt och skalad artemia. Många fiskar behöver stimulansen att fånga det rörliga fodret (och några få arter matvägrar om inte maten rör sig).

        Idag är det svårt att få tag i butiker som säljer levande foder, utan man får ofta fånga eller odla själv.
        Bara en liten korrigering, Spirulina är en cyanobakterie. Jag föredrar dock det gamla namnet blågrön alg. Men rätt skall kanske vara rätt.
        Man kan skala artemia själv genom att använda något blekmedel. Jag använder väteperoxid.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • alfreds
          • January 2009
          • 293

          #5
          Precis som du säger bosse, de blågröna algerna är den autotrofa prokaryotiska organism som hör till riket Bakterier.
          Med vänlig hälsning
          Alfred
          240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Tack! JAg har faktiskt inbillat mig att Spirulina är en växt!

            Kommentar

            • alfreds
              • January 2009
              • 293

              #7
              Jag undrar också över en sak (ursäkta att jag stjäl tråden). Varför ska man blanda Spirulina i hemmagjorda räkmixar? Och var säljs denna sak? Hörde någonstans att Spirulina säljdes i apotek, men jag förstår inte varför apotek skulle sälja alger?
              Med vänlig hälsning
              Alfred
              240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                För att fortsätta med avdelningen korrigeringar så har kräftdjur inte sporer. Det som säljs antingen som skalat som man utfodrar som det är eller som man kläcker är ägg, inget annat.

                Spirulina är näringsrikt, innehåller mycket protein och även mineraler, vitaminer osv. Det är alltså ett bra tillskott i foder. Det finns också många påståenden om att det skall vara nyttigt på andra sätt, skydda mot cancer osv. När det gäller alla såna påståenden kanske man skall vara lite mer skeptisk, det räcker långt med att det är ett bra fodertillskott. Spirulina finns definitivt i hälsokostaffärer och kan finnas i vanliga livsmedelsaffärer. Hur det är med apoteket vet jag inte, där får man väl fråga helt enkelt. Det finns också foder i zoohandeln med spirulina men ofta då inte i ren form utan olika färdigfoder där spirulina är en råvara. Att titta runt lite och jämföra priser är absolut ingen dålig ide.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bygert
                  För att fortsätta med avdelningen korrigeringar så har kräftdjur inte sporer. Det som säljs antingen som skalat som man utfodrar som det är eller som man kläcker är ägg, inget annat.
                  Naturligtvis. Slarv av mig.

                  Kommentar

                  • Fabel
                    • February 2012
                    • 99

                    #10
                    Tack för alla svar. Känner mig upplyst!

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      För att fortsätta med avdelningen korrigeringar så har kräftdjur inte sporer. Det som säljs antingen som skalat som man utfodrar som det är eller som man kläcker är ägg, inget annat.

                      Spirulina är näringsrikt, innehåller mycket protein och även mineraler, vitaminer osv. Det är alltså ett bra tillskott i foder. Det finns också många påståenden om att det skall vara nyttigt på andra sätt, skydda mot cancer osv. När det gäller alla såna påståenden kanske man skall vara lite mer skeptisk, det räcker långt med att det är ett bra fodertillskott. Spirulina finns definitivt i hälsokostaffärer och kan finnas i vanliga livsmedelsaffärer. Hur det är med apoteket vet jag inte, där får man väl fråga helt enkelt. Det finns också foder i zoohandeln med spirulina men ofta då inte i ren form utan olika färdigfoder där spirulina är en råvara. Att titta runt lite och jämföra priser är absolut ingen dålig ide.
                      Tackar, jag missade sporerna.
                      Jag tycker det är viktigt att vi påpekar det här med algers och framför allt cyanobakteriers nyttighet.
                      Efter namnbytet blev det liksom en hysteri att dessa endast var av ondo. Cyanobakterier och kanske alger är de som sätt till att vi har luft att andas och kommer troligen att se till att vi även i framtiden kan göra så. Fundera på detta. Varför har vi mer och mer alg och cyanoblomningar i hav och sjöar? Ledtråd, dom förbrukar CO2, kväve och fosfor och producerar syre. Förutom detta är det som du säger en massa nyttigheter i dessa. Frågan är om det inte bara är bra som kost tillskott utan även som fullvärdig mat även till människor. Visst, det finns några som är giftiga men så är även vissa landväxter. Blandar vi sedan upp dessa med exempelvis artemia eller andra små kräftdjur kommer vi rätt nära ett perfekt foder även för oss. Det är nog bara blandningen som skiljer lite mellan oss och exempelvis fiskar.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      Arbetssätt...