Mal-mat/algtabletter som inte de andra fiskarna äter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasL
    • February 2012
    • 15

    Mal-mat/algtabletter som inte de andra fiskarna äter

    Hej,

    När jag matar malar med algtabletter så brukar alltid de andra fiskarna äta upp dem. Vet någon några sorter (förutom grönsaker osv.) som bara malar gillar och som inte de andra fiskarna äter upp?

    Jag vet att det kan underlätta om man matar då det är mörkt men mina erfarenheter har ändå varit att de andra fiskarna ofta "hinner före". Jag har en ancistrus-mal, två mindre malar av okänd art och fem siamesiska algätare.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Det bästa sättet för malarna att få i sig sin mat är att man matar när det har varit släckt ett tag, så sover de andra fiskarna.

    Välkommen till Zoopet!
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Man kan också mata de andra en stund innan så de är mätta och belåtna..
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13130

        #4
        Du kan avleda genom att lägga lite flingor i ett hörn och smyga ner algtabletter i det andra, gör så åt mina pandamalar men ancistrus var aldrig ett problem, den for fram skoningslöst och tog vad den ville ha
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ett annat alternativ är att stoppa i lite mer algtabletter så det räcker åt alla!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • SemlaoLuffsen
            • November 2011
            • 100

            #6
            Har samma problem fast det är främst äppelsnäckorna jag vill ska få mat de är ju inte så snabba fram direkt de märker ju inte att det är mat om de inte råkar kliva över det *S*.

            Att mata efter att jag släckt verkar vara det bästa här då sover tetrorna o levandefödarna.

            Har provat o mata de andra först os en stoppa ner algtabletter men det funkade inte alls de andra for fram o åt massor igen.

            O att ge så många tabletter så alla fick tja det blev väl en 7 tabletter om dagen (glupska saker jag har).

            Problemet jag ser med o ge när det är mörkt är att jag inte kan kontrollera att alla äter o är framme o hur de mår osv.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av SemlaoLuffsen
              Har samma problem fast det är främst äppelsnäckorna jag vill ska få mat de är ju inte så snabba fram direkt de märker ju inte att det är mat om de inte råkar kliva över det *S*.

              Att mata efter att jag släckt verkar vara det bästa här då sover tetrorna o levandefödarna.

              Har provat o mata de andra först os en stoppa ner algtabletter men det funkade inte alls de andra for fram o åt massor igen.

              O att ge så många tabletter så alla fick tja det blev väl en 7 tabletter om dagen (glupska saker jag har).

              Problemet jag ser med o ge när det är mörkt är att jag inte kan kontrollera att alla äter o är framme o hur de mår osv.
              Prova med lätt förväld brocolii. Stick en rostfri gaffel i kolbiten så att den sjunker då kan den ligga i under natten och vara till glädje och nytta.
              Just maltabletter kan ligga i ett tag och man kan nog övermata en del med dessa utan att det blir problem.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • SemlaoLuffsen
                • November 2011
                • 100

                #8
                Broccoli får de redan o en hel del andra grönsaker med, äpplena vill ju gärna ha det o malarna tackar ju inte nej.

                men kan ju fortfarande inte se om alla äter då eller om de ser friska o fina ut o beteer sig som de ska.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av SemlaoLuffsen
                  Broccoli får de redan o en hel del andra grönsaker med, äpplena vill ju gärna ha det o malarna tackar ju inte nej.

                  men kan ju fortfarande inte se om alla äter då eller om de ser friska o fina ut o beteer sig som de ska.
                  Jag är kanske lite trögfattad men varför ser du inte hur dom mår när du matar med broccoli?
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • SemlaoLuffsen
                    • November 2011
                    • 100

                    #10
                    hehe jag menade såklart när det är släckt, det är bara då de får äta ifred (mina levandefödare o tetror älskar oxå grönsaker)

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av SemlaoLuffsen
                      hehe jag menade såklart när det är släckt, det är bara då de får äta ifred (mina levandefödare o tetror älskar oxå grönsaker)
                      Rens kökslådan på gafflar sedan är det bara att mata. Lägg i en stund innan du släcker.
                      Alternatvit får du dresera dina fiskar så de sitter fint innan maten!
                      Låt fisken käka broccoli! Det gör dem bara gott!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • SemlaoLuffsen
                        • November 2011
                        • 100

                        #12
                        Jadå de får så gärna käka grönsakerna de med, de älskar det ju så varför inte.

                        Fiskarna får nog så det räcker o blir över, snäckorna tar för sig av växterna om de inte får tillräckligt o det är just det jag vill undvika.

                        De har aldrig rört växterna tills för 3 månader sen ca då började smaka på växterna o det var ydligen riktigt gott för de har fortsatt (ja inte alla växter men vissa är tydligen riktigt goda)

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av SemlaoLuffsen
                          Jadå de får så gärna käka grönsakerna de med, de älskar det ju så varför inte.

                          Fiskarna får nog så det räcker o blir över, snäckorna tar för sig av växterna om de inte får tillräckligt o det är just det jag vill undvika.

                          De har aldrig rört växterna tills för 3 månader sen ca då började smaka på växterna o det var ydligen riktigt gott för de har fortsatt (ja inte alla växter men vissa är tydligen riktigt goda)
                          Har du provat med förvälld sallad? Det kanske är något i växtbladen de behöver och då får man hitta något ännu godare att bjuda på!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • SemlaoLuffsen
                            • November 2011
                            • 100

                            #14
                            nej sallad har jag inte provat (växlar mellan broccoli, blomkål, brysselkål, morot, ärtor, majs och spenat)

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av SemlaoLuffsen
                              nej sallad har jag inte provat (växlar mellan broccoli, blomkål, brysselkål, morot, ärtor, majs och spenat)
                              Testa men doppa salladsbladet i kokande vatten några sekunder.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...