Hur ofta mata & hur mycket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roblen
    • September 2011
    • 11

    Hur ofta mata & hur mycket?

    Hej! Undrar om nån har erfarenhet av matning? Har inte haft akvarium så länge.
    Har 7 Ancistrusmalar, 5 praktbotier, 13 neontetror & 5 kopparbarb.

    Botierna & malarna matar jag med JBL:s Novofect (tabletter som sjunker till botten) och de övriga får vanlig "flingmat"
    Ger fiskarna mat varje dag. 6-7 tabletter och "flingmat". De äter och är hungriga verkar det, men det skitar ner med mycket mat? En del hävdar att malarna ink botierna blir "lata" och rensar inte akvariet? tacksam för svar
  • Gobi112
    • December 2011
    • 229

    #2
    hur stort är akvariet?

    Kommentar

    • Roblen
      • September 2011
      • 11

      #3
      Hm, lite för litet =) de e på 60 L min bror skulle göra sig av med sitt akvarium så jag tog hans fiskar så de skulle få leva vidare.
      Ska köpa större akvarium. Vad tror du e lagom för det antal fiskar jag har?

      Kommentar

      • ab98
        • December 2009
        • 42

        #4
        Alltså praktbotior kan bli rätt stora så kanske ett 220 eller 250l kar minst

        Kommentar

        • ab98
          • December 2009
          • 42

          #5
          De brukar dessutom finnas till ganska vettiga priser på t.ex blocket

          Kommentar

          • Roblen
            • September 2011
            • 11

            #6
            Men hur mycket mat ska fiskarna ha?

            Kommentar

            • SarahE
              • August 2011
              • 199

              #7
              De ska ha så mycket som de äter upp direkt. Om det är så att maten skitar ner mycket som du säger så kanske de får för mycket. Av flingfodret ska helst inget lägga sig på botten. Jag brukar ta en liten nypa foder, som jag tycker känns för lite egentligen (utifrån de fiskar jag har) och så ger jag dem inte riktigt hela den nypan. Så gör jag för att liksom hindra mig själv från att övermata.

              Hur stora är malarna? Det beror väl på storleken hur många tabletter som är lagom att ge dem. Mina ancistrusmalar åt 1/4 tablett (hikari Algae Wafers ca 1.5 cm i diameter) var/dygn när de var 4-6 cm stora. Däremellan fick de faktiskt äta alger. Mata dem när lampan har släckts och de andra fiskarna "sover" så får malarna ha sin mat ifred. Ett tips är att koka broccoli (fryst) och slänga i till malarna. Den kan ligga i ett dygn iaf och skitar inte ner vattnet så mkt som tabletter gör och malarna kommer att älska det tror jag. Så kan man variera kosten lite

              Sen bör du som sagt skaffa större akvarium. Även malarna blir stora, ca 15 cm. Eller ge bort/byta mot andra fisksorter.

              Lycka till!

              Kommentar

              • SarahE
                • August 2011
                • 199

                #8
                Om du har alger i akvariet så kanske du inte ens behöver mata malarna varje dag.

                Kommentar

                Arbetssätt...