bästa fodret??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    bästa fodret??

    vad är bästa fodret till dvärggurami och små tetror??
    dom på DM ville att jag skulle köra granulat men har inte en susning om vad det e
    http://myraakita.blogspot.se/
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    I princip så är granulat "komprimerade pellets". Det är rätt drygt foder
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Nahoj79
      • January 2012
      • 96

      #3
      Bumpar igång denna tråden lite igen...

      Hur bra är egentligen flingfoder? Ska man variera det t.ex.granulat till de fiskar som nämns ovan? Vad är bästa blandningen?
      Johan
      En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Jag känner mig trygg de gångerna jag kör med flingfoder.

        Vid uppstart så är det en ganska trevlig foderform, det blir mindre skräp över tycker jag Sen så lär maten vara rätt optimal, det lär läggas massor med pengar på utvecklingen av foder.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Det finns bra och dåliga flingor, det finns bra och dåligt granulat etc.

          Det absolut viktigaste är dock hur man förvarar den öppnade burken
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • auxios
            • December 2011
            • 38

            #6
            jag kör på tetra pro colour till mina kardinal tetror. och dom växer på som sa*an så att säga

            Kommentar

            • Nahoj79
              • January 2012
              • 96

              #7
              Tack för tipsen.

              Kjell: har du tips på bra flingfoder och förvaringstips?

              Blir nig flingor...känns enkelt och bra på något sätt...att det sen visade sig finnas många sorters flingfoder är ju en annan sak :-)
              Johan
              En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av auxios
                jag kör på tetra pro colour till mina kardinal tetror. och dom växer på som sa*an så att säga
                Det är säkert ett bra foder - men att fiskarna växer är ju i sig inte nåt bevis för att fodret är bra. Bara för att vi människor växer snabbt (för snabbt enligt läkarna) så är det ju inte heller något bevis för att vi äter bra mat
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nahoj79
                  Kjell: har du tips på bra flingfoder och förvaringstips?

                  Blir nig flingor...känns enkelt och bra på något sätt...att det sen visade sig finnas många sorters flingfoder är ju en annan sak :-)
                  Nej märken är jag inte insatt i men däremot bör man ge dom ett flingfoder/granulat som är lämpligt utifrån vad fiskarna naturligt äter - dvs om de är herbi-, omni-, eller carnivora
                  Man skall aldrig köpa en stor burk så att det räcker länge. I en öppnad burk försämras näringsinnehållet ganska snabbt. Köp alltid vacumförpackat foder (dvs ej lösvikt). Fodret skall ej stå i en burk med öppet lock utan mörkt och svalt är bäst.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13117

                    #10
                    Jag har länge kört med SERAS foder och tycker det fungerar bra, dels för att fisken verkar gilla deras foder men främst för att fiskarna är livskraftiga och verkar må bra av det! Jag ger också frysfoder ibland, som är väääldigt uppskattat! Utan att egentligen ha belägg för det, mer än att jag har bekanta som använder det och med dåligt resultat så tycker jag man ska undvika det foder som säljs på livsmedelsbutiker!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • woodlund
                      • December 2011
                      • 666

                      #11
                      Våra dvärgguramis har matats både med granulat och flingor men de föredrar granulatet , de blir som tokiga när det går i vattnet
                      1900Liter Diskusvatten


                      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • amandus
                        • February 2006
                        • 36

                        #12
                        Ursprungligen postat av woodlund
                        Våra dvärgguramis har matats både med granulat och flingor men de föredrar granulatet , de blir som tokiga när det går i vattnet
                        Jag har länge kört SERA flingfoder och det tycker jag är yppeligt. Men nu har jag köpt Tropical och det är väl inte någon höjdare tycker fiskarna.
                        //Bengt

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Måste slå ett slag för Dr Bassleers Forte pellets. Nästan all fisk jag haft har ätit dem, däribland flera som annars vägrar äta torrfoder, och jag har haft mycket god tillväxt.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • profet
                            • July 2005
                            • 2

                            #14
                            Personligen kör jag blandat av flingfoder och frysfoder i alla dess former. Men använder även frysta skalade räkor, crabfish samt brysselkål. Väldigt omtyckt av silverhajar och mina snart 7 år gamla praktbotior och större mal(vet ej vilken sort).

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av MyrasHusse
                              vad är bästa fodret till dvärggurami och små tetror??
                              dom på DM ville att jag skulle köra granulat men har inte en susning om vad det e
                              Jag skulle nog fresta med lite smått levandefoder till dessa. Artemia är lätt att kläcka och mata med. Micromask borde vara uppskattat.
                              vinglösa bananflugor om man kan få tag på en kultur skulle nog uppskattas av guramina. Likaså nyckläckta mygglarver.

                              Edit: Glömde naturligtvis det viktigaste. Vattenloppor (Daphnier) och cyclops. När jag odlade Gurami simmade dom konstant i just dapnier.
                              Senast redigerad av bossep; 12 February 2012, 03:30.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...