Semester - Matning Vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gobi112
    • December 2011
    • 229

    Semester - Matning Vad göra?

    Hejsan på er alla zoopetare,

    Imorn bitti åker jag på skidsemester i en vecka.
    Har ett akvarie med fullvuxna fiskar (gurami, barber mm)
    Är det nödvändigt att lägga i lite semesterfoder när man endast ska vara borta i en vecka?
    Tacksam för snabba svar.

    Tack på förhand!
    MVH Felix
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nej du kan utan problem helt hoppa över matningen en vecka
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Gobi112
      • December 2011
      • 229

      #3
      Tack så hemskt mycket för det snabba svaret Kjell!
      Alltid lika trevligt!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Gobi112
        Hejsan på er alla zoopetare,

        Imorn bitti åker jag på skidsemester i en vecka.
        Har ett akvarie med fullvuxna fiskar (gurami, barber mm)
        Är det nödvändigt att lägga i lite semesterfoder när man endast ska vara borta i en vecka?
        Tacksam för snabba svar.

        Tack på förhand!
        MVH Felix
        semesterfoder, grannar eller anhöriga tycker jag aldrig att man ska använda, ska man iväg på semester eller bara vill ha en kontinuerlig utfodring så är en foderautomat en bra investering, alltid bra att ha ifall det kniper...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Gobi112
          • December 2011
          • 229

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          semesterfoder, grannar eller anhöriga tycker jag aldrig att man ska använda, ska man iväg på semester eller bara vill ha en kontinuerlig utfodring så är en foderautomat en bra investering Alltid bra att ha ifall det kniper...
          Jadu, jag har funderat och varit nära att köpa en foderautomat länge men sen jag läste här på zoopet har jag blivit lite "rädd" för foderautomater då de tydligen kan leva sitt eget liv och spruta ut all mat som i sin tur leder till total fiskdöd!?
          Vad säger du/NI?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Gobi112
            Jadu, jag har funderat och varit nära att köpa en foderautomat länge men sen jag läste här på zoopet har jag blivit lite "rädd" för foderautomater då de tydligen kan leva sitt eget liv och spruta ut all mat som i sin tur leder till total fiskdöd!?
            Vad säger du/NI?
            Foderautomater är bra och i likhet med åheim tycker jag också att det är det enda man skall använda. Se dock till att ha en foderautomat av hög kvalite (där inte fodret kan klumpa sig) och sedan testa den noggrant i god tid innan man åker. Felet en del gör är att de precis när de skall åka bort köper en foderautomat och kör igång den direkt. Man måste noggrant ställa in den innan man åker och kolla att det fungerar (hellre mata för lite än för mycket)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Har kommit fram till att foder i granulerad storlek (runda) är betydligt mycket bättre att ha i foderautomaten än flingor. Flingorna har olika storlek och detta gör att fodermängden från en dag till en annan kan skilja väldigt mycket, medans alla i kulform är av samma storlek och den dagliga dosen blir snarlik.

              Mvh

              Stefan
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Stew
                Har kommit fram till att foder i granulerad storlek (runda) är betydligt mycket bättre att ha i foderautomaten än flingor. Flingorna har olika storlek och detta gör att fodermängden från en dag till en annan kan skilja väldigt mycket, medans alla i kulform är av samma storlek och den dagliga dosen blir snarlik.

                Mvh

                Stefan
                Ja fast det beror på vilken foderautomat man använder. Risken med granulerat foder är större för att det överdoseras om man inte ställer in det rätt.
                Det finns för- och nackdelar med såväl flingor, granulat som pellets och olika foder passar bäst i olika foderautomater
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  #9
                  Hej Trixie foderautomat är riktigt bra. Den skyddar fodret från fukt genom att dels ha en liten tipplucka som öppnas endast vid rätt läge, den gör dessutom ett helt varv vid matning. Så luckan står stängd i övre läget, 1 eller 2 ggr per dag gör trumman ett varv och luckan öppnas då endast kort för att släppa "lasten". Man kan också ställa hur mycket den ska mata, där man bör prova sig fram litet.

                  En kombo av minipellets och flingfoder som man blandar ihop är perfa.

                  Lycka till!
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gobi112
                    Jadu, jag har funderat och varit nära att köpa en foderautomat länge men sen jag läste här på zoopet har jag blivit lite "rädd" för foderautomater då de tydligen kan leva sitt eget liv och spruta ut all mat som i sin tur leder till total fiskdöd!?
                    Vad säger du/NI?
                    Här är 2st som jag har erfarenhet av och är väldigt tillförlitliga, passar bäst med granulat och de håller fodret torrt! placeras på täckglaset eller har man heltäckande ramp få man ta bort foderluckan och ställa den bredvid!

                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Thaifighter
                      • August 2006
                      • 420

                      #11
                      Jag kör själv med Eheims Foderautomat som funkar bra med pellets.
                      Finns nu en ny fodeautomat på marknaden som är en kopia av Eheims men billigare.


                      Thaifighter
                      Alla mina fisk-video på Youtube!
                      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                      Kommentar

                      • Gobi112
                        • December 2011
                        • 229

                        #12
                        Tack så mycket för alla tips, just nu är jag på skidsemester

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gobi112
                          Tack så mycket för alla tips, just nu är jag på skidsemester
                          Break a leg
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Gobi112
                            • December 2011
                            • 229

                            #14
                            Inga brutna ben här inte men rejäl träningsverk har jag. Längtar hem till akvarierna nu!

                            Kommentar

                            • Jak_99
                              • January 2012
                              • 22

                              #15
                              Är på skidsemester och längtar hem
                              du är konstig

                              Kommentar

                              Arbetssätt...