Egengjord "supermat"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #61
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja, jag får väl säga att jag fattar ingeting vad ni menar med dessa grundämnen, men jag tror att det spelar roll i dessa vetenskapliga grejerna, jag själv lyckades bara med 7 år i skolan, sedan var det bara att söka jobb för att få in lite pengar, som jag tyckte var viktigt på den tiden.Jag kanske tog lite dåliga beslut på den tiden, men det är inte mycket att göra något åt.
    Men klart det blir lite konstigt, jag vet att det funkar, men jag kan inte förklara det teoretiskt, det vill säga att man är redan borta när man börjar prata om dessa grundämnen.
    Men, min bästa egenskap är min envishet, ja vet vad jag gjort, jag kan inte förklara hur jag gjorde ocjh jag hoppas att fler läser detta som kanske inte har det bästa självförtroende, inte har den bästa skolan, men som ändå kan få fram dom bästa fiskarna som han själv tycker, på så dåliga vetenskapliga grunder.Janne

    malwi.forum24.se
    Jag gjorde ungefär som du tror jag. 9 år sovandes i grundskola och 2 år på fordonsmekanisk yrkes skola.
    Mitt i detta ett brinnande intresse för djur och natur och vid runt 10 ett brinnande akvarieintresse. Sedan har det blivit en hel del ”trial and error” vill jag lova inte minst med afrikanska sjöciklider. Jag tror det var där någonstans som jag upptäckte att det vore bra att kunna något om vatten, mat och annat. Troligtvis ökade detta intresse med minskningen i plånboken.
    Nöden är kunskapens moder! Jag gör ofta så att jag provar och sedan försöker ta reda på varför när jag ser resultatet. Det blir liksom roligare på det viset.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #62
      Ursprungligen postat av bossep
      Du tror inte det beror på om du har lax eller foreller? Kanske det funkar med lax pellets om man kopplar ström till akvariet?

      Lite om att "mata artemia" http://www.vliz.be/imisdocs/publications/133989.pdf för att få upp närings /protein / aminosyra värdena.
      Givetvis Helt därför fetthalten skiljer. På pellets för helleflundra o torsk är den bara 6 % menden är lögn o få tag på.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #63
        Ursprungligen postat av bossep
        Jag gjorde ungefär som du tror jag. 9 år sovandes i grundskola och 2 år på fordonsmekanisk yrkes skola.
        Mitt i detta ett brinnande intresse för djur och natur och vid runt 10 ett brinnande akvarieintresse. Sedan har det blivit en hel del ”trial and error” vill jag lova inte minst med afrikanska sjöciklider. Jag tror det var där någonstans som jag upptäckte att det vore bra att kunna något om vatten, mat och annat. Troligtvis ökade detta intresse med minskningen i plånboken.
        Nöden är kunskapens moder! Jag gör ofta så att jag provar och sedan försöker ta reda på varför när jag ser resultatet. Det blir liksom roligare på det viset.
        Nja , jag fick aldrig betyg för att kvalificera mig för någon yrkesskola , för att jag hade ju 0,0n ibåde åttan och nian, så det blev tyvärr bara att börja jobba , mitt första jobb blev som städare.
        Jag har inte ångrat något av mina beslut, men tillbaka till fiskarna, jag har inte tyckt det har varit så viktigt teoretiskt, jag tycker det är viktigare att se hur fisken mår, jag kommer aldrig att kunna förklara varför mina fiskar mår som dom mår, men däremot, när jag hade 170 akvarium, jag matade dom, jag såg direkt när något vart fel.
        Ja det det finns flera vinklar på ett järnspett,Janne
        Senast redigerad av malawijanne; 16 December 2011, 21:16.

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #64
          Jag vet det Janne o jag vet att du är kanon på det du gör. Men o andra sidan måste man alltid vara öppen för annat.
          Var nyligen i Polen o vi diskuterade foder. Och när jag sa att vi ofta lägger i vitlök i mixen så sa dom det är bättre o lägga en bit pepparrot ikaret. Samma effekt o stabilare den håller 3-4 veckor sedan lägger man i en ny.

          Jaja man trodde man hört det mesta men så var det inte så nu måste man prova det också.
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #65
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Jag vet det Janne o jag vet att du är kanon på det du gör. Men o andra sidan måste man alltid vara öppen för annat.
            Var nyligen i Polen o vi diskuterade foder. Och när jag sa att vi ofta lägger i vitlök i mixen så sa dom det är bättre o lägga en bit pepparrot ikaret. Samma effekt o stabilare den håller 3-4 veckor sedan lägger man i en ny.

            Jaja man trodde man hört det mesta men så var det inte så nu måste man prova det också.
            Tanken på pepparrotsgädda slog onekligen till här Var tanken att fisken skulle knapra på roten eller att den skulle påverka vattnet?
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • malawijanne
              • October 2006
              • 504

              #66
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Jag vet det Janne o jag vet att du är kanon på det du gör. Men o andra sidan måste man alltid vara öppen för annat.
              Var nyligen i Polen o vi diskuterade foder. Och när jag sa att vi ofta lägger i vitlök i mixen så sa dom det är bättre o lägga en bit pepparrot ikaret. Samma effekt o stabilare den håller 3-4 veckor sedan lägger man i en ny.

              Jaja man trodde man hört det mesta men så var det inte så nu måste man prova det också.
              Ja, jag är alltid försiktig vad jag gör med mina fiskar och deras mat, det är faktiskt djur vi pratar om.
              Jag testar lite saker då och då, men väldigt försiktigt, men räkmix har inte ändrat sig nämnvärt på 20 år, men visst har det hänt lite med den.
              Jag blir livrädd när jag läser dessa så kallade recept som bygger på vad fiskarna behöver för att överleva, det kan vara upp till 12 olika saker som behövs om man man läser innehållsdeklarationen, det skall man blanda ihop, och man kallar det räkmix, sedan stoppar man det i baljan. förhoppningsviis så får man en grumling i baljan och på grund utav det så kanske man slutar med detta ihopgojs eller i värsta fall så fortsätter man med detta foder och sedermera få buken istället.
              Nej mitt råd är läs inte dessa innehållsdeklarationer för att sedan koppla det till fiskar och tror att ni får den ultimata maten för era fiskar, nej så lätt är det inte.Janne

              Kommentar

              • SneakySteve
                • July 2010
                • 425

                #67
                Trådens ämne verkade visst sväva iväg lite.. Jag söker inget ultimat perfekt foder och har inte tid eller ork att forska huruvida var liten grej jag slänger uppfyller fiskarnas behov.

                Hur som helst så gjorde jag mig en sats räkmix med ingredienser som Jag tror kan vara bra. Jag gjorde en grundmixoch delade upp i två som fick lite olika innehåll. Tanken är att dom ska ge lite olika färger (vet ej om det fungerar, detta är ett test)

                Grundreceptet blev följande:

                Räkor med skal
                Musslor i burk
                Tonfisk i burk
                Ärtor
                Broccoli
                Vitlök
                Brysselkål
                Lite Malawi pellets JBL
                Gojibär


                I halva grundmixen blandades för att försöka främja röda och gula färger följande:
                Morot
                Röd paprika
                Paprikpulver
                Gurkmeja
                Två tabletter maxosol utlösta i vatten( innehåller betakaroten).
                Denna mix blev väl sådär, trodde mixen skulle bli rödaktig men det blev den inte. Får se om man märker några resultat.

                I den andra mixen blandade jag ner följande:
                Rödkål
                Blåbär
                Rödbeta
                Denna färgsättning blev bättre och ska förhoppningsvis ge lite blå/lila färger.

                Min matberedare håller inte världsklass så det gick inte att få det helt slätt. Jag gjorde ett försök att koka dom för att mjuka upp bitarna men skulle egentligen ha kokat allt från början, men men.

                För att se om de båda blandningarna ger någon effekt så ska jag separera en kull och ge dom olika foder, förhoppningsvis får de skillnader i färgen

                Jag använde agar-agar som bindemedel. (rödalgsbaserad geletinmotsvarighet)




                Odlingslokal i miniformat:
                ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                Kommentar

                • SneakySteve
                  • July 2010
                  • 425

                  #68
                  Bilder


                  Odlingslokal i miniformat:
                  Bifogade filer
                  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                  Kommentar

                  Arbetssätt...