Frusna Vita mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av hannesc
    håller med dig liiiite bara. men att slänga i fryst mat är inga problem. den tinar av så fort ändå så det är ingen fara


    när såg du en krokodil laga till en gnu över en eld senast?
    du han före men jag skulle nog krivit uppvärmd mat. allt är ju relativt som bekant.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #17
      Ursprungligen postat av Fishya
      Det där med att FISKAR (inte MÄNNISKOR för i helvete!) äter fryst mat och sedan blir dåliga har jag läst ett antal gånger om på zoopet och på
      andra hemsidor för ett tag sedan så jag säger bara så som jag läst och är det så att det funkar att mata fryst så är det väll bara bra.
      bossep, jag tror inte fiskarna i det vilda tar frysta fiskar ur ett vatten som är runt 25 C varmt eller?
      för fiskarna som äter maten i det vilda är ju maten i samma temp som omgivningen dvs när man har tinat den frysta maten och gett till fiskarna i akvariet.
      Så det är inte bara människan som äter varm mat, tigrar, lejon krokodiler. TÄNK LITE!

      / arga hälsningar
      Jag menade inte att reta upp dig eller på något sätt idiotförklara dig. Ber om ursäkt om du uppfattade det så.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Kwassi
        Hej! Har köpt frusna vita mygglarver som är packade som isbitar till kampfisken.. Frågan är nu.. Hur gör jag när jag matar med det? Ska jag Tina den först och sen bara hälla i allt? Ska jag lägga i den frusna biten? Är det ngt man ska plocka ut när den är tinad?

        Tacksam för snabba svar!
        Jag har alltid matat (i 40 år och jag har under denna tid haft mellan 10 och 500 akvarier)) med fryst frysfoder och det har aldrig varit några problem med att fodret varit fryst.
        Den enda nackdelen med att mata så är att en stor glupsk fisk kan sätta i sig alltihop så att inte fodret sprids ut till alla i akvariet:
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #19
          Ursprungligen postat av Fishya
          Det där med att FISKAR (inte MÄNNISKOR för i helvete!) äter fryst mat och sedan blir dåliga har jag läst ett antal gånger om på zoopet och på
          andra hemsidor för ett tag sedan så jag säger bara så som jag läst och är det så att det funkar att mata fryst så är det väll bara bra.
          bossep, jag tror inte fiskarna i det vilda tar frysta fiskar ur ett vatten som är runt 25 C varmt eller?
          för fiskarna som äter maten i det vilda är ju maten i samma temp som omgivningen dvs när man har tinat den frysta maten och gett till fiskarna i akvariet.
          Så det är inte bara människan som äter varm mat, tigrar, lejon krokodiler. TÄNK LITE!

          / arga hälsningar
          Hetsa inte upp dig nu för att folk med erfarenhet kommer och säger någonting annorlunda. På forum delar man med sig av sina erfarenheter, även om de kan vara olika.

          Jag matar min 30 cm fahaka med hela, oskalade och frysa räkor flera gånger i veckan, det har han fått i 1½ år nu och han ser ut att må bra. Pigg och alert, bra teckning och riktigt glupsk. Även mina channor äter fryst räkmix flera gånger i veckan, inga problem där heller. Har tusen exempel.

          Kommentar

          • Fishya
            • November 2009
            • 43

            #20
            Det e kul att skoja med folk, speciellt när de går på det och när man får svar!
            Då har jag lärt mig att jag inte behäver tina mitt frysfoder innan jag matar med det TACKAR!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              det är mest bara irriterande....

              Kommentar

              • Diozz88
                • September 2011
                • 341

                #22
                Provat att tina men mina fiskar är ganska dåliga på att städa efter sig så det hamnar mycket matrester överallt som bara ligger.. Slänger jag i fryst så är det mycket mindre spill... Skulle hellre vilja ge hela räkor också men dom struntar dom i så de hackar jag med min speciella fiskmatsmixer, de bitarna blir dock små och tinar på nån sekund i vattnet.. tror dock kniven i stavmixern inte mår så bra utav hur jag behandlar den men de va skit samma.. Förut stod jag å hackade med kniv varje måltid och slipper jag det så kan jag lätt köpa ett nytt blad när detta är helt slut..=P

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av Fishya
                  Det e kul att skoja med folk, speciellt när de går på det och när man får svar!
                  Då har jag lärt mig att jag inte behäver tina mitt frysfoder innan jag matar med det TACKAR!
                  "Du förstår väl skoj sa gubben när han högg huvudet av tuppen". Trevligt att du har kul på andras bekostnad!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Fishya
                    • November 2009
                    • 43

                    #24
                    srry, det var dumt av mig, ber så hemskt mycket om ursäkt.
                    Ärligt talat vet jag inte vad jag snackade goja om där borta. Ibland är man visst lite vimsig!

                    Kommentar

                    • SarahE
                      • August 2011
                      • 199

                      #25
                      Får man sticka in en liten fråga med tanke på frysfoder?......Tack! Jo jag undrar hur mycket som kan va lagom att slänga i till en kampfisk och ca 15 endlers. Bitarna är 1x2 cm ca. En hel eller ska jag dela den?/Sarah

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #26
                        ingen mat kvar på en minut brukar jag köra, alla överlever detta hos mig i alla fall. Dela den i bitar och se
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • SarahE
                          • August 2011
                          • 199

                          #27
                          Tack Mathias för svar! Ska testa.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...