Matning av malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikG81
    • October 2011
    • 29

    Matning av malar

    Hej, jag har precis skaffat ett par ancistrusmalar som är rätt små, ca 4 cm till mitt 200l kar och har en fundering om hur man matar dessa.
    Jag har försökt med algtabletter, ärtor och zucchini men vad jag än släpper ner så är mina aceifiskar där och äter upp allt innan malarna fått en chans att sätta sig i något. Speciellt en nylekt hane är speciellt revirshävdande och jagar undan allt och alla som kommer i närheten av "hans" mat.



    Måste jag mata malarna i en yngelkasse? Klarar de sig på algerna som finns i karet när de är så små?
  • robbanbobban
    • February 2011
    • 407

    #2
    Mata på kvällen när lampan är släckt gör så med alla mina malar
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      det allra flesta L-malar vill ha mat på natten när de kan ligga i lugn och ro och tugga på sin lilla algtablett eller nått annat gott.

      vänta med att dratta ner maten tills 1 timme efter lampan är släkt och det är mörkt i övriga rummet.


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • HenrikG81
        • October 2011
        • 29

        #4
        Ok, ska testa det. Provade att mata på morgonen innan belysningen satt igång men då var de andra fiskarna där..
        Lite svårt att se om det funkar men ska pröva iaf.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          för att det skall funka helt ut, så behöver det vara mörkt i ruimmet.

          en liten lampa håller de andra firrarna vakna, och då tugger de istället upp maten.


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Fishya
            • November 2009
            • 43

            #6
            A, det här känner jag deffinitivt igen!, min ottonclintus får aldrig någon mat för innan han nått den e de glupska guramisarna och barberna där och tuggar febrillt.
            Ska prööva detta jag med.

            Kommentar

            Arbetssätt...