Bra foder = ett foder som fiskarna älskar!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #46
    Ja, visst funkar vanligen kommersiellt foder. Grejen är att låg produktionskostnad är den i viktigaste parametern för kommersiella foder. Ett exempel på vad det innebär är att fram till 2007 var det "common practice" att tillsätta melamin i djurfoder både i Kina och USA för att höja proteinhalten.

    Dvs miljontals katter och vem vet hur många andra djur dog i njursvikt för att kända företag med stora laboratorier och anställda näringsexperter hade blandat plast i torrfodret för att spara in på kostnaden för fiskmjöl.

    Jag använder också kommersiella foder till mina fiskar, men inte för att de skulle vara bättre än räkmix, utan för att de är OK och mer praktiska. Det är helt enkelt rätt bökigt att göra räkmix och tina kuber vid matning, mycket enklare att hälla lite pellets ur en burk.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • SarahE
      • August 2011
      • 199

      #47
      Azur, du nämner Kina och USA när det gäller fodertillverkare. Tillverkas inget akvariefiskfoder i Europa (eller Sverige)?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #48
        Ursprungligen postat av SarahE
        Azur, du nämner Kina och USA när det gäller fodertillverkare. Tillverkas inget akvariefiskfoder i Europa (eller Sverige)?
        Inte i Sverige, men i flera andra Europeiska länder som Tyskland och Polen
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 November 2011, 19:07.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • SarahE
          • August 2011
          • 199

          #49
          Okej, är de bättre? Och isf vilka märken är det?

          Kommentar

          Arbetssätt...