Bra foder = ett foder som fiskarna älskar!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Bra foder = ett foder som fiskarna älskar!!!!!!

    Efter att dagligen i detta forum (och även andra) läst inlägg efter inlägg som skriver att "mitt foder är bra för att mina fiskar älskar det" så kunde jag inte låta bli att skriva detta inlägg.

    Nu i helgen som gick så höll jag i en akvarieutbildning för zoohandlare där jag bl.a. pratade om foder. Utanför lokalen där vi höll till så stod det under helgen en godisskål och en fruktskål - fruktskålen behövde inte fyllas på en enda gång medan godisskålen tömdes 4 gånger. Så frågan var då - är detta då beviset för att godis är bättre för oss människor än vad frukt är - eller? Nej knappast - det tror jag inte att någon påstår.

    Men hur kan vi då tro att bara för att fiskarna älskar ett foder så är det bättre för dom än det fodret som de inte gillar så mycket. Det måste ju då innebära att ni anser att era fiskar är mer intelligenta än ni själva är - tror ni verkligen det?

    Att fiskarna i naturen äter en viss typ av foder beror inte på att det är just den typen av foder som de gillar bäst utan helt enkelt för att de inte har något val - i den biotop som de lever så har den under århundradena anpassats till att äta en viss typ av foder. Det innebär inte att en algätande malawiciklid inte skulle äta en mygga som ramlar ner i sjön, för det gör de när de kan. Dock så kan de göra detta rätt sällan och har naturen har dessutom format dom på så sätt att de fått en mun och tänder som gör att de är "designade" för att skrapa alger och de har också fått ett långt tarmsystem (5-10 ggr längre än hos en carnivor art) som är anpassat för att äta fiberrik kost. Så fungerar naturen.

    När vi sedan flyttar fiskarna till våra akvarier så ger vi dom mat i överflöd och all maten är förpackad på "samma" sätt. Dvs oavsett om det är ett foder som är avsett för en herbivor art (fiberrikt) eller för en carnivor art (innehåller marint kött) så ser det ut på samma sätt och fiskarna kan omöjligen fatta att det ena fodret är dåligt anpassat för just deras näringsbehov, medan det andra är bra. Därför är det vi själva som måste se till att våra fiskar får ett foder som är artanpassat.

    Varför älskar då fiskar vissa typer av foder, medan de inte rör annat foder. Ja orsaken till detta är främst lukten på fodret (i viss mån även "rörelsen" och utseendet) och att de uppfattar att det som slängs ner i akvariet är ätbart. Men att ett foder luktar gott innebär inte att ett foder är bättre än ett som inte luktar gott.

    Sedan kan det ju också vara ett problem att om en fisk vants till en typ av foder så uppfattar de inte annat som slängs ner i akvariet - men att de är vana vid en viss typ av foder innebär ju inte nödvändigtvis att det är ett bra foder. Jag kommer ihåg från när jag hade zooaffär på 80-talet så kom det in många kunder vars papegojor bara åt solrosfrön och vägrade ta annan föda (och bra mycket bättre). Mitt råd var då (hade pratat med veterinär om det) rätt krasst - sluta helt med de feta solrosfröna och så småningom när papegojan blir riktigt hungrig så kommer den att börja äta annat. Visst det fanns en liten chans att den då skulle svälta ihjäl - men oavsett vilket - en diet med bara solrosfrön ledde ändå oundvikligen till fettlever och en alldeles för tidig död.

    Det är ju t.o.m. som så att felaktig och för mycket kost i akvariet är den särklassigt vanligaste dödsorsaken för fiskar i akvariet medan dödsfall pga svält är ytterst ovanligt. Och ändå fortsätter många att mata sina fiskar med ett foder bara för att fiskarna ääääääääälskar det. Om folk istället gav sina fiskar ett foder som är bra för arten så skulle akvariehobbyn vara mycket större, för färre skulle tröttna.

    Nåväl det var dagens moralkaka
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 November 2011, 13:30.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Anki L
    • August 2011
    • 606

    #2
    Håller med till fullo! Djur är som barn- man kan inte ge dom bara godis för då skulle dom leva på det. Man får styra det näringsmässiga intaget.
    Till mina hundar och katter tex skulle jag aldrig orka räkna ut rätt innehåll och sen laga den maten. Tycker det är bra att det finns folk som jobbar med att räkna ut foderstater och sen säljer det i säckar till oss!
    350 l

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      • May 2003
      • 1831

      #3
      Mycket bra skrivet Kjell.
      Med vänlig hälsning
      Alexander

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #4
        Om man sitter på en blandning av växt och kött-ätare. Hur gör man då bäst för att båda arter ska få sin del? Det va ju det här med att det är lite mer skadligt för växtätare att få kött om jag inte minns fel nu.

        Och om jag tex vill mata med granulat som sjunker lite snabbare än flingor, kan jag då alltså hitta två olika, en för växtätare och en för köttätare?

        Kommentar

        • malawijanne
          • October 2006
          • 504

          #5
          Det bästa är självklart att fisken får samma betingelse i akvariet som den har i naturen, skoj att du tog upp malawiciklid som exempel, då kan även jag vara med i disskussionen.
          Men dom betingelserna är tyvärr helt omöjligt att uppfylla i akvariet.[
          För då skulle man få gå och mata hela tiden, eftersom en malawiciklid äter hela tiden i sjön.
          Så då får man göra så gott man kan.
          Visst dör en del fiskar på grund utav att man matar för lite, det vet både du och jag Kjell, tex om du lägger i en fisk typ aulonocara med fiskar som är mycket bättre på att ta maten, då tynar aulonocaran bort och dör, det är precis som att metabolismen slutar att fungera, det går aldrig att få igång den.
          Så min uppfattning är att, fodret du matar med, inte bara skall innehålla alger, på grund utav att det finns även en massa kräftdjur som lever i algmattan som malawicikliden får i sig, alla ciklider äter även mindre fiskar eller döda fiskar så fort dom kommer åt, även det tredje skälet väger tungt du matar dina fiskar så sällan mot hur fiskarna äter i sjön, så därfor måste det innehålla lite mer protein, annars lär fiskarna magra av och dö.
          Mina fiskar lever länge och är friska dom leker, okej lite oftare än dom gör i sjön, dom har bra proportioner och färg, nästan som vildfångade till skillnad om dom är matade med typ pellets, men visst kan man utveckla mitt foder en bit til, men för mig räcker det, så mina fiskar får väl stå ut med det.Till sist så matar jag inte mina fiskar med godis, det som jag tycker, ciklider blir som galna utav, det är levande vita mygg, då blir det fart, det är godis för ciklider, det är många år sen jag matade med sådant godis Janne

          malawi.forum24.se


          QUOTE=Kjell Fohrman;1556143]Efter att dagligen i detta forum (och även andra) läst inlägg efter inlägg som skriver att "mitt foder är bra för att mina fiskar älskar det" så kunde jag inte låta bli att skriva detta inlägg.

          Nu i helgen som gick så höll jag i en akvarieutbildning för zoohandlare där jag bl.a. pratade om foder. Utanför lokalen där vi höll till så stod det under helgen en godisskål och en fruktskål - fruktskålen behövde inte fyllas på en enda gång medan godisskålen tömdes 4 gånger. Så frågan var då - är detta då beviset för att godis är bättre för oss människor än vad frukt är - eller? Nej knappast - det tror jag inte att någon påstår.

          Men hur kan vi då tro att bara för att fiskarna älskar ett foder så är det bättre för dom än det fodret som de inte gillar så mycket. Det måste ju då innebära att ni anser att era fiskar är mer intelligenta än ni själva är - tror ni verkligen det?

          Att fiskarna i naturen äter en viss typ av foder beror inte på att det är just den typen av foder som de gillar bäst utan helt enkelt för att de inte har något val - i den biotop som de lever så har den under århundradena anpassats till att äta en viss typ av foder. Det innebär inte att en algätande malawiciklid inte skulle äta en mygga som ramlar ner i sjön, för det gör de när de kan. Dock så kan de göra detta rätt sällan och har naturen har dessutom format dom på så sätt att de fått en mun och tänder som gör att de är "designade" för att skrapa alger och de har också fått ett långt tarmsystem (5-10 ggr längre än hos en carnivor art) som är anpassat för att äta fiberrik kost. Så fungerar naturen.

          När vi sedan flyttar fiskarna till våra akvarier så ger vi dom mat i överflöd och all maten är förpackad på "samma" sätt. Dvs oavsett om det är ett foder som är avsett för en herbivor art (fiberrikt) eller för en carnivor art (innehåller marint kött) så ser det ut på samma sätt och fiskarna kan omöjligen fatta att det ena fodret är dåligt anpassat för just deras näringsbehov, medan det andra är bra. Därför är det vi själva som måste se till att våra fiskar får ett foder som är artanpassat.

          Varför älskar då fiskar vissa typer av foder, medan de inte rör annat foder. Ja orsaken till detta är främst lukten på fodret (i viss mån även "rörelsen" och utseendet) och att de uppfattar att det som slängs ner i akvariet är ätbart. Men att ett foder luktar gott innebär inte att ett foder är bättre än ett som inte luktar gott.

          Sedan kan det ju också vara ett problem att om en fisk vants till en typ av foder så uppfattar de inte annat som slängs ner i akvariet - men att de är vana vid en viss typ av foder innebär ju inte nödvändigtvis att det är ett bra foder. Jag kommer ihåg från när jag hade zooaffär på 80-talet så kom det in många kunder vars papegojor bara åt solrosfrön och vägrade ta annan föda (och bra mycket bättre). Mitt råd var då (hade pratat med veterinär om det) rätt krasst - sluta helt med de feta solrosfröna och så småningom när papegojan blir riktigt hungrig så kommer den att börja äta annat. Visst det fanns en liten chans att den då skulle svälta ihjäl - men oavsett vilket - en diet med bara solrosfrön ledde ändå oundvikligen till fettlever och en alldeles för tidig död.

          Det är ju t.o.m. som så att felaktig och för mycket kost i akvariet är den särklassigt vanligaste dödsorsaken för fiskar i akvariet medan dödsfall pga svält är ytterst ovanligt. Och ändå fortsätter många att mata sina fiskar med ett foder bara för att fiskarna ääääääääälskar det. Om folk istället gav sina fiskar ett foder som är bra för arten så skulle akvariehobbyn vara mycket större, för färre skulle tröttna.

          Nåväl det var dagens moralkaka [/QUOTE]
          Senast redigerad av malawijanne; 19 November 2011, 14:51.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Vanish
            Om man sitter på en blandning av växt och kött-ätare. Hur gör man då bäst för att båda arter ska få sin del? Det va ju det här med att det är lite mer skadligt för växtätare att få kött om jag inte minns fel nu.

            Och om jag tex vill mata med granulat som sjunker lite snabbare än flingor, kan jag då alltså hitta två olika, en för växtätare och en för köttätare?
            I princip så tycker jag inte att man skall ha extremt herbivora och extremt carnivora arter ihop, dock som du skriver så är herbivora mer känsliga för en felktig kost.

            Ett sätt att styra är också att som du skriver mata med olika typer av foder - detta är dock rätt svårt men kan funka åtminstone om man inte håller utpräglat carnivora resp. herbivora
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • joelvuo
              • September 2009
              • 771

              #7
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Massa text om hans übermat
              Måste rycka in nu känner jag, hur svårt kan det vara att citera ett enda inlägg? Tryck bara på svara med citat innan du börjar skriva ditt inlägg!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av malawijanne
                det bästa är självklart att fisken får samma betingelse i akvariet som den har i naturen, skoj att du tog upp malawiciklid som exempel, då kan även jag vara med i disskussionen.
                Men dom betingelserna är tyvärr helt omöjligt att uppfylla i akvariet.[
                för då skulle man få gå och mata hela tiden, eftersom en malawiciklid äter hela tiden i sjön.
                Så då får man göra så gott man kan.
                Visst dör en del fiskar på grund utav att man matar för lite, det vet både du och jag kjell, tex om du lägger i en fisk typ aulonocara med fiskar som är mycket bättre på att ta maten, då tynar aulonocaran bort och dör, det är precis som att metabolismen slutar att fungera, det går aldrig att få igång den.
                Så min uppfattning är att, fodret du matar med, inte bara skall innehålla alger, på grund utav att det finns även en massa kräftdjur som lever i algmattan som malawicikliden får i sig, alla ciklider äter även mindre fiskar eller döda fiskar så fort dom kommer åt, även det tredje skälet väger tungt du matar dina fiskar så sällan mot hur fiskarna äter i sjön, så därfor måste det innehålla lite mer protein, annars lär fiskarna magra av och dö.
                Mina fiskar lever länge och är friska dom leker, okej lite oftare än dom gör i sjön, dom har bra proportioner och färg, nästan som vildfångade till skillnad om dom är matade med typ pellets, men visst kan man utveckla mitt foder en bit til, men för mig räcker det, så mina fiskar får väl stå ut med det.till sist så matar jag inte mina fiskar med godis, det som jag tycker, ciklider blir som galna utav, det är levande vita mygg, då blir det fart, det är godis för ciklider, det är många år sen jag matade med sådant godis janne
                Ja i naturen äter fiskar hela tiden, dock så är akvariefodret betydligt proteinrikare än det foder som de äter i naturen och därför behövs inte det och det skulle inte heller funka med "naturfoder" i akvarium. Detta eftersom ju fiskarna i naturen skiter betydligt mer än fiskarna i akvariet. Simmar man runt i Malawisjön så förvånas man ju lite över att det hänger "skitkorvar" ut från de flesta fiskar. Så ett naturligt foder fast utan "slaggprodukterna" (som fiskarna ändå bara skiter ut) är det bästa fodret i akvariet.

                Sedan håller jag med om att en del Aulonocara kan "svälta" ihjäl, men till 99% skulle jag vilja påstå att de har en "parasit" (inälvsmask eller något annat) av något slag som gör att de svälter ihjäl och detta även om man skulle vräka på med massor av mat. Det beror alltså inte på maten i sig.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • malawijanne
                  • October 2006
                  • 504

                  #9
                  Det var duktigt påpekat, jag visste tyvärr inte att det finns regler hur man citerar.Janne
                  Ursprungligen postat av joelvuo
                  Måste rycka in nu känner jag, hur svårt kan det vara att citera ett enda inlägg? Tryck bara på svara med citat innan du börjar skriva ditt inlägg!

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Jag håller ju med Kjell i stora drag men det får ju inte dras för långt det där resonemanget. Ett aldrig så väl näringsanpassat foder är ju värdelöst om inte fiskarna äter det. Det är ju faktiskt en poäng också om fiskarna älskar den mat vi ger dem, den glädjen kan vi ju faktiskt försöka ge dem. Fast inte till priset av att det är ett foder som de far illa av.

                    Bäst är ju ett foder som fiskarna älskar och gärna äter av samtidigt som det är fullvärdigt näringsmässigt och håller dem långsiktigt friska. Det är inte alltid så lätt att kombinera så ibland kanske man måste kompromissa lite. Med andra ord, ett foder är inte bra bara för att fiskarna gärna äter det men det är inte alltid heller bra bara för att det är perfekt näringsmässigt kombinerat.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Glupska fiskar skulle ofta gladeligen äta papper om man gav dem det, ganska uppenbart att det inte skulle fungera trots att de äter maten.

                      Vi människor är i allmänhet ganska dåliga på att koppla det här med mat vi ger till andra arter (även oss själva) om man ser till hur vi matar t ex fåglar i naturen. Diverse stadsfåglar utvecklar aldrig ordentlig fjäderdräkt och dör därmed redan i boet tack vare att du lever på proteinfatig föda i bröd och bakverk från uteserveringar. Sjöfåglar blir dåliga i magen av allt för mycket högglutenhaltig kost i allt vitt bröd de blir bjudna på. Visst älskar de vad vi ger dem men även om de uppenbart älskar maten så mår de ofta bättre utan det vi ger dem.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bygert
                        Jag håller ju med Kjell i stora drag men det får ju inte dras för långt det där resonemanget. Ett aldrig så väl näringsanpassat foder är ju värdelöst om inte fiskarna äter det. Det är ju faktiskt en poäng också om fiskarna älskar den mat vi ger dem, den glädjen kan vi ju faktiskt försöka ge dem. Fast inte till priset av att det är ett foder som de far illa av.
                        Visst kan jag hålla med dig och man kan använda ett skitfoder till att trigga igång matvägrande fiskar att äta.
                        Men problemet är ju idag att det valigast orsaken till problem i akvariet är faktikst att folk matar för mycket och dessutom med skitfoder. Lär man fiskarna att äta ett bra foder (=näringsriktigt foder) så lär dom sig gilla det fodret.

                        Jag har haft akvarier i snart 40 år (under årens lopp har antalet akvarier varierat mellan 5 och 500) och jag tror aldrig jag har uåålevt att en frisk fisk har svultit ihjäl hos mig så jag tycker bara att du spär på myten om att ett bra foder nödvändigtvis måste vara det foder som fiskarna älskar mest
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          jag gillar i alla fall tanken att man vet exakt vad man matar med. Sen har ju Kjell o co redan kommit på räkmixen vilket är en stor lättnad.

                          Bara man utgår ifrån fiskens behov, vad den äter/inte äter i naturen borde man ju komma långt. Sen finns det ju mängder av olika recept men man får väl knåpa ihop något man tycker funkar.

                          Vad jag inte köper rakt av är att maten får fisken att ändra utseende drastiskt, då menar jag ett foder man gör själv med vanliga råvaror. Det vore dock fränt.

                          Här är nog generna bidragande, det tror i alla fall jag..
                          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 19 November 2011, 16:45.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Efter att dagligen i detta forum (och även andra) läst inlägg efter inlägg som skriver att "mitt foder är bra för att mina fiskar älskar det" så kunde jag inte låta bli att skriva detta inlägg.

                            Nu i helgen som gick så höll jag i en akvarieutbildning för zoohandlare där jag bl.a. pratade om foder. Utanför lokalen där vi höll till så stod det under helgen en godisskål och en fruktskål - fruktskålen behövde inte fyllas på en enda gång medan godisskålen tömdes 4 gånger. Så frågan var då - är detta då beviset för att godis är bättre för oss människor än vad frukt är - eller? Nej knappast - det tror jag inte att någon påstår.

                            Men hur kan vi då tro att bara för att fiskarna älskar ett foder så är det bättre för dom än det fodret som de inte gillar så mycket. Det måste ju då innebära att ni anser att era fiskar är mer intelligenta än ni själva är - tror ni verkligen det?

                            Att fiskarna i naturen äter en viss typ av foder beror inte på att det är just den typen av foder som de gillar bäst utan helt enkelt för att de inte har något val - i den biotop som de lever så har den under århundradena anpassats till att äta en viss typ av foder. Det innebär inte att en algätande malawiciklid inte skulle äta en mygga som ramlar ner i sjön, för det gör de när de kan. Dock så kan de göra detta rätt sällan och har naturen har dessutom format dom på så sätt att de fått en mun och tänder som gör att de är "designade" för att skrapa alger och de har också fått ett långt tarmsystem (5-10 ggr längre än hos en carnivor art) som är anpassat för att äta fiberrik kost. Så fungerar naturen.

                            När vi sedan flyttar fiskarna till våra akvarier så ger vi dom mat i överflöd och all maten är förpackad på "samma" sätt. Dvs oavsett om det är ett foder som är avsett för en herbivor art (fiberrikt) eller för en carnivor art (innehåller marint kött) så ser det ut på samma sätt och fiskarna kan omöjligen fatta att det ena fodret är dåligt anpassat för just deras näringsbehov, medan det andra är bra. Därför är det vi själva som måste se till att våra fiskar får ett foder som är artanpassat.

                            Varför älskar då fiskar vissa typer av foder, medan de inte rör annat foder. Ja orsaken till detta är främst lukten på fodret (i viss mån även "rörelsen" och utseendet) och att de uppfattar att det som slängs ner i akvariet är ätbart. Men att ett foder luktar gott innebär inte att ett foder är bättre än ett som inte luktar gott.

                            Sedan kan det ju också vara ett problem att om en fisk vants till en typ av foder så uppfattar de inte annat som slängs ner i akvariet - men att de är vana vid en viss typ av foder innebär ju inte nödvändigtvis att det är ett bra foder. Jag kommer ihåg från när jag hade zooaffär på 80-talet så kom det in många kunder vars papegojor bara åt solrosfrön och vägrade ta annan föda (och bra mycket bättre). Mitt råd var då (hade pratat med veterinär om det) rätt krasst - sluta helt med de feta solrosfröna och så småningom när papegojan blir riktigt hungrig så kommer den att börja äta annat. Visst det fanns en liten chans att den då skulle svälta ihjäl - men oavsett vilket - en diet med bara solrosfrön ledde ändå oundvikligen till fettlever och en alldeles för tidig död.

                            Det är ju t.o.m. som så att felaktig och för mycket kost i akvariet är den särklassigt vanligaste dödsorsaken för fiskar i akvariet medan dödsfall pga svält är ytterst ovanligt. Och ändå fortsätter många att mata sina fiskar med ett foder bara för att fiskarna ääääääääälskar det. Om folk istället gav sina fiskar ett foder som är bra för arten så skulle akvariehobbyn vara mycket större, för färre skulle tröttna.

                            Nåväl det var dagens moralkaka
                            Jag gillar ditt inlägg/påstående Kjell. Något att tänka på!!

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #15
                              Grymt bra att du fokuserar på detta, Kjell. Som Bygert, så är jag med dig i stora drag - men. Tar vi levandefoder så kan vi komma lite längre. Jag har dels testat en hel del själv, bla med Moina, och dels även kikat på killifolket - där några få par kan "bada" i foder, tillräckligt för att de inte orkar äta upp det. Och det förpestar inte vattnet. Jag tror att vi är överens om grunderna helt och hållet - det foder som fisken har i naturen är bäst för fisken. Sammansättningen på det fodret är dock inte alltid lätt att veta. Jag skriver iaf direkt under på det papperet att en verkligt bra skötsel av fisken aldrig någonsin kan komma ifrån bra foder - vilket då inte direkt syftar på röda mygg, som i princip alla fiskar älskar, utan på rätt foder för arten.
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              Arbetssätt...