Mal mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tunis
    • October 2011
    • 2

    Mal mat?

    Hej, jag och mitt akvarium är nya här.
    Startade akvariet för bara 3 dagar sen
    Jag har 5 sljöstjärtar och en Ancistrus (har jag googlat mig till att malen heter) akvariet är på 80 l.
    Slöjstjärtarna är otroligt glupska, nu när de vant sig vid vattnet. Men jag vet inte riktigt hur och vad jag ska ge till malen? Slöjstjätarna äter upp allt! Inget lämnas på botten.

    Problemet är att jag bor utomlands, så jag kan liksom inte gå till affären och köpa några "maltabletter" heller. Nu har jag sänkt ner en äppelbit i vattnet, i hopp om att hon gnager där...

    Har inga växter, för det finns inte att få tag på här. Han vi köpte akvariet av ska försöka fixa några åt mig (men han påstår att det är väldigt avancerat med växter... Vilket jag inte riktigt tror på...).

    Iaf, så finns det inga alger eller växter för malen att äta på, så vad ska jag göra?
    Hur mycket ska man mata slöjisarna? För de typ BARA tänker på mat, suger upp stenar för att hitta mat! (De får nån sorts pellets, ca 7-10 bitar 2 ggr/dag. Som försvinner i ett nafs)
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Jag ger Zucchini till mina malar. Bryt av en bit och stoppa in en gaffel eller dylikt i den som tyngd. Slöjstjärtar skall söka efter mat hela tiden, annars är dom inte friska. Två gånger per dag låter helt rimligt.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • Tunis
      • October 2011
      • 2

      #3
      Tack för svaret.
      Vi har matat i mörkret, när malen är aktiv, verkar funka, för hon lever än . Ska testa med zuccini.

      Det är alltså helt normalt att de är så hungriga alltså, bra att veta, tack!

      Kommentar

      • Stefan_olausson
        • August 2011
        • 97

        #4
        Kan du inte beställa på nätet då eller faller fiskfoder in under någon konstig tullregel?

        Kommentar

        • cattus
          • August 2007
          • 167

          #5
          Testa med brysselkål, funkar bra, sjunker till botten också
          Allt går om man vill...

          Kommentar

          Arbetssätt...