Mata romvaktare med vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diozz88
    • September 2011
    • 341

    Mata romvaktare med vad?

    Min guldsömshona står på rom, vad ska jag ge henne i matväg? hon går inte upp till ytan och tar maten de andra äter, så just nu handmatar jag henne med flingfoder som hon äter ur min hand vilket resulterar i vääääldigt mycket rester som flyger överallt.. Känns inte som det mest optimala... =/
  • Yokas
    • August 2011
    • 136

    #2
    När mina blå ciklider lägger ägg som dom vaktar så brukar jag mata dom med hikari pellets som legat i vatten tills dom är genomblöta, sen klämmer jag till på dom så dom sjunker. Samtidigt är dom andra fiskarna upptagna med maten som flyter.
    shoop da whoop...

    Kommentar

    • Diozz88
      • September 2011
      • 341

      #3
      Funkade ganska bra, de andra fiskarna tyckte också det var intressant med fodret som sjönk, så det blev lite kapplöpning..=P Honan har däremot fått i sig det hon behöver så jag e nöjd..

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag matar precis som vanligt när mina fiskar leker. de kommer och äter i omgångar. de får helt enkelt lära sig hämta mat. inget knussel med handmatning pga rom här inte.

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Du kan välja sjunkande pellets, exempelvis NLS, tetradiskus, eller andra. Då brukar de snappa åt sig. När du har larver eller frisimmande bör du undvika denna mar då det blir väldigt svårt med yngelförsvaret då det far omkring en massa små pellets överallt.
          Checking out...

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Bra tips ovan. Lägger till en grej jag använt ibland för att få ned mat till fiskar som inte är så kvicka: ta en medicinspruta från Apoteket, dra på en bit luftslang (ca 20 cm har jag kört med) och ordna frysfoder. Tina detta i vatten, dra upp det tinade fodret i medicinsprutan. Mata resten av firrarna normalt så de blir upptagna. Spruta ned frysfodret direkt mot de långsamma (eller i ditt fall vaktande) firrarna. Alla brukar få i sig något på det sättet. Bra variant om man t ex vill hålla Apisto med stimfisk - Apisto är sällan kvicka på käket, brukar fortfarande stå och undra OM det är dags att äta och OM maten smakar bra när stimfisken gjort rent hus med allt foder man stoppat ned.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            Arbetssätt...