Vad ger ni era pansarmalar för mat? Och övriga fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    Vad ger ni era pansarmalar för mat? Och övriga fiskar

    Ja, vad ger ni era pansarmalar för mat egentligen? Tycker det är lite svårt att veta att dom verkligen får mat när man har andra fiskar som gärna äter upp maten så inget hinner ner till botten. Samtidigt som man inte vill ge så mycket att det ligger kvar något på botten.
    Det har väl funkat okej hittills men alltid lite bökigt :P Karet i övrigt har just nu 2 ancistrus, 3 ottosar och några yngel av BM/guppy. Dom älskar att böka runt när jag ger artemia, men känns lite enformigt att bara ge detta?

    Det jag matade när jag hade 5 vuxna BM i karet va typ:
    1 dag utan mat
    2 dagar med artemia
    2 dagar granulat
    2 dagar med typ broccoli, maltablett, zuccini, ja ni fattar

    Borde jag blanda mer mellan fodrerna på samma dagar eller vad anser ni?
  • källebacken
    • February 2006
    • 574

    #2
    Alla fiskar får varje dag....endera räkmix, artemia, granulat....sen ger jag maltabletter någon gång när akvariet är släckt..
    Annica

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #3
      Tycker microwafers från Hikari funkar bra. De sjunker lagom snabbt och hinner därmed sprida ut sig i karet innan de når bottnen. Dessa kan sedan pansarmalarna upptäcka där de bökar runt.

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #4
        Ursprungligen postat av källebacken
        Alla fiskar får varje dag....endera räkmix, artemia, granulat....sen ger jag maltabletter någon gång när akvariet är släckt..
        Hur mycket fiskar har du? Och hur gör du så att att alla fiskar faktiskt får det dom vill ha? För om man tar tex BM så äter dom ju ALLT. Och dom ska ju gärna ha grönt foder, medans pansarmalarna vill ha mer fryst foder, men det älskar ju bm också

        Ursprungligen postat av hawkse
        Tycker microwafers från Hikari funkar bra. De sjunker lagom snabbt och hinner därmed sprida ut sig i karet innan de når bottnen. Dessa kan sedan pansarmalarna upptäcka där de bökar runt.
        Okej, dom verkar ju rätt bra! Är detta något som ancistrusen också gillar? Eller är det främst för just de som vill ha proteinrik mat?

        Kommentar

        • källebacken
          • February 2006
          • 574

          #5
          Jaa....jag funderar inte så mycket på det...i akvariet 133 l går 3 nyckelhål 2 kurvciklider, 2 otttosar och 8 pansarmalar. jag ger dom rämix och 90% av det hamnar ju botten direkt...sen får dom fryst atremia och torrfoder....+ maltabletter...alla fiskar lever och växer inkl pansarmalarna
          Annica

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #6
            Okej, ja det är klart om det sjunker direkt så funkar det ju. Problemet är ju med sånt som inte vill sjunka så fort så det hinner bli uppätet, tex flingor. Och ska man då mata så mycket att det faller ner så blir det oftast för mycket istället! Iofs så har jag ju min granulat, men vet inte om pansarmalarna verkligen äter dessa!
            Dom va iofs framme på maltabletten för första gången och kaxade lite mot ancistrusen, det har dom aldrig gjort innan. Men då jag har rätt stora, ca 1cm i diameter så släpper jag bara ner 1. Där hade det kanske varit bättre att skaffa små så att dom blir lite utspridda istället.

            Vad har du i din räkmix?

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Ursprungligen postat av Vanish
              Okej, dom verkar ju rätt bra! Är detta något som ancistrusen också gillar? Eller är det främst för just de som vill ha proteinrik mat?
              Svårt att veta om Ancistrusen käkar dem om den råkar simma över dem. Gissar på ja men eftersom de är så pass små brukar de vara väl utspridda i karet även om man matar ganska liten mängd. Visst tar tetror och andra fritt simmande fiskar en hel del av de små pillren (1 mm i diameter) men släpper man dem nära filterströmmen kommer de inte ha en chans att ta alla.

              Kommentar

              • källebacken
                • February 2006
                • 574

                #8
                Ingen aning jag har köpt den...jag har iof inga ancistrusar i mina kar så pansarmalarna är själva på botten,sen kan man ju hållla granulaten mellan fingrarna ett tag så den bli blöt och sen släppa ner der...gjorde så till mina yngel..då sjunker den snabbare
                Annica

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #9
                  Ursprungligen postat av hawkse
                  Svårt att veta om Ancistrusen käkar dem om den råkar simma över dem. Gissar på ja men eftersom de är så pass små brukar de vara väl utspridda i karet även om man matar ganska liten mängd. Visst tar tetror och andra fritt simmande fiskar en hel del av de små pillren (1 mm i diameter) men släpper man dem nära filterströmmen kommer de inte ha en chans att ta alla.
                  Jaså dom är så små, det är ju väldigt stor skillnad mot dom jag har nu då. Men om dom är så små, vad är då egentligen skillnaden på de och vanliga granulat? Att dom sjunker fortare?

                  Ursprungligen postat av källebacken
                  Ingen aning jag har köpt den...jag har iof inga ancistrusar i mina kar så pansarmalarna är själva på botten,sen kan man ju hållla granulaten mellan fingrarna ett tag så den bli blöt och sen släppa ner der...gjorde så till mina yngel..då sjunker den snabbare
                  Jaha okej Det med att blöta ner det innan ska jag pröva lite och se vad som händer!

                  Uppenbart har det funkat som jag kört nu då dom fortfarande lever och ser ut att må bra, men det kan ju alltid vara så att man kan göra något bättre. Så jag får testa att ge lite lite av allt istället och utvärdera den metoden

                  Kommentar

                  • källebacken
                    • February 2006
                    • 574

                    #10
                    jo bättre kan ju alltid bli...men ser man att dom växer och trivs så...tycker jag det räcker iaf sen kan man alltid göra det lilla extra men det vet i 17 om det hör så så stor skilnad egentligen....
                    Annica

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #11
                      Nä det kanske det inte blir Men har tex inte fått lek på dom, fast det kan ju bero på massa orsaker. Men jag testar och så får vi se vad dom gör

                      Kommentar

                      Arbetssätt...